Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp - Regntøy eller ikke på langtur?


RSH

Anbefalte innlegg

Hei!

Samboeren og jeg har akkurat kjøpt oss et par Fjellräven KEB Trousers. Er topp fornøyd med disse så langt.

Vi har til nå klart å holde oss unna det dårlige været, men når vi til sommeren skal gå over vestsiden av Hardangervidda på fisketur i 7-10 dager (i telt) kommer spørsmålet: Trenger vi å ta med regnbukser?

Vi har vanntette skalljakker. KEB buksene er knall, men ikke vanntette. Spørsmålet er om det vil være meget uheldig/dumt å legge ut på tur uten noe å trekke over buksene?

Vi har ikke veldig lyst til å bruke mye mer penger på utstyr i år, så et innkjøp må begrense seg til noe helt enkelt / billig.

Tanken FOR er jo at man kan trekke noe over hvis det skulle hølje ned. Tankene MOT er imidlertid at en billig og tett regnbukse ikke puster og at det uansett vil bli temmelig klamt (og etter hvert vått av svette) hvis man belager seg på en marsj med en slik regnbukse. Den vil også øke vekten i sekken og ta opp plass.

Hva anbefalere dere?

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regntøy utenpå turbukser er bare mas.

Personlig fungerer softshell-buksa uansett hvor mye det regner sommerstid. Bruker ofte gamasjer.

Alternativt går det i Trollveggen goretex + ullboxer. Gamasjer om jeg vil unngå subbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er ekstremt ubehagelig å fly rundt i klissblaute bukser, og det blir de ganske raskt om det regner litt ordentlig (det renner fra jakka også) .. legg til dårlige tørkemuligheter og man har alle forutsetninger for at det er like greit å ikke snakke til meg på turen. Jeg hadde tatt med regnbukse. 

Ellers er det kanskje en idè med slike "lårings" hvis dere allerede har vanntette jakker (med litt lengde) koster ikke all verden på f.eks ,magasinet. Tror faktisk jeg skal prøve det en gang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakke uten tett bukse resulterer jo som oftest I å bli gjennomvåt fra der jakken slutter, går jo greit sommerstid om du har tid til å vente på at buksen tørker eller kan ligge I teltet å vente på bedre vær, men ville ikke vært uten en vanntett bukse på 7-10 dagers tur.

Vet ikke hva du legger I billig regnbukse, men en av min beste investeringer har vært Bergans Superlett buksen min. Kostet 900kr, veier ca 300g, har holdt meg tørr selv etter flere timer og tar ikke mye plass I sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntøy er nok et must. Du kan godt kjøpe noe billig med de ulempene det medfører. Jeg vil gjerne dele med deg erfaringen fra sist sommer. Jeg har regnbukse med knyting i livet, dette holdt ikke så etter hvert tråkka jeg boksa av meg, botemidlet i år er bokseseler, men samme billige regntøy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poncho/fjellduken og hurtigtørkende mikrofiberbukse er en bra kombinasjon. Buksa er tørr mindre enn en time etter væromslag. Bruker man i tillegg sandaler i stedet for fjellstøvler er man ganske upåvirket av vann ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok gått motsatt enn de fleste har jeg inntrykk av.
Regnbuksa legger jeg igjen hjemme hvis jeg ikke planlegger etapper i packraft. Det kan nemlig bli litt kaldt å sitte der over tid med litt vann skvulpende rundt i bunnen.
Velger heller våt bukse noen dager enn å koke over av varme. Erfaringen er nemlig at vanntette bukser rives av etter en halvtime uansett. Det blir for varmt rett og slett. Like greit å legge dem igjen hjemme da.
Skalljakke med gode ventilasjonsmuligheter holder for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere over her. Regnbukse er noe jeg ikke bruker. Har flere forskjellige bukser jeg bruker og erfaringene jeg har gjort meg er at om jeg impregnerer med G-wax fra fjellreven et par ganger hjemme før turen og et par lag underveis holder dette for meg. Merk at jeg da lar det siste laget med voks ligge utenpå buksa og ikke smelter det inn med de andre lagene påført tidligere. Man kan som nevnt over bruke gamasjer, eller om man har en Jerven duk, bruke armingsene på bena i stedet. Sånn for min del er det begrensa hvor mye jeg gidder å bevege meg i striregn med mindre jeg må, og må jeg så er det såpass "alvorlig" at jeg gir f i om jeg blir våt. Om man skulle bli klissvåt er det ikke verre enn å bruke en time eller to og tørke i telt eller foran et lite fjellbål evt.

God tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på hardangervidda vest i 7-10 dager så går du ikkje rundt i våt bukse. Hallo hypotermi. Bukser tørkar dårleg i 4 + og vind og regn. Dersom du i tillegg har tenkt å fiske så pakkar du med ei billeg og heilt tett regnbukse som denne. Du tek med stilongs som du bruker under regnbukse ved låg aktivitet (som td fiske) og kan gå i våt turbukse ved høg aktivitet, dersom du meiner det vert for tett å gå i regnbukse. Det er som regel dette eg brukar ettersom eg er lei av å kjøpe dyre goretexbukser som held ein til to sesongar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, RSH said:

Tusen takk for alle tips og redegjørelser - det har vært lærerik lesing.
Jeg landet på å kjøpe en enkel regnbukse som tas med i sekken!

Jeg bruker en lett sykkel-regnbukse (Vaude drop 2 tror jeg det er) med stilongs under. Å trekke den over turbuksa, i ditt fall KEB'n, resulterer bare i våt KEB pga kondens og det kan være litt ubehagelig å gå med regnbuksa rett mot huden da den vil klistre litt. igjen pga  kondens. Uansett hvor bra regnbuksa er vil det bli kondens, sånn funker bare fysikken, så gå litt roligere enn normalt om du vil begrense kondenseringen littegrann.

Men jeg ser an været - om det er spredte byger kan det være like greit å bare gå med KEB'n og la den tørke på kroppen mellom slagene.
Jeg gikk sørover over Falkfangerhøgda på lørdag i ganske sterk vind og fikk et par byger så buksa var klissvåt på vestsiden (hvor vinden kom fra), men ila 25 min etter at det sluttet å regne så var jeg tørr igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.