Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjapt spørsmål; Ally


Anbefalte innlegg

Hei. Litt av feriepengene har blitt svidd av på å kjøpe meg egen kano. Ally 16,5. Så unger, kjærring, bikkje, alle sammen gleder seg til tur nå. Jeg kommer til å ta den med på tur selvfølgelig, men mye av bruken kommer nok til å skje i nærheten av hytta mi. Og da lurer jeg på: hvis jeg veit jeg ikke kommer til å bruke kanoen feks i løpet av neste måned, er det greit å la den ligge montert ved hytta, eller ville dere demontert og pakka den vekk? Eller for å sette det på spissen, tar Ally`n skade av å ligge montert en hel sommer?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 12.7.2016 at 17.27, borgern skrev:

Gjør ikke noe om den ligger montert bare den er skyddet så den ikke ligger i sola.

Hvor stort problem er dette? Tåler den ikke noen dager i sollys, eller kan den trygt henge på en vegg når solen en sjelden gang titter frem?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, finfyr skrev:

Hvor stort problem er dette? Tåler den ikke noen dager i sollys, eller kan den trygt henge på en vegg når solen en sjelden gang titter frem?

 

Du forkorter levetiden på kanoen. All plast blir sprø og råtten til slutt. Dess mer UV, dess fortere går det. Men når det er sagt, en kompis har en 15-20 år gammel Ally som er helt falma, så en god del tåler de jo.

Med en ny Ally, som var spørsmålet her, så ser jeg det som en fordel at den får stått montert en stund, for at den "former seg" skikkelig. Pass bare på å sette den opp 100% rett den første gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.7.2016 at 18.33, fumigatus skrev:

Akkurat. Regnet med det. Det med sola har jeg tenkt på. Gjelder vel alt som er laget av plast, gummi, etc.  

Hvis det er på hytta, så er det vel bare å kjøpe en billg presenning og litt tau/strikker på biltema eller annet sted. Koster jo noen hundrelapper. Det beskytter vel mot UV det. Litt luft inn fra sidene så går vel det fint?

Endret av renzir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen har fått sin jomfrutur, en svært vellykket sådan. To voksne, to unger, bikkje og utstyr til 2 netter gikk så fint som bare det. Bikkja, 5 år gml KV, debuterte i kano. Var litt spent, men han brukte nøyaktig 20 sekunder på å slokne mellom beina mine, og så ut til å stortrives. Null problem. Jeg satt opp kanoen 2 ganger hjemme i hagen før tur. Tipsene om å merke på duken og div metall med sprittusj samt å sette den opp så nøyaktig som mulig første gang er meget gode. Jeg brukte faktisk bare 25 min med å sette den opp til første turen, så jeg tror ikke den blir liggende oppsatt og landfast i særlig grad. Veldig fornøyd med årets bruk av feriepenger, vi kommer til å ha stor glede av kanoen fremover. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, jeg brukte vel ca 1 1/2 time første gang, ord og uttrykk fra folkedypets grunn tøt også ut. Vanskelig å få bunnmatta helt riktig plassert, har vel bommet med ca. 2 cm framme i bauen. Nå bruker jeg ca. en halv time. Singelkanoen veier bare 15 kg så den er lett å håndtere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 19.7.2016 den 21.43, UTE avdelingen skrev:

Vi har to Ally kanoer  - har hatt dem i mange år - de lar vi være oppslått. Vi oppbevarer dem hengt opp i bakhagen utenfor sesong. Kanoene er falma, men helt fit for fight. Tror de tåler mye! 

Gammel tråd, men henger kanonene deres enda? Hvordan har dere hengt de opp? 

Vurderer å henge opp min kano selv, men er usikker på hvordan.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.