Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til valg av ny gps i fjellet.


Anbefalte innlegg

Hei.
Er på jakt etter ny gps til å bruke i fjellet hele året. Har tenkt på kanskje en av disse :

1.garmin gpsmap 64st
2.garmin etrex 20 eller 30
3.garmin oregon 600

Etter som jeg har skjønt så er kanskje gpsmap 64st best til bruk vinterstid og i regn da den har knapper og ikke touch skjerm som
de andre på lista. Men at gpsmap er litt mer tungvint å bla i menyene og ikke har så bra skjerm.
Noen av dere der ute som har ett bra tips til gps modell?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De enhetene du nevner (og de fleste kart modeller fra Garmin) er nok ok., for vanlig turbruk. Om du velger touch, eller ikke er vel mer en smaksak. Ikke noe problem å bruke touch, når det er kaldt, hvis du bruker den med fornuft. Primært skal du likevel bruke kompasset. Og de få gangene det er behov for å se eks. en sti, hytte, o.l. (og gps er i hvilemodus), er det bare et trykk på skjermen (selv med votter), så ser du detaljene. Må det panoreres, så tar det vel 5 sek. å ta av seg votten, panorere og på med votten igjen. Så, ikke noe problem. :) Men det er veldig sjelden, en har behov for å gå med en gps i handa. Men i dårlig sikt, er den et godt hjelpemiddel og kanskje i kombinasjon med kompass. Det har jeg benyttet noen få ganger.

En blar ikke i menyene, i dårlig vær. Skjermen til 64 er noe mindre og jeg har ingen erfaring med den. Men, jeg ser ikke problemet.

Men er det dårlig vær i fjellet, bør du enten ha satt opp teltet, gravd deg ned, eller kommet deg ned fra fjellet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man primært bruke kompass? Jeg går ofte på elektronisk kompasskurs med gps-mottakeren og har kompasset parkert i lomma. Har man kjøpt seg et hjelpemiddel til et par tusen kroner kan man jo like gjerne bruke det litt? Kanskje man til og med tilegner seg bedre brukskunnskaper til når det virkelig er et behov?

Hvorfor blar man ikke i menyene i dårlig vær? Er man litt operativ legger man inn veipunkter for dagens rute som man navigerer mot, da må man litt frem og tilbake i menyene, selv/helst i dårlig vær. Eventuelt så tar man ut en ny kurs der og da via elektronisk kart og går kurs. Det elektroniske kompasset viser også hvilken grad man skal gå mot, så kan man hoppe over til moder magnetisk kompass hvis man ønsker det.

Og hvorfor bør man ikke være ute i dårlig vær? Under forhold man selv kontrollerer?

 

Bort i fra fasiter og litt mer on topic:

Jeg har erfaring med gamlefar 62csx og 64s. Jeg foretrekker knapper til slik bruk du beskriver. 64st er en ålreit gps-mottaker som gjør jobben sin. Forskjellen på 64st og 64s er at 64st koster ca 500 kroner mer, har en del mer minne man strengt tatt ikke trenger og den har forhåndsinnstallerte topo-kart over USA. Den som heter kun 64 må man styre unna, den har ikke elektronisk kompass. Større skjerm er ikke en prioritet for meg, jeg synes den på 64s holder, i kombinasjon med papirkart.

Pass på at det er treveis vippekompensasjon på det elektroniske kompasset når du bestemmer deg for modell, noe det er på de fleste nyere Garminmodeller. Det er utrolig kjekt kontra eldre modeller hvor man må stå og vippe selv. 64s/st har dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har selv Garmin Dakota 20 og er kjempe fornøyd. Det eneste jeg savner er litt større skjerm :) Valget kommer veldig ann på hvor mye du vil invistere i en GPS. Husk kartpakkene koster litt også :)

 

Endret av lønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.