Gå til innhold
  • Bli medlem

Skokrem på goretexstøvler


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå ligger vel membranen innenfor læret, og kommer ikke i kontakt med skokrem og greier. Jeg tror det er greit å bruke nesten hva som helst. skokremen hindrer vann inn i læret og beskytter skoene....

Nå er egen erfaring at skoene, med eller uten behandling varer omtrent like lenge, og gore-texen lekker en liten stund før skosålen er utslitt.

Jeg har med andre ord sluttet å behandle skoene overhodet - kjøper nye etter hvert.

(Det eneste problemet er at skoene blir tyngre med masse vann i læret...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er vel like greit å bare dra over læret med lærsåpe? Det impregnere jo noe, samt at det holder læret mykt og fint. 

Jeg har en aversjon mot rufsete lær. Her skal det skinne pent. 

OT: Sko i nubuck må vel være som skjærsilden for deg da?

Jeg pusser mine (glatt)-lærsko med waterproofing wax fra nikwax. Da blir de helt vanntette. Tipper dette går begge veier, men de brukes bare i snøen så det gjør ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grangers beeswax er tingen. Har brukt det på mine støvler i flere år og det fungerer godt for meg. Har støvler med og uten membran og bruker det på begge parene. Gnir det inn med fingra og børster av overflødig voks med en skobørste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

OT: Sko i nubuck må vel være som skjærsilden for deg da?

Jeg pusser mine (glatt)-lærsko med waterproofing wax fra nikwax. Da blir de helt vanntette. Tipper dette går begge veier, men de brukes bare i snøen så det gjør ikke så mye.

Grøss nei det er ikke bra for min OCD. 

Neida der går helt fint. Bare jeg passer på å 'børste' den jevnlig. Når man er opplært etter den gamle kavaleristilen, så er man godt over middels opptatt av lærpleie gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikwax og andre impregneringer av denne typen går lett av i løpet av en dag med vandring i lyng og kvast. Ved å ha "grunnet" læret med vanlig skokrem og polert skikkelig, så kan man fornye igjen og igjen med toppimpregnering over i løpet av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid foretrukket å bruke impregneringa som "grunning" og så eventuelt ta finishen med skokrem. Skal impregneringa han noen reell funksjon og varighet må en bruke ei som i noe grad metter læret, ikke bare legger seg som ei hinne utapå. Grangers G-wax(bivoksbasert), som Måsabjønn nevner, har jeg også god erfaring med. Den gir, for det meste, fin og blank finish også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel vi som har levd noen år blitt innprentet fra barndommen av at sko skulle pusses og tas vare på. Jeg husker til og med at min lærerinne fra 1. eller 2. klasse sjekket hvem som hadde pussede sko på skolen. Litt flaut for de som ikke hadde. (Hva skulle nå det være godt for, og hvor i pedagogikken heter det at det er greit å påpeke forskjeller blant elevene?) 

Så kom vi i militæret og fikk bittert erfare hva som skjer hvis ikke skoene er blankpusset.

skopar.jpg

Fremdeles kjenner jeg en liten angst langt inne et sted hvis ikke skoene er rene og helst blankpusset, spesielt sko som er laget av et materiale som kan pusses. (Og det har jeg faktisk ganske mange av etter hvert. Ca 15 par uten å regne med fjellsko og skisko )

harbo773859_404152_jb.jpg

 

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
27 minutter siden, REs skrev:

Så kom vi i militæret og fikk bittert erfare hva som skjer hvis ikke skoene er blankpusset.

skopar.jpg

Fremdeles kjenner jeg en liten angst langt inne et sted hvis ikke skoene er rene og helst blankpusset, spesielt sko som er laget av et materiale som kan pusses. (Og det har jeg faktisk ganske mange av etter hvert. Ca 15 par uten å regne med fjellsko og skisko )

harbo773859_404152_jb.jpg

Kjenner godt igjen marsjstøvelen til høyre fra min tid i Garden. Vi jukset ved å bruke bonevoks på tuppen. Vi røpet ikke hemmeligheten før vi skulle dimme.

Nå i dag pusser jeg ikke sko mer enn normalt. Kom over den tiden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.7.2016 at 7.15, Måsabjønn skrev:

Grangers beeswax er tingen. Har brukt det på mine støvler i flere år og det fungerer godt for meg. Har støvler med og uten membran og bruker det på begge parene. Gnir det inn med fingra og børster av overflødig voks med en skobørste. 

Funker det å børste vekk restene på nubucklær og? Sauser inn mine (Crispi Skarven) med jevne mellomrom, men de blir nå våte etter en liten tid i vått lende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Hanwag Alaska støvler i nubuck jeg bruker Grangers beeswax på, de er tette. Jeg har kjøpt en "nubuckbørste" fra Biltema til 20,- kr jeg rufser opp læret med, og det funker for meg. De ser litt ut som glatt lær etterhvert, men tette er de. Prøv å vaske ned støvlene skikkelig, legg et lag med voks og la de tørke, så smører du de igjen et par ganger og bare lar de tørke - vil håpe og tro de skal holde da. Det finnes jo en som heter G-wax universal footwear proofer fra Grangers, en veldig tyntflytende impregnering du eventuelt kan prøve å legge på før det første laget voks for å se om det hjelper. 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.