Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind superlight og dårlig vær


Per Fredrik

Anbefalte innlegg

Planlegger nå neste tur på Hardangervidda, et alternativ er å ta toget til Finse og gå nedover mot Krækkja. Har tenkt å bruke Ringstind superlight for å få ned vekten på sekken, men da jeg bare har brukt dette teltet en gang og da i bare 6 m/s vind hadde det vært fint om de på forumet som har mer erfaring med dette teltet kunne dele noen erfaringer med meg om hvordan teltet klarer seg i vind og regn. Kjøpte teltet for noen uker siden på outlet siden til Helsport så erfaringen min er begrenset.Har også standard Ringstind som alternativ.

Dette er jo en tradisjonell tur å gå så noen av dere kan sikkert gi informasjon om hvordan det er med mobil- og DAB/FM dekning i området?

TH3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Planlegger nå neste tur på Hardangervidda, et alternativ er å ta toget til Finse og gå nedover mot Krækkja. Har tenkt å bruke Ringstind superlight for å få ned vekten på sekken, men da jeg bare har brukt dette teltet en gang og da i bare 6 m/s vind hadde det vært fint om de på forumet som har mer erfaring med dette teltet kunne dele noen erfaringer med meg om hvordan teltet klarer seg i vind og regn. Kjøpte teltet for noen uker siden på outlet siden til Helsport så erfaringen min er begrenset.Har også standard Ringstind som alternativ.

Dette er jo en tradisjonell tur å gå så noen av dere kan sikkert gi informasjon om hvordan det er med mobil- og DAB/FM dekning i området?

TH3.jpg

Sikkert ikke svaret du vil ha. Det ville overrasket meg stort om et telt fra en norsk produsent ikke klarer den mengden vind og nedbør du kan forvente om sommeren, selv i høyfjellet. Dersom det mot formodning varsles orkan eller svært sterk vind er nok det lurt å finne et annet sted å gå uansett. Værvarslet for nedbør er veldig vanskelig om sommeren fordi luft som typisk kan bringe nedbør er veldig ustabil. Bygevær er nesten umulig å vite sikkert før noen få minutter i forkant. Vindvarsel derimot er langt enklere å varsle og du kan være trygg på at vindvarsler 2 dager i forkant er rimelig riktig. Det gir det stor mulighet til å endre planene dine i siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Spennende :) Jeg har også tenkt å gå fra Finse i månedsskiftet juli/august, men bruke standard Ringstind 2.

Ser for meg følgende: Finse - Krækkja - Halne (båt over Halne) - Hein - Tuva - Ustaoset. Fant denne snutten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med dette teltet, men det er en ting som har irritert meg. I svært kraftig regn klistrer innerteltet seg til ytterteltet i hodeenden. Det har jeg løst det med å sy på et ekstra bardunfeste. Det har vist seg å være nok. Lykke til på tur!

image.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, JanRH skrev:

Spennende :) Jeg har også tenkt å gå fra Finse i månedsskiftet juli/august, men bruke standard Ringstind 2.

Ser for meg følgende: Finse - Krækkja - Halne (båt over Halne) - Hein - Tuva - Ustaoset. Fant denne snutten

 

Kjenner ikke dette teltet. Men en ting er at teltet sikkert burde vært snudd, med den lave enden mot vinden. En annen ting er vel at med litt annen plassering, hadde det sikkert vært mulig å få strammet opp den innblåste brede siden mer. Er nok alltid en risk når en plasserer telt så åpnet, det forsøker jeg å unngå, for viden kan snu raskt. Men det blåser vel ikke så mye her, så jeg er ikke imponert over dette. Hadde det blåst opp så hadde vel dette teltet, med den plasseringen og samme vindretnig "gått til helv...", allerede ved frisk bris/liten kuling. I fjellet kan en jo få mye værre vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i området forrige uke og gikk bl.a. Finse-Krækja- Halne. Nå var det enda endel snø i området, men det smelta så hardt at det sikkert er mer eller mindre bart nå. Hadde første overnatting ved nordenden på Drageidfjorden, ca en time fra Krækja, og der var det god dekning på mobil og jeg fikk inn P1 på radioen.

Bruker et standard Ringstind 2 og savner ikke noe der, fyrer primus i ytterteltet og greier. Det har også nok høyde til at jeg kan sitte og spise, men jeg tror at superlighten er litt lavere enn det jeg har. Har litt problemer med å trimme teltet slik at ytter og innerduk holder seg adskilt i sterk vind og regn, men imidlertid ikke opplevd så harde værforhold at vanninntrengning har vært et problem.

Mener det er hodeenden, altså den bratte enden, som skal stå mot vindretningen i og med at det er der bardunfestene sitter. Det skal finnes en video fra en bruker her på forumet der et RT2 står i det som der ut som stiv kuling, og teltet holder fasongen :-)

Angående mobildekning, lå jeg siste natta ved stiskillet, Liseth/Kjeldebu, altså like nord om Sysendammen, og der var det faktisk 4G dekning.

Jan RH: Det høres ut som ensuper løype :-)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå på min andre sessong med Ringstind superlight 1-2 og er svært fornøyd, har sikkert noe rundt 30 overnattinger i det både i lavland og høyland. Helsport har spart vel mye på barduneringer slik at det krever noen modifikasjoner for å fungere optimalt i regn og vind. Du kan lese noe om dette i denne tråden:

Ved å gjøre disse modifiseringene så får du et telt som står som et fjell uansett terreng og det blir aldri vått innvendig uansett regn :) Legger ved noen bilder av teltet mitt i bruk, har ringet rundt modifiseringene. 

9176-20160713.jpg

9246-20160715.jpg

Når du får ekstra barduneringer på sidene så øker du også plassen i forteltet betraktelig, Går helt fint å koke/steke innvendig. Her er noen bilder som viser plassen i forteltet også.

9184-20160714.jpg

9186-20160714.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene og bildene, på bildet under er jeg et stykke nord for Krækkja, mye regn på natta, men lite vind. 6 m/s meldt. Første regnskuren på teltet, men ingen vanndråper inn i teltet. Kjempefornøyd. Drar til Finse om 2 - 3 uker. Har med reiseradio for første gang. Sony DAB radio, vekt 170 g. Spennende om det er noe dekning.

H3.jpg

Endret av Per Fredrik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.