Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær til en nybegynner


Petter Gullerud

Anbefalte innlegg

Er glad i å gå tur i fjell og flate og tenkte å investere i ny jakke og bukse.
mitt spørsmål er følgende:
Hva slags jakke(r) trenger jeg.. skalljakke, vindjakke, regnjakke?
Hva slags bukse trenger jeg? 
Hva er egentlig forskjellen på fleece jakkene?

Trenger gode tips på hva jeg skjal kjøpe for å få et godt sett som dekker det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det er veldig avhengig i av hva slags turer du ser for deg at du skal gjennomføre. Er det dagsturer, helgeturer eller lengre turer? I utgangspunktet er det ikke dumt å legge litt penger i en god jakke, den kan jo brukes i andre sammenhenger enn på tur. Et par ting jeg mener er viktig for valg av jakke er at den er vind og vanntett. Bruker selv en Dermizax-jakke fra Bergans jeg er veldig fornøyd med. Vet mange andre foretrekker Gore-tex, en smakssak velger jeg å tro. En god bukse er også ålreit å ha. Fjellreven har mange gode, men de koster litt. Lundhags har også noen ok bukser til en noe lavere pris enn Fjellreven. Om du vil ha en mykere type stoff er softshell kanskje et alternativ. Felles for de er de puster godt, noe jeg setter pris på. 

Har du god råd så er det bare å ta seg en tur på XXL eller Sport1 og velge fra øverste hylle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar :)
Vært innom XXL og Anton Sport.. og rådene er så sprikende i forhold til merke, materiale, merke..... Det de er enige om er at en god skalljakke og en bukse dekker de fleste turene ( som vil foregår mest uten snø )
Men de klarer ikke å svare på hva forskjellen på en skalljakke til 5000,- og 2500,-... derfor er jeg veldig usikker på hva jeg skal kjøpe.
Det samme gjelder fleece genser/jakke som isolasjon under... rådene er sprikende i butikkene rundt kvalitet og pris.. Derfor søker jeg råd der er best.
Ønsker ikke å bruke mer enn jeg må, men vil kjøpe noe godt som holder i mange år og er med på å skape gode minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter,

 

Jeg tipper at rådene er litt sprikende fordi det kan være litt inviduelt hva han i butikken har testet og hvordan h*n er. Men du kommer langt med å velge et anerkjent merke. Grunnen til jeg mener at du bør velge et anerkjent merke er at de er ofte flinke til å fikse noe kjapt ,hvis noe skulle skje med jakken/buksen din. Derfor kan du ha jakken i flere år! :)

 

 

Når det kommer til valg av modell kommer det veldig ann på hva slags turer du legger ut på. Jeg personlig liker best en skalljakke med gode muligheter for lufting(les: Helst med glidlås under armene), det samme gjelder for valg av bukse.(glidelås for lufting på sidene). Dette er fordi jeg er av typen som blir fort varm, jeg kan gå med kun ullundertøy og en god skalljakk i mange minus :)

 

 

Endret av lønning
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke så lett å svare på forskjellene mellom de ulike jakkene bestandig. Som lønning over sier at det kan være lurt å velge fra en anerkjent produsent som f.eks Bergans, eller Hagløfs. Stormberg har jo også et greit utvalg til en ålreit pris, mine erfaringer med Stormberg er utelukkende gode. Tror det er viktig å tenke på at man investerer i et plagg man skal ha i mange år og da blir det brått ikke så dyrt med 3000,- om man har jakke i 5-10 år. Man kan jo også finne mye bra på Finn, eller på kjøp og salg her på forumet. Les litt rundt og ta deg en tur innom flere butikker og prøv litt forskjellig. 

Lykke til i jakten på jakke og bukse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer noe an på kroppsfasongen din, litt uansett;

Ikke kjøp for baggy klær. Greit med litt slack på jakker/ akkurat nok plass til brynje/boblejakke under. Gode lufteløsninger er obligatorisk. God hette og lommeløsninger bør du også sjekke.

Når det kommer til skallbukser, skal det en del til før du trenger mer enn en stilongs under. "Skibukser" er gjerne litt for store når du bare skal traske rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersking selv kjøpte jeg først vindjakke. Har kjøpt skalljakke nå i ettertid, og skal innrømme at den er brukt maks 5 ganger, mens vindjakken er med hele tia. Men her må du nok se an bruken, har vært heldig med været på turene de siste to årene. :-D

 

Lundhagsbuksene er billige og bra synes jeg. Hos meg sitter de mye bedre enn andre merker. Prøv forskjellige! 

 

Har alltid tynn ull under, fleece er litt varmt, men bruker ofte det på camp.

 

Kjenner til sprikende svar hos de forskjellige butikkene. Man må nesten prøve seg litt frem selv, alt etter bruk, behov, passform. Når man kommer litt opp i prisklasse tror jeg ikke det er store forskjellene i kvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et sett Bergans Superlight, det er "klassifisert" som regntøy, men kommer tett på å være skallbekledning. Har blandt annet ventilasjonsglidlås under armene. Det er i 3lags Dermizax og puster litt, men ikke like godt som skallbekledning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt en skallbukse som primærbukse for fjelltur. Det blir klamt og duger egentlig best når det er rimelig våte, kalde forhold. Det er bedre å kjøpe seg en bra softshellbukse eller en bukse i annet slitesterkt stoff. De fleste produsenter har slike produkter, men det virker som Fjellräven er det som er mest brukt her på forumet. Jeg valgte dog Norrøna sitt svar på Keb-buksen til Fjellräven: Svalbard heavy duty. Det var mest på grunn av passform og bedre opplegg for bukseseler.

Min erfaring er at billige fleeceprodukter duger, men de er ikke i nærheten av like bra som dyrere. Det det handler mest om er passform, funksjoner og slitestyrke. Jeg bruker en 100-kroners fleecejakke til alt mulig, men den varmer ikke like mye, og puster ikke like bra som bedre fleecejakker. Om du skal ha mellomisolasjon for aktivitet så har arc'teryx noen veldig bra mellomjakker med kunstfiber som heter Atom. De kan anbefales. De duger også som vindjakker eller ytterjakker når det ikke regner.

Skalljakker er praktisk og jeg bruker det selv. Jeg bruker min Berghaus skijakke på fjellet. Den har ingen fancy funksjoner utover det å være en jakke med lufting og det finnes sikkert langt bedre jakker egnet til fjellbruk. Jeg har også en bomullanorakk fra Norrøna som er utmerket i kaldt vær. Om det regner blir den veldig våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petter Gullerud skrev:

Tusen takk for alle gode råd. Da går ferden ut til helgen for å finne meg noe klær :) har allerede sett meg ut noen kandidater på fjellsport.no også :) daddy will go outo shopping 

Lykke til. Fortell hva du landet på da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da falt valget på følgende:

Norønna Falketind skalljakke

Bergans Solund vindjakke

Hagløfs limber hood

Ull t-trøye fra apoteket

Devold active ullsett 

Alfa knaus advance sko

Bukse kjøpte jeg ikke, nå.. kjøpte en Stormberg Vestmarka i Mai og har en god regnbukse.

Får prøve ut dette litt før jeg eventuelt kjøper en tykkere fleece eller annet mellomplagg og bukse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.