Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo-Fagernes


KiB

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Helt ny her inne. Virker som et fint forum.

 

Jeg skal hive sekken på ryggen og spasere fra Oslo til Fagernes i Valdres snart. Jeg sliter litt med å finne en grei rute hvor jeg slipper mest mulig asfalt.
Noen som har gått strekningen og kan komme med noen tips?

 

Mvh Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Titta på den men det blir en omvei.

 

Jeg tenkte Oslo-Gjelleråsen-Grua-Gjøvik-Fagernes... Men jeg er klar for input. Har ikke peil på skogstier/veier oppover bortsett fra asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Landsem over her. Jotunheimstien hvor man skjærer av ved Liomseter i Huldreheimen og vandrer ned gjennom og til Fagernes er en god rute. Da får man mye fin natur og gode stier/veier å vandre på. Mulighet for et par hytter er også tilstede. Alternativt får man bare kjøpe seg et par kart og lese de selv på let etter små lokale stier og veier. Da kan man jo samtidig se etter nye ruter og få inspirasjon til nye turer man kan ta senere. God tur :) 

Endret av Måsabjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
7 timer siden, KiB skrev:

Takk for svar!

Titta på den men det blir en omvei.

 

Jeg tenkte Oslo-Gjelleråsen-Grua-Gjøvik-Fagernes... Men jeg er klar for input. Har ikke peil på skogstier/veier oppover bortsett fra asfalt. 

Ser ut som ruta di er lagt opp litt mye etter at du vil bevege deg langs bilrutene. Oslo-Grua f.eks har du hele Nordmarka sitt stinett lenger vest enn Nittedalen, og du kan ende på Mylla/Svea og videre over Gran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få mest mulig turfølelse med skog og fjell hadde jeg valgt:

Nordmarka til Ringerike, via område v Damtjern

Haugsbygd / Klekke til Hensfossen

Til sti opp til Heggelia

Vest for Bukollen

Aurdalsfjorden

Vassfarplassen

Strøen

Høvreslia

Haslesetra

til Leira på asfalt til Fagernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i utgangspunktet ut som du ville ha så lite asfalt som mulig, men ruta du har tenkt deg er vel i stor grad asfalt. Om du ønsker å gå om Gjøvik så må det være mye hyggeligere å følge Jotunheimstien. Den krysser også veien mellom Gjøvik og Dokka. Derfra kan du ta asfalten fatt, eller velge små/grusvei/sti nordvestover mot Etnedal og så Fagernes. Ellers syns jeg forslaget til @Karita så spennende ut.

Hvordan har du tenkt å orientere deg mot målet? Hva med overnatting og proviant?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått til Fagernes, men jeg har gått Oslo - Hemsedal flere ganger, sommer som vinter. Målet har alltid vært dør til dør så jeg har startet i Oslo sentrum. Hittil har jeg krysset Nordmarka mot Gyrihaugen, enten via Maridalen eller via Røa, fordi jeg liker å overnatte på toppen av Gyrihaugen. Derfra ned til Åsa og kjedelig nok på asfalten gjennom Hønefoss til Heradsbygda. Her følger jeg sti og skogsbilveier opp gjennom åsen mot Tjuvenborgen. Videre går jeg enten over Høgfjell for så bøye av vestover mot Bukollen eller jeg går mer rett mot Bukollen. Toppen av både Høgfjell og Bukollen anbefales om været er bra. Et morgenbad i Trollfossen opp lia mot Bukollen er heller ikke å forakte. Enten går jeg rett over fjellet via Storekrakk til Vassfaret eller jeg krysser vestover Sørbølfjellet og ned til Veneli. Den første ruta er fin om jeg ønsker å følge Vassfaret oppover eller ta turen over Manfjellet og langs Strøen, den andre om jeg ønsker å følge åsene vest for Vassfaret. Så går turen over Vardefjell og Nystølfjellet. Herfra krysser jeg retning Tisleifjorden, men du må eventuelt legge kursen nordover mot Fagernes.

Jeg har alltid gått med telt eller hengekøye samt min egen proviant, men det er hytter langs store deler av ruta om du ønsker det. Bortsett fra selvfølgelig Nordmarka samt områdene Høgfjell, Buvatnet og over fjellet inn i Vassfaret er det vanligvis nesten ikke mennesker å se langs turen. Når det er sagt går turen aldri langt unna sivilisasjonen. Hønefoss er kjedelig så for neste gang, sannsynligvis til høsten, har jeg tenkt å legge om første del av ruta. Jeg har ikke planlagt noe i detalj, men en mulighet er da å starte fra Oslo vestover mot Vestmarka, gjennom Finnemarka og ned til Vikersund, krysse Holleia mot Sokna og over til Tjuvenborgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mage tips folkens :-D

 

Jeg skal nok klare å finne meg en rute med lite folk (helt ingen) og ikke noe asfalt.
jeg kommer til å ta litt bilder og slikt som jeg kan legge ut her når turen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, rayun skrev:

Så i utgangspunktet ut som du ville ha så lite asfalt som mulig, men ruta du har tenkt deg er vel i stor grad asfalt. Om du ønsker å gå om Gjøvik så må det være mye hyggeligere å følge Jotunheimstien. Den krysser også veien mellom Gjøvik og Dokka. Derfra kan du ta asfalten fatt, eller velge små/grusvei/sti nordvestover mot Etnedal og så Fagernes. Ellers syns jeg forslaget til @Karita så spennende ut.

Hvordan har du tenkt å orientere deg mot målet? Hva med overnatting og proviant?

 

Så ikke spørsmålene dine med en gang.

Jeg sover i et lite enmannstelt, tenkte på real turmat og legge ruten innom vann så jeg kan prøve meg på litt fisk. Jeg orienterer meg med kart og kompass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krysset Randselva ved Kistefoss. Broa er stengt for biler, med åpent for gående. Hvis du ser på kartet med linje mellom Oslo og Fagernes, så er du tydelig at du må velge side av Sperillen. Bruk geoViewer eller norgeskartet for å se hvilke rute du vil lage deg, og kjøp inn kart etter dette. Tror at du ikke møter så mange på din vei uansett hvilke vei du velger. God tur!

image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 6 år senere...

Har gått mesteparten veien delt opp i ulike turer.

Dag 1: Radiumhospitalet, Bogstad, Sørkedalen, Langlia, Svarten

Dag 2: Svarten, Storflåtan, Klekken, Hønefoss

Dag 3: Hønefoss, Heradsbygd, Høgfjell (Vassfarstien) 

Dag 4: Høgfjell, Vikerfjell, Nes i Ådal

Dag 5 - 11: Taxi fra Nes i Ådal til Dundremoen og start der, Aurdalsfjorden, Nevlingen, Strøen, Vangen, Hellebekk, Bjørdalen, Søre Fjellstølen, Timannsstølen, Skadet, Aurdal fjordcamping, Aurdal kirke, Aurdalsåsen (Damtjern), Binnhøvdvegen, Nysetbotn, Leira, sykkelvei til Fagernes. 

Mye av ruta fulgte på eller i nærheten av Vassfarstien (beskrevet på ut.no)

Et stykke på Asfalt gjennom Hønefoss. Fulgte en del grusveier i Vassfaret og Valdres, men fullt mulig å velge mer sti. Jeg delte opp dette i 1-5 dagsturer.

Har også tatt Vassfaret på langs med kajakk fra Hølervann via Vangen og Strøen til Aurdalsfjorden/Mansmyrane. Husk tralle

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 7/4/2023 at 8:05 AM, peik said:

Har gått mesteparten veien delt opp i ulike turer.

Dag 1: Radiumhospitalet, Bogstad, Sørkedalen, Langlia, Svarten

Dag 2: Svarten, Storflåtan, Klekken, Hønefoss

Dag 3: Hønefoss, Heradsbygd, Høgfjell (Vassfarstien) 

Dag 4: Høgfjell, Vikerfjell, Nes i Ådal

Dag 5 - 11: Taxi fra Nes i Ådal til Dundremoen og start der, Aurdalsfjorden, Nevlingen, Strøen, Vangen, Hellebekk, Bjørdalen, Søre Fjellstølen, Timannsstølen, Skadet, Aurdal fjordcamping, Aurdal kirke, Aurdalsåsen (Damtjern), Binnhøvdvegen, Nysetbotn, Leira, sykkelvei til Fagernes. 

Mye av ruta fulgte på eller i nærheten av Vassfarstien (beskrevet på ut.no)

Et stykke på Asfalt gjennom Hønefoss. Fulgte en del grusveier i Vassfaret og Valdres, men fullt mulig å velge mer sti. Jeg delte opp dette i 1-5 dagsturer.

Har også tatt Vassfaret på langs med kajakk fra Hølervann via Vangen og Strøen til Aurdalsfjorden/Mansmyrane. Husk tralle

 

Fått et tips om fiske i Aurdalsfjorden, Skrukkefylla og Nevlingen jeg tenkte å følge opp. Ser det er mye grusveier rundt på begge sider av Vassfaret. Det er vel og bra for forflytning, men jeg har en plan om å dra oppover dit og være stasjonær i det området i ei uke omtrent. Vet du om det er mye trafikk og folk der oppe på denne tiden av året eller om det går an å finne litt ro og fred til å fiske for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nei, det har vært lite folk i Vassfaret alle gangen jeg har vært der. Mest folk langs Aurdalsfjorden. Fint å ligge i telt i nordenden av Suluvann. Bra med fisk der og fin natur. Legger ved noen bilder fra leirplass nord i Suluvann. Sandstrandbildet er fra Melodden i Aurdalsfjorden 

20210719_182051.jpg

20210719_205114.jpg

20210719_200310.jpg

20210721_075604.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.