Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt familietelt. Hjelp! Hilleberg Kaitum 3.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hallo.

Familien Eriksen skal snart utvides fra to, til tre personer. Det vil si at vi blir 2 voksne og et barn. Siden vi har planer om å bedrive mye friluftsliv når vi blir foreldre også, har jeg fått en god "unnskyldning" til å kjøpe enda et telt. Hurra!!:)

Teltet må passe til variert friluftsliv og vekten må ikke være for høy. Samtidig må det være et telt som oppleves komfortabelt, har nok takhøyde til at vi kan sitte, og godt med plass. Teltet må også kunne brukes vinterstid, men ikke til de mest ekstreme turene. Så langt har jeg sett på Hilleberg Kaitum 3 og/eller Kaitum 3 GT. Det er Kaitum 3 (uten GT) som leder så langt, siden vekten er lavere og teltet ikke så langt. Ser for meg jeg skal klare å kokkelere i forteltet selv om vi ikke går for GT versjonen.

Noen som har erfaring med dette/disse teltene? Bør vi gå for GT? 

Er åpen for andre forslag også. Har sett litt på Helsport Fjellheimen superlight 4, men da vil det ikke bli brukt på vinteren.

Hilleberg Kaitum 3 https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-kaitum-3-telt-rod.html

Hilleberg Kaitum 3 gt https://www.fjellsport.no/hilleberg-kaitum-3-gt-telt-rod.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kaitum GT myggnetting i ventilene? Jeg har et kaitum 2 uten Gt og det har ikke myggnetting. Myggnetting er vel greit å ha med små barn. Bruker kaitum alene om vinteren og som tomanns om sommeren. Er vi tre bruker vi fjellheimen 4 camp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Kaitum, men har hatt et Keron 3 siden 2000 eller så. For to er det et romslig telt. Det er gode løsninger og teltet gir et solid inntrykk, Vi er tre, og teltet blir lite for tre. Jeg ville vurdert Kaitum 4 dersom jeg var deg. Små barn blir fort store, og det blir fort trangt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, qwer993 skrev:

Har kaitum GT myggnetting i ventilene? Jeg har et kaitum 2 uten Gt og det har ikke myggnetting. Myggnetting er vel greit å ha med små barn. Bruker kaitum alene om vinteren og som tomanns om sommeren. Er vi tre bruker vi fjellheimen 4 camp

 

14 timer siden, Bjørja skrev:

Jeg har ikke Kaitum, men har hatt et Keron 3 siden 2000 eller så. For to er det et romslig telt. Det er gode løsninger og teltet gir et solid inntrykk, Vi er tre, og teltet blir lite for tre. Jeg ville vurdert Kaitum 4 dersom jeg var deg. Små barn blir fort store, og det blir fort trangt.

 

Ser at Kaitum ikke har myggnetting til ventilene i ytterteltet. Min erfaring er at ytterteltet fylles med noe mygg uansett. Men klart, mygnett er jo å foretrekke. Noen andre som har erfart om Kaitum uten myggnett er et problem?

Kaitum 4 ser lovende ut, så det skal absolutt vurderes. Vurderer også Keron 3, blir ytterteltet der for lite til å kokkelere i? Går ut i fra du ikke har GT versjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten GT vent på 4ern, med GT så ville jeg gått for 3ern. Har en Nallo 3gt som du kan få teste en tur. Setter veldig stor pris på det gedigne forteltet (AKA gapahuk) 

Nalloen har bare en inngang og ikke så firkantet inner telt så romfølelsen blir nok ikke den samme. Får uansett satt det opp stort sett hvor jeg drar men ja.. det er langt.  

Dumt å glemme men: Godt jobba! Gratulere til dokke begge:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Timmey78 skrev:

Uten GT vent på 4ern, med GT så ville jeg gått for 3ern. Har en Nallo 3gt som du kan få teste en tur. Setter veldig stor pris på det gedigne forteltet (AKA gapahuk) 

Nalloen har bare en inngang og ikke så firkantet inner telt så romfølelsen blir nok ikke den samme. Får uansett satt det opp stort sett hvor jeg drar men ja.. det er langt.  

Dumt å glemme men: Godt jobba! Gratulere til dokke begge:) 

Takk for det du. Sitter akkurat å ser på Nallo 4GT. Ser jo veldig bra ut. Vekten er 3,4 kg, noe som er veldig innafor. Beskrives som et fire sesongerstelt, det er jo lovende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anders Eriksen said:

Takk for det du. Sitter akkurat å ser på Nallo 4GT. Ser jo veldig bra ut. Vekten er 3,4 kg, noe som er veldig innafor. Beskrives som et fire sesongerstelt, det er jo lovende. 

Såg et Nallo4gt i Jotunheimen for et par uker siden og det var svææært:) Hadde aldri trodd det var så stor forskjelle på 3 og 4. Den skråveggen i innerteltet i Nalloen min gir litt klaus så må innrømme det jeg har gløttet litt på Kaitum et par ganger. Nallo 3 går til fint til 2 pluss barn men det merkes godt når barnet skal ha standard liggeunderlag. Går du for en 4er så kan du nok trille barnevogna helt inn;) Så kommer det en pent brukt Allak ut på markedet da eller? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 timer siden, qwer993 skrev:

Har kaitum GT myggnetting i ventilene? Jeg har et kaitum 2 uten Gt og det har ikke myggnetting. Myggnetting er vel greit å ha med små barn. Bruker kaitum alene om vinteren og som tomanns om sommeren. Er vi tre bruker vi fjellheimen 4 camp

Jeg synes det er merkelig at Hilleberg Katium ikke har myggnetting i ventilene. Til høst og vinterbruk er det problemfritt, men sommerstid finner de små jævlene veien inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron har myggnetting i ventiler og dør, men det er ingen garanti for at det er mulig å holde myggfritt. Vekten blir imidlertid høyere. Alle stengene er like lange så høyden er lik i hele lengden. Har Keron 3GT, er ingen flaws med det som er mulig å irritere seg over, spørsmålet er om du kan leve med vekten.

Namatj er Keron med bare 1 inngang, er litt vekt å spare med en stang mindre, men da blir det skrått bak i teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Timmey78 skrev:

Såg et Nallo4gt i Jotunheimen for et par uker siden og det var svææært:) Hadde aldri trodd det var så stor forskjelle på 3 og 4. Den skråveggen i innerteltet i Nalloen min gir litt klaus så må innrømme det jeg har gløttet litt på Kaitum et par ganger. Nallo 3 går til fint til 2 pluss barn men det merkes godt når barnet skal ha standard liggeunderlag. Går du for en 4er så kan du nok trille barnevogna helt inn;) Så kommer det en pent brukt Allak ut på markedet da eller? 

Allak-teltet selges ikke, funker fortsatt. Men det begynner å bli slitt, nesten ikke rødfarge igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JanRH skrev:

Jeg synes det er merkelig at Hilleberg Katium ikke har myggnetting i ventilene. Til høst og vinterbruk er det problemfritt, men sommerstid finner de små jævlene veien inn.

 

4 timer siden, Omnilite skrev:

Keron har myggnetting i ventiler og dør, men det er ingen garanti for at det er mulig å holde myggfritt. Vekten blir imidlertid høyere. Alle stengene er like lange så høyden er lik i hele lengden. Har Keron 3GT, er ingen flaws med det som er mulig å irritere seg over, spørsmålet er om du kan leve med vekten.

Namatj er Keron med bare 1 inngang, er litt vekt å spare med en stang mindre, men da blir det skrått bak i teltet.

 

Ja det er egentlig litt rar at Kaitum ikke har myggnetting i ventilene. Keron 3 gt ser jo veldig bra ut til alle sesonger. Men så var det vekten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anders Eriksen said:

 

Går ut i fra du ikke har GT versjonen.

 

Nei den fantes ikke da jeg kjøpte mitt Keron. Det er mulig at Gt versjonen kunne hjulpet litt. Det gir mer plass i fortelt, men du må allikevel takle den samme bredden i teltet. Den gamle ideen om å ha telt med "et nummer større" har nok sin misjon fremdeles med barn. Mulig det er litt gammeldags tankegang i dag, men komfort veier tyngre med barn mener jeg.

Dersom du tror at to barn kan være et sannsynlig scenario, så blir det fort en vurderingssak om man skal satse på to telt. Dette kan det være verdt å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som definerer opplevd plass i et telt er høyden. Er det veldig skrått hjelper det ikke så mye å ha ekstra cm likevel, bortsett fra at du har et sted å legge sokkene. Akkurat der er Keron veldig bra, sideveggene er også temmelig rette, så plassen er brukbar helt ut.

Det du bør gjøre er å se på bredden på liggeunderlagene, og se det opp mot bredden på teltet og ikke hvor menge "mann" det er plass til. Hvor skrått teltet er avgjør hvor mye ekstra bredde du må regne med. Med større fortelt trenger du ikke ha så mye "greier" i innerteltet.

Keron kan slankes litt: Vd å bruke 2mm barduner halverers bardunvekten. Keron trenger kun 6 skikkelige plugger, resten kan byttes ut med lettere plugger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bjørja skrev:

Nei den fantes ikke da jeg kjøpte mitt Keron. Det er mulig at Gt versjonen kunne hjulpet litt. Det gir mer plass i fortelt, men du må allikevel takle den samme bredden i teltet. Den gamle ideen om å ha telt med "et nummer større" har nok sin misjon fremdeles med barn. Mulig det er litt gammeldags tankegang i dag, men komfort veier tyngre med barn mener jeg.

Dersom du tror at to barn kan være et sannsynlig scenario, så blir det fort en vurderingssak om man skal satse på to telt. Dette kan det være verdt å tenke på.

 

9 timer siden, Omnilite skrev:

Det som definerer opplevd plass i et telt er høyden. Er det veldig skrått hjelper det ikke så mye å ha ekstra cm likevel, bortsett fra at du har et sted å legge sokkene. Akkurat der er Keron veldig bra, sideveggene er også temmelig rette, så plassen er brukbar helt ut.

Det du bør gjøre er å se på bredden på liggeunderlagene, og se det opp mot bredden på teltet og ikke hvor menge "mann" det er plass til. Hvor skrått teltet er avgjør hvor mye ekstra bredde du må regne med. Med større fortelt trenger du ikke ha så mye "greier" i innerteltet.

Keron kan slankes litt: Vd å bruke 2mm barduner halverers bardunvekten. Keron trenger kun 6 skikkelige plugger, resten kan byttes ut med lettere plugger.

Gode poeng. Har jo allerede et Allak og Akto telt. Da kan mor og barn sove i Allak, far kan sove i Akto:) Blir ikke noe hastekjøp hvert fall, men er jo kjekt å forske litt. Må si Bergans Wiglo 4 LT ser supert ut når du kun skal tenke luksus, prisen er også bra. Men, det blir nok et nytt Hilleberg-telt i hus om ikke så alt for lenge.

Må vurdere litt hvor høg vekt jeg er villig til å akseptere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ble det noe teltkjøp, Anders?

Jeg kjøpte nylig et Nallo 3 for å erstatte mitt Fjellheimen Xtrem 3 Camp. Omtrent samme mål i innerteltet på begge, men vekta er slanket fra 4,4 kg til 2,6 kg. Mulig jeg kommer til å savne det store forteltet, jeg valgte bort GT-versjonen for å spare mest mulig vekt. Får se om det var noe særlig lurt etter å ha fått prøvd teltet noen turer. 

Har ikke fått tatt det med på tur enda, har kun slått det opp hjemme, men førsteinntrykket er veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2016 at 15.01, Kjellis skrev:

Ble det noe teltkjøp, Anders?

Jeg kjøpte nylig et Nallo 3 for å erstatte mitt Fjellheimen Xtrem 3 Camp. Omtrent samme mål i innerteltet på begge, men vekta er slanket fra 4,4 kg til 2,6 kg. Mulig jeg kommer til å savne det store forteltet, jeg valgte bort GT-versjonen for å spare mest mulig vekt. Får se om det var noe særlig lurt etter å ha fått prøvd teltet noen turer. 

Har ikke fått tatt det med på tur enda, har kun slått det opp hjemme, men førsteinntrykket er veldig bra. 

Neida. Her går det fortsatt i grubling. Hilleberg Nallo 3 ser jo ut som et meget bra telt. Kan det brukes på vinteren også? 

Så på de nye telta til Helsport som kommer neste år, ser meget spennende ut. Vurderer et av de. Men Hilleberg frister jo alltid også, må gruble på det noen måneder til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Kan det brukes på vinteren også? 

Hilleberg sier jo at det er et  "all season" telt, så jeg har tenkt å prøve det. Mulig jeg kjøper et ekstra stangsett slik at jeg kan ha doble stenger på teltet, det tåler nok litt mere vind og snø da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 25.9.2016 at 19.43, Kjellis skrev:

Hilleberg sier jo at det er et  "all season" telt, så jeg har tenkt å prøve det. Mulig jeg kjøper et ekstra stangsett slik at jeg kan ha doble stenger på teltet, det tåler nok litt mere vind og snø da. 

Har du fått prøvd Nalloen no? Nøgd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes, @Anders Eriksen. Har ikke fått prøvd teltet enda, bare slått det opp i hagen. Synes det er god plass i innerteltet, der skal nok samboer, et barn og jeg ha nok plass. Ankepunktet kan bli at forteltet blir litt for lite og at jeg skulle ha gått for GT-versjonen.

Har håp om å få prøvd teltet før vinteren enda :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.10.2016 at 16.53, Kjellis skrev:

Jeg skjemmes, @Anders Eriksen. Har ikke fått prøvd teltet enda, bare slått det opp i hagen. Synes det er god plass i innerteltet, der skal nok samboer, et barn og jeg ha nok plass. Ankepunktet kan bli at forteltet blir litt for lite og at jeg skulle ha gått for GT-versjonen.

Har håp om å få prøvd teltet før vinteren enda :)

Ha ha. Ikke noe å skjemmes for det. Bare hyl ut når du har gjort deg noen erfaringer med teltet. Slik det ser ut nå går vi for Kaitum 3gt. Er jo en del tyngre, men to fortelt og bedre plass trekker opp. Men ingenting er avgjort enda......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.