Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanskje en Packraft??


Ema

Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje noen av dere erfarne kunne komme med noen gode råd:-D

Jeg går og ønsker meg en kano (eller noe i den duren). Min sønn og jeg har hatt endel turer i leiekano, og jeg syns det er en helt fantastisk måte å være på tur på!

Problemet er; sønnen min er nå 15 år, og jeg må jo gå ut i fra at det er begrenset hvor mye han gidder å bli med mamma på tur etterhvert. Altså må jeg kunne klare meg selv. Er ikke så stor og sterk, og bilen er ganske høy, så å få en kano opp på biltaket alene er utenkelig. Kunne brukt henger til å frakte kano, men det ser jeg som fryktelig upraktisk. En Ally må jeg jo bygge opp og ned for hver gang og da vil tiden begrense muligheten for en kjapp tur når jeg får lyst. Men hva med en Packraft?? Har kikket på de og av økonomiske grunner måtte det blitt en Scout. Jeg er ikke et råskinn som vil padle stryk og greier. Ville vel blitt litt nervøs bare det var litt sig i elven:blink: så flatt vann er tingen for meg. Passer disse farkostene også for en «hyggepadler»? Og hva med mangelen på spruttrekk? Og vindfang? Er de fryktelig tunge å padle i vind? Bor på det flate østland hvor det enten blåser eller regner. Tenker vel ikke at jeg kommer til å trenge så veldig mye plass til bagasje, men kanskje jeg våger meg på en overnatting etterhvert. Ellers er det liksom snakk om kaffe, litt mat og ekstra klær.

Takker for gode råd av alle slag:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scout varianten er veldig liten. Jeg har Llama varianten som er den store allround båten. Scout har som du sier ikke noe spruttrekk, så du vil bli ganske våt oppi båten, men får nå noen dråper på meg selv ved bruk av spruttrekk på min båt. Det å tenke at en kan ta med seg bagsje i den lille kan du gentlig bare glemme med en gang, om det ikke dreier seg om veldig korte turer. Min variant funker fint med bagasje og jeg har padla endel turer med storsekk på den.

Vindfanget på disse båtene er ganske stort, det er lette båter som ikke går dypt i vannet men samtidig har stor andel av båten over vann. Scouten har mindre luftputer så den bør ikke bli like påvirket av vind. 

Om du er veldig liten så kan det være du vil klare deg med scouten, jeg har jo ikke brukt den lile båten selv, bare den større Llama. båtene er robuste og det er veldig greit og komme til stranda og etter 5 min så er båten sjøsatt.

Kanskje noen andre her inne har erfaring med scout båten å kan gi deg litt mere info om akkurat den i bruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill:-D Jeg burde kanskje spare en stund og gå for en større...... er jo greit å bli fornøyd og da, når jeg først skal ha et fartøy å hygge meg med:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har gått for packraft fra mrs (søk packrafting sverige, veldig hyggelige folk, ev."packrafting de", det mest kjente sted i europa å selge packrafts. de gikk bort fra alpaca og bytta med mrs) - de er litt billigere, tilsvarende kvaliteten og bortsett fra X2 så har de alle spruttrekk mener jeg. Jeg har selv fått mrs 98L (cargo) som ikke selges lenger, vekta cca 3kg, holder 200kg (dvs i praksis to personer og baggasje) og spruttrekk følger med. Husk at du ikke kan bruke spruttrekk når det er to ombord. Den er ikke så viktig på kortere tur og som to "voksne" kan dere jo dere bruke kano padleårer (ev. splitte kayakåre) og da mister spruttrekk sånsett menning. Skal han ut på turen alene, bruker han kayakåre og da er det lurt å ha spruttrekk med.

Må innrømme at jeg var litt beskymret for stabiliteten, men jeg føller med mer en trygg selve om jeg har mindreåringer med på tur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Horses for courses" er et uttrykk som kanskje passer bra her. Dvs først må du finne ut hva slags turer og bruksområder du vanligvis (med trykk på "vanligvis") tenker deg. Det virker det som om du har gjort, og da er du allerede langt på vei. Vil først påpeke at både Packraft og Ally er veldig bra på sine respektive områder, men kan ikke konkurrere mot hverandre baug mot baug. Har begge, og den ene supplerer eller utfyller den andres svakheter. Dvs skal man ut på tur som er flere km, flatt vann, så er det helst kano som gjør jobben best. Men skal man kombinere padling og fottur, og skal være på tur alene, så er totalvekt alfa og omega (hvis du ikke liker å bære 2 ganger). 

Ally, fordeler er at de laster bra ift egenvekt, man pakker de ned og er enkle å transportere i bil. Pakksekk (tilleggsutstyr) er fint å kjøpe pga bæring og oppbevaring. Er man alene så er nok den minste, 13,7', det beste valget. Mindre vindfang, mindre egenvekt er 2 slagsmomenter. Ally holder seg godt i verdi, og den er svært holdbar. 

Packraft, fordeler er lav vekt, lavt pakkvolum og gir en bedre allroundopplevelse (kombinasjonen padling og fottur). Den rulles sammen og kan stroppes til sekken a la et telt (omtrent samme volum) eller kan bæres oppblåst fortsatt stroppet til sekken. Har ikke fått testet min (Mule) så mye ennå, men den fremstår også som veldig robust. Siden du nevner at du er kort, så kan kanskje Yukon Yak være noe å vurdere. Spruttrekk får man også hvis man vil ha det, og det er noe jeg tror jeg kan anbefale med en gang. Denne båten er den minste i Denaliserien. Siden det bare er 1 norsk importør, og båtene har noe leveringstid i tillegg til høy popularitet, så holder disse seg også godt i verdi. 

Du kan gjøre noen søk på finn.no etter både Ally og Packraft. Er nok enklere å finne en brukt Ally enn Packraft, og du kan sikkert spare noen kroner der. Tror at uansett hva du velger så kommer du til å bli fornøyd. Og skulle den ene ikke helt strekke til din behov, så er det mulig å supplere med den andre etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har packraft uten sprut-trekk (explorer 42) og har vel egentlig aldri følt jeg har trengt det. Jeg blir sjelden særlig våt av padlingen og skulle det være fare for det så er det bare å bruke en regnbukse. Da har man samtidig full tilgang til sekk og annet man har med seg. Scouten er nok litt kort til å ha en større sekk(en meter innvendig lengde), hvis den ikke monteres på "baugen" med stropper muligens. Både kanoer og packrafter er vanskelige i vind, men i motsetning til en kano så velter ikke en packraft :)

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, RoyN skrev:

Har packraft uten sprut-trekk (explorer 42) og har vel egentlig aldri følt jeg har trengt det. Jeg blir sjelden særlig våt av padlingen og skulle det være fare for det så er det bare å bruke en regnbukse. Da har man samtidig full tilgang til sekk og annet man har med seg. Scouten er nok litt kort til å ha en større sekk(en meter innvendig lengde), hvis den ikke monteres på "baugen" med stropper muligens. Både kanoer og packrafter er vanskelige i vind, men i motsetning til en kano så velter ikke en packraft :)

Ikke for å kuppe tråden, men jeg skal handle meg Packraft neste år. Det står mellom Explorer 42 og Denali Llama. Lyst på større plass med mulighet for å ha sønnen min med foran og bedre plass til sekk og fisking, derfor Explorer 42. Men har tenkt på dette med vanndrypp fra kajakkåra som jeg innbiller meg renner inn i båten uten spruttrekk - derfor Denali Llama. Så det du sier er at det ikke kommer noe særlig med drypp fra kajakkåra inn i båten under padling? Flatt vann som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanndrypp kommer litt an på hvordan du padler. Jeg hadde en denali liama en periode og testet litt. Hvis jeg padlet med åre slik man padler kajakk i god fart så drypper det en del vann inn. Jeg hadde dog med bikkja i den og hun ville da ikke være i den hvis det sprutet vann på henne hele tiden. Så min padlemåte ble å holde en ganske lav åre og så trekke åra mot meg, litt mer lik slik man ror  årehøyde. Da kom den ikke noe drypp å snakke om. Jeg satte også inn åreblader med bilvoks for at de skulle slippe vannet lettere. Pga bikkja brukte jeg aldri spruttrekket. Men liama var litt for liten til meg og bikkja. Greit på småturer men ikke padle langt. Brude hatt en explorer 42 istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, borgern skrev:

Vanndrypp kommer litt an på hvordan du padler. Jeg hadde en denali liama en periode og testet litt. Hvis jeg padlet med åre slik man padler kajakk i god fart så drypper det en del vann inn. Jeg hadde dog med bikkja i den og hun ville da ikke være i den hvis det sprutet vann på henne hele tiden. Så min padlemåte ble å holde en ganske lav åre og så trekke åra mot meg, litt mer lik slik man ror  årehøyde. Da kom den ikke noe drypp å snakke om. Jeg satte også inn åreblader med bilvoks for at de skulle slippe vannet lettere. Pga bikkja brukte jeg aldri spruttrekket. Men liama var litt for liten til meg og bikkja. Greit på småturer men ikke padle langt. Brude hatt en explorer 42 istedet.

Takk for svar, da ble jeg litt mer sikker på Explorer 42 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg litt om egenskapene til en Packraft i forhold til kano på flatt vann. Jeg har padlet en del kano og med den kan man greit komme seg over store avstander. Min favoritt kano nå er en WeNoNah Heron 15 som veier 16kg. Den er lett å få opp på¨biltaket, men må surres fast på land så ikke vinden tar den. Hastighet har jeg aldri målt, men vil tro 4-5 knop. Når jeg ser Packraft så tenker jeg mest på egenskapene til en opplåsbar badebåt som suger seg til vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes packraften var bedre å padle enn jeg trodde. Med vekt foran går den rimelig rett. Farten var også rimelig grei.Jeg målte aldri farten. har noen videoklipp fra en padling med den men de ligger på en NAS som er nede for øyeblikket. Hvis jeg sammenligner med typisk gummibåt jeg hadde når jeg var liten så stuket den gjerne fronten i vannet når man tok i så fart var umulig. Men packraft er lengre og slankere og har vipp i baugen så følte ikke at den satt fast i vannet.

Kano kontra packraft så utfyller de hverandre på mange områder. Skal du padle langt, ha mye bag og har få bæringer er nok kano å foretrekker. Kano er også å foretrekke hvis man er 2 pers. Packraft er fin der man har en del bæring og ikke skal ha med seg for mye bag. Kano er nok raskere i vannet men synes alikvel at det var mindre slitsom å padle packraften. Slapp å sitte med med bein krøket og har grei ryggstød. Packraften oppleves også veldig stødig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Martin HJ skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men jeg skal handle meg Packraft neste år. Det står mellom Explorer 42 og Denali Llama. Lyst på større plass med mulighet for å ha sønnen min med foran og bedre plass til sekk og fisking, derfor Explorer 42. Men har tenkt på dette med vanndrypp fra kajakkåra som jeg innbiller meg renner inn i båten uten spruttrekk - derfor Denali Llama. Så det du sier er at det ikke kommer noe særlig med drypp fra kajakkåra inn i båten under padling? Flatt vann som gjelder.

Jeg opplever ikke vanndrypp som særlig sjenerende. Trodde også det på forhånd. Dryppringer på åra og med god nok teknikk så er det et særdeles lite problem. Jeg har brukt den med sønnen min endel og det går fint hvis man godtar at det blir litt trangt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 12.7.2016 at 9.45, O.Ramberg skrev:

Kan noen forklare meg litt om egenskapene til en Packraft i forhold til kano på flatt vann. Jeg har padlet en del kano og med den kan man greit komme seg over store avstander. Min favoritt kano nå er en WeNoNah Heron 15 som veier 16kg. Den er lett å få opp på¨biltaket, men må surres fast på land så ikke vinden tar den. Hastighet har jeg aldri målt, men vil tro 4-5 knop. Når jeg ser Packraft så tenker jeg mest på egenskapene til en opplåsbar badebåt som suger seg til vannet.

Har to stk packraft. Med explorer 42 padler jeg ganske kurrant ca 4 - 4,5 kmt over tid. Dog med sekk forran og ikke motvind. Med en GNU så padler jeg fort ca 1 kmt fortere på flatvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd og erfaringer :-D:-D:-D Jeg tror jeg har bestemt meg for en MRS med spruttrekk fra packraft Sverige. Det er riktignok ikke plass til både meg og sønnen, så han får enten leie en kajakk eller bli hjemme. Er vi veldig fornøyd blir det en til neste år, så har vi en hver :-D:-D:-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2. august 2016 at 19.14, Grimoire skrev:

Den der så ikke mye robust ut :)

Har bare sett den oppblåst i butikken. Den er nok noe mindre robust enn de dyreste, men det er slett ikke noe "bensinstasjonjalla". Hadde ikke hatt betenkeligheter med å ha den med på tur for elvekryssing og litt småpadling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.