Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Ringstind 2


ViktorS

Anbefalte innlegg

Etter lang jakt på solotelt, og mye fram og tilbake, har jeg funnet ut at ett Helsport Ringstind 2 skal passe meg utmerket. Grei gulvplass inne, ett lite fortelt som jeg håååper er stort nok for litt kokkelering med gassbrenner eller trangiaen.

noen som kan dele noen kjappe erfaringer ang dette teltet? Reel vekt og pakkvolum? 

Vil bare ha ett mindre telt enn fjellheimen 3camp på soloturene, både vekt og volum, aller mest pakkvolumet spiller inn...

hvordan er dette teltet i litt blåsing? Går det an å trekke innerteltet litt innover fra forteltet for ekstra plass til kokkelering?(kun matlaging inne hvis været er dritt..)

 

Alle erfaringer taes mot med takk:) og hvis noen vet av ett pent brukt slikt telt som skal selges, rop gjerne ut:)

 

***edit***

Hvis det finnes ett telt som er likt helsport fjellheimen superlight 2 UTEN camp, på rundt 2-2,5kg så vil jeg gjerne vite det :) trenger ikke camp på soloturene, og ikke trenger/vil jeg ha superlight... Både pga pris, og vekta jeg sparer er ikke verdt pengene:)

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forteltet i Ringstind er stort nok til kokkelering, jeg har også i tillegg Ringstind Superlight som har et mye mindre fortelt, men hvor det også kan lages mat. Sjekket dette på Hardangervidda forrige uke. Som alltid, forsiktig med matlaging i fortelt, gassflammen kan stå høyt til værs.

Så  til Helsport Fjellheimen, hva med dette; 

helsport_fjellheimen_superlight_2.png

http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight vekt 1,4 kg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på det teltet der ja, ikke litt.. Men mye!! Skulle gjerne hatt det teltet, i "vanlig" helsport-duk... Er skeptisk til ultralette stoffer... I tillegg er prisen noe drøyere:/ prøver å finne noe som ikke svir altfor mye i lommeboka. Soloteltet er ett tillegg til varanger lavvo (4-6 og 8-10?), og fjellheimen 3 camp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en nordfra her på forumet jeg tror han kaller seg Nordhauk, han bruker Ringstind 2 også som vintertelt. Mange her på Forumet har Ringstind så det er nok noe som kan anbefales. Jeg er veldig fornøyd med mine 2. Ringstind 2 finner du her; http://www.helsport.no/ringstind-2-outlet på outlet siden til Helsport til 2.995.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:)

kanskje ett teit spm, men lanoss si at jeg sitter inne i teltet, i pissregn, er det da mulig å hekte av den delen av innerteltet som er nærmest utgangen for å få mere plass i forteltet? Sitter gjerne i chairkittet mitt og lager mat, leser bok og trommer meg på magen :)

 

og hva er reel vekt på ringstind 2 med plugger, stang og begge dukene?

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ringstind 2 kjøpt fra outletten til Helsport:) skal få bestilt noen ekstra bareunfester jeg kan klipse på ytterteltet fornå få strammet duken litt mere, samt få løftet duken litt opp og bort fra hodeenden av innerteltet.

Kom over en flammehemmende spray, beregnet for oss stearinlys-elskende julegriser. Skulle også kunne brukes på telt. Tenkte å kanskje kjøpe en slik spray, spraye innaiden av teltduken i området rundt der jeg kommer til å kokkelere. Just in case :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke et dumt kjøp vil jeg påstå!
Jeg har nylig tatt i bruk det vesentlig dyrere Reinsfjell SL som foreløpig erstatning for Ringstind 2. Men jeg tar i en hel del om jeg påstår at mellomlegget er verdt det. Selv om Reinsfjell SL har et par forttrinn har det også et par ulemper om vi sammenligner de to teltene.
Skrev nylig en omtale om Ringstind 2 her: http://stasat.blogspot.no/2016/04/tre-ar-med-helsport-ringstind-2.html

Jeg har nok ikke hatt min siste natt i dette teltet selv om jeg har et par langt dyrere alternativer å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott omtale. Virker som ett godt telt :) sataer på at det blir noen turer med dette både i år, og årene som kommer. Når jeg har med sønnen min eller en kompis( eller hvis jeg er så heldig å ramle over ett kvinnemenneske som vil bli med på tur) så blir det fjellheimen 3camp, evnt lavvo :)

 

og kjappt spm, er det noen innvendige mesh-lommer i dette teltet?

 

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 timer siden, Ståle Sæther skrev:

Selv om Reinsfjell SL har et par forttrinn har det også et par ulemper om vi sammenligner de to teltene.

Hvilke ulemper opplever du med Reinsfjell SL? Er veldig i tenkeboksen angående dette teltet. Jeg har selv Ringstind 2, derfor vuderer jeg også ikke SL versjonen siden vinterbruk er aktuelt.

Jeg har lest at pluggfeste på kortsidene hadde vært fint å ha, men at det ikke er et must. Ut fra hva jeg har lest er Reinsfjell SL et prisvinnende og superbra telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JanRH skrev:

Hvilke ulemper opplever du med Reinsfjell SL? Er veldig i tenkeboksen angående dette teltet. Jeg har selv Ringstind 2, derfor vuderer jeg også ikke SL versjonen siden vinterbruk er aktuelt.

Jeg har lest at pluggfeste på kortsidene hadde vært fint å ha, men at det ikke er et must. Ut fra hva jeg har lest er Reinsfjell SL et prisvinnende og superbra telt :)

Det er mer omstendig å drive på med tre teltstenger enn en når teltet skal slås opp for kvelden. Ringstind er rett og slett enklere i bruk. Det har kanskje ikke all verden å si men når tordenbygen brått velter over tretoppene på ettermiddagen setter jeg pris på at ting går fort. Ringstind har også mindre vindfang enn Reinsfjell SL når teltet settes opp. Det har sine fordeler det også, Ikke minst når man er alene.
Reinsfjell SL krever også noe mer plass enn Ringstind. Det skulle jo egentlig bare mangle siden arealet er større. Men det vil jo alltid være enklere å finne to flate kvadratmeter enn tre og fire.

For all del. Begge telt er meget trygge valg vil jeg påstå. Men det blir feil å ikke påpeke at de har litt ulike egenskaper som kan vektes litt forskjellig avhengig av prefereanser og situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Ståle Sæther Takk for svaret.

Jeg supplerer nok med Reinsfjell 2 (ikke SL). Ringstind 2 vil fortsatt brukes til vandreturer. Mitt Reinsfjell vil brukes mest når jeg ligger i ro, samt til vinterbruk (derfor ikke SL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mitt ringstind 2 ankommet, og har satt det opp i hagen:) førsteinntrykkene er:

-Solid duk i vant helsport kvalitet

-elendige plugger.. Kutta meg til blods av de når jeg satt de i bakken, måtte hente arbeidshanskene mine. (Har sendt mail til heslport ang dette)

-litt tricky å få spennt opp duken i fotenden, så ytterduken presser litt mot innerduken. Mulig løsning i møkkavær er å ikke bruke de øverste hempene mellom inner og yttertelt i fotenden.

-God plass i ytterteltet, skal ikke bli problem å lagre både sko, yttertøy plus litt matlaging på gassbrennern. Også mulig å dra bunduken innover, sette en plugg i bakken for å holde den på plass, så har dunplutselig litt mete lekeplass i ytterteltet.

-vekt og pakkvolum var som ventet

en av festene til døra på innerteltet (er 2 stk) hadde ring på begge sider, i stedet for ring og hempe. Så den øverste kan ikke lukkes. Har skrevet til helsport om også dette :)

 

gleder meg til å ta dette med på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
51 minutter siden, ViktorS skrev:

-litt tricky å få spennt opp duken i fotenden, så ytterduken presser litt mot innerduken. Mulig løsning i møkkavær er å ikke bruke de øverste hempene mellom inner og yttertelt i fotenden.

Det skal stå stramt og fint, noe mitt telt gjør. Det er rikelig med plass mellom inner-og ytterduk. Sikker på at det er strammet korrekt?

Legger ved bilde av mitt telt når jeg brukte teltet som base i Rjukan for sykkelturer, bl.a. syklet jeg fra Rjukan til Flisetjønnskaret ved foten av Gaustatoppen (1025 høydemeter på 14km, hvor 9 av dem hadde 10% stigning i snitt). Skal man bo i Rjukan er det hotell, hytte eller telt på campingplass.

1052199_large_A323DA56-49EA-11E6-953C-D0

Det eneste jeg har å pirke på er innvendig åpning av den øvre ventilen. Denne har en tendens til å bøye seg opp, slik at den stenger for luftingen. Det burde vært en borrelås slik at den kunne dras helt bort fra åpningen. Ingen big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det være sagt at jeg får vinden inn mot fotenden, kanskje 6-7 ms... Så ytterteltet blåser nok litt innover ja...

skal ut å prøve å stake om litt på pluggene, uten å kutte av meg fingrene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har ikke opplevd skarpe kanter på mine plugger, snarer topp kvalitet. Kjøpte teltet i 2014. Har skåret meg på Helsports snø og sandplugger, så de ble kastet. Det var billigplugger, full av skarpe kanter.

Med mye vind mot fotenden kan nok det skje. Har ikke opplevd det som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er pluggene jeg har... Når jeg holder de, og presser de ned i bakken, så er de utrolig skarpe... Må få ordnet meg noe annet, forhåpentligvis fra helsport.. 

 

Se bilde ang feste på innerdøra... Dette gjør at jeg ikke får hatt døra skikkelig oppe:/

 

fikk justert barduner og strammet opp litt, og nå står det utrolig godt!:) 

god fin plass her inne. Får nok stuet alt fra sekk, yttertøy, sko i ytterteltet. Samtidig plass til å lage mat :) og innerteltet er såpass romslig at her kan jeg ligge som ei sjøstjerne :-) og ha alt av camputstyr etc sammen med meg. Neste helg skal jeg på fjellet, denne helga er det jobb...

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme pluggene til mitt Ringstind Superlight. Har bestill flere for å ha i reserve til begge Ringstind teltene mine. . Synes de sitter godt hvis det blåser litt. Skarpe synes jeg ikke de er, får dem greit ned i bakken hvis det ikke er for hardt. Er bakken for hard, bruker jeg den på bilde, en liten sylskarp øks, veier 300 gram. Trenger ikke kniv når jeg har denne. Akkurat stor nok til  å kunne banke ned plugger.

410-lilla-yxan-1024x729[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ut mitt Reinsfjell SL2 i Tafjorfjella nå forrige helg. Må si jeg ble imponert over den gode ventilasjonen teltet har, selv når det var en del regn og nedbør. Det jeg likte best var høgden og 2 stk. åpninger til fortelt. Helt konge å kunne koke mat i det ene og bruke det andre til bagasje! 

Passet meg helt utmerket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå hatt noen netter i mitt ringstind 2:) har ikke fått kjørt seg i heftig vær ennå, men har fått en oppfattning av at teltet er greit å sette opp. I regnvær var det baremå sette 3 plugger i fotenden, tre inn stanga, sette to plugger i hodeenden, og vips, så kan du få slengt inn sekken og evnt få deg ett tørt værskydd:) lett å få spennt opp stramt nå når jeg vet hvordan:) krever dog 6 plugger i fotenden og ett par barduner i hodeenden. God plass innvendig, og i ytterteltet til matlaging og lagring.

 

Holdte på å sette fyr på teltet på fredag... Skulle lage mat i utterteltet, men kår jeg fyrte opp gassbrenneren, så kom det en 70cm gul flamme, som ikke ville slukkes. Helsigvis hadde jeg teltdøra på gløtt, så fikk lørva ut brenneren, som lå som en flammekaster bortover lyngen... Hadde gassboksen liggende når dette skjedde, vet ikke om det var derfor det skjedde:/ funket bare fint når jeg hadde boksen stående dog :) men satt den rett utenfor teltet i stedet for inni hehe :)

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok fordi gassboksen din lå og ikke sto slik den er laget til.
Ved normal drift vil gass som er fordampet ligge øverst i boksen og presses ut i slangen av overtrykket mens du kokkelerer. Gassen kommer da frem til brenneren i gassform.
Når da boksen ligger er det ikke gass men væske som presses ut (avhengig av om overflaten når opp til ut-ventilen på boksen). Denne væsken ekspanderer brått og brutalt og fordamper til gass i møte med flammen. Hvis du da ikke har en brenner som er spesifikt konstruert for å benytte flytende gass så får du da en flammekaster.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind er et kjempetelt. Jeg er nå på mitt andre telt, Ringstind light 2 som er 400 gram lettere enn mitt gamle. 

Så fremt en setter opp teltet med alle bardunene stramme og fine tåler teltet overaskende mye vind, det er fler enn en gang det har blåst så fælt at jeg fryktet at det skulle gi seg, men det har klart seg hver gang. 

Jeg liker ikke Helsportpluggene og har byttet til plugger fra DAC.

Her er et bilde av mitt snart 10 år gamle Ringstind 2.

image.jpeg

Her er det nyeste, Ringstind light 2.

image.jpeg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.