Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarkstur i North West Territories


Anbefalte innlegg

Hei

Neste uke drar jeg på mitt hittil største eventyr, nemlig til Canada og the North West Territories. I en måned skal jeg gå i Mackenzie mountains området, fiske, fyre bål og gå toppturer. Gleder meg helt villt! Men jeg har et spørsmål jeg håper jeg kan få svar på av dere barka friluftsfolk som kanskje har vært i Canada eller i Alaska på tur før.

Bjørn og matlukt. Dette med oppbevaring av mat når man sover. Jeg skal selvsagt pakke det inn i plastikkposer og ha alt i pakkposer, og ha det et stykke unna teltet. Men er man nødt til å henge det opp i et tre, eller kan man liksågodt la det ligge på bakken? Hva gjorde DU? Jeg kommer deler av turen også til å befinne meg over tregrensa og da er jo ikke dette med opphenging av mat særlig aktuelt. Jeg skal ha med en malamute som følgesvenn og bjørnevakt, og tenker at kanskje hunden "skremmer" bjørnen unna maten/teltet, eller iallefall sier ifra at uvedkommende nærmer seg. 

Hva tror dere?

Kine

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med en kar i Quebec om akkurat dette sist jeg var over. Han mente at det der med å henge maten opp i treet var noe føderale myndigheter hadde funnet på. Årsaken skulle angivelig være at myndighetene heller ville at bjørnen klatret opp i treet enn å plage folk. Dessuten mente han at det var nok av urbane gjøker som hadde maten med inn i teltet.  

Hans løsning var å ha maten i en bear container et stykke unna leirplassen, ettersom han mente det var spilt møye å henge maten opp i et tre. Jeg har fulgt de rådene som canadiske myndigheter gir. Man er jo gjest, og jeg tenker det er greit å følge de råd som gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Bjørja skrev:

Snakket med en kar i Quebec om akkurat dette sist jeg var over. Han mente at det der med å henge maten opp i treet var noe føderale myndigheter hadde funnet på. Årsaken skulle angivelig være at myndighetene heller ville at bjørnen klatret opp i treet enn å plage folk. Dessuten mente han at det var nok av urbane gjøker som hadde maten med inn i teltet.  

Hans løsning var å ha maten i en bear container et stykke unna leirplassen, ettersom han mente det var spilt møye å henge maten opp i et tre. Jeg har fulgt de rådene som canadiske myndigheter gir. Man er jo gjest, og jeg tenker det er greit å følge de råd som gis.

Takk for informativt svar Bjørja :)  Da gjør jeg vel som du, henger opp maten der det er mulig. Men fint det ikke er krise om jeg ikke gjør det en dag. I starten av turen blir det endel vekt å dra opp i treet, ca 30 kg med bikjematen, og det er ganske så tungt. Har tenkt på å bruke et taljesystem. Må teste det ut på nytt i morgen da jeg har kjøpt nytt tau og talje :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maltur, jeg håper ikke du er så lite forberedt som den første posten din gir inntrykk av. Er dette en tilfeldig tur, mest på innfall - "spur of the moment" ?

Bjørnen kan lukte maten din på flere kilometers avstand og driter fullstendig i en "liten" bikkje som står og bjeffer. Ref. Monsen på tur gjennom Canada og utallige timer med villmarksprogram på History og Discovery. Det er ikke bare mat du må oppbevare minst 60 meter ned-vind fra teltet, men også tannkrem og andre ting som lukter.

 

12camp.gif

 

Følg lover og råd og gjør som de lokale. Bruk den uka som er igjen på å lese deg opp så du er klar for tur. Som du ser av bildet under kan bjørnen være ganske målrettet og bestemt om den lukter mat

https://www.princeton.edu/~oa/training/bearbag.shtml

https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/bears.htm

    beardamagetocar_2.jpg 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også bear container i hardplast om du skal over tregrensa. Nå vet jeg ikke hvor langt du skal være fra folk, men det er kjipt å miste maten...

Jeg campet selv bare under tregrensa da jeg var på tur i Yukon, og da heiste jeg opp pakkposer i trærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, 7homas skrev:

Maltur, jeg håper ikke du er så lite forberedt som den første posten din gir inntrykk av. Er dette en tilfeldig tur, mest på innfall - "spur of the moment" ?

Bjørnen kan lukte maten din på flere kilometers avstand og driter fullstendig i en "liten" bikkje som står og bjeffer. Ref. Monsen på tur gjennom Canada og utallige timer med villmarksprogram på History og Discovery. Det er ikke bare mat du må oppbevare minst 60 meter ned-vind fra teltet, men også tannkrem og andre ting som lukter.

 

12camp.gif

 

Følg lover og råd og gjør som de lokale. Bruk den uka som er igjen på å lese deg opp så du er klar for tur. Som du ser av bildet under kan bjørnen være ganske målrettet og bestemt om den lukter mat

https://www.princeton.edu/~oa/training/bearbag.shtml

https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/bears.htm

    beardamagetocar_2.jpg 

 

Neida, ikke bekymre deg 7homas, jeg er ikke dårlig forberedt. Men tenker det ikke er farlig å spørre andre om råd som har vært i Canada før. Fint med flere syn på saken. Siden du nevner herr Monsen så skal det sies at han selv skrev at de mange ganger i Alaska oppbevarte maten på bakken, uten at det gjorde noen forskjell. Og at hunden hans trolig hadde æren for det. 

Takk for linkene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med tur i Canada! Naturen er liksom Norge x2 :-D

Gjør som myndighetene sier i henhold til mat og Bjørn. Ikke tro Bjørn som først har luktet mat bryr seg om en hund. Det gjør den ikke :-(
Hva med å ha med seg sånn Bjørnespray? Du skriver du skal he med deg hagle og ammo.. Hvordan fungerer det i forhold til at du er Norsk(?) og fører våpen inn i et land du ikke bor i?

Og for guds-skyld, ikke reis ditt for å jakte Bjørn på noen som helst måte.... 

 

Håper på oppdateringer etter endt tur :-D God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Maltur said:

Neida, ikke bekymre deg 7homas, jeg er ikke dårlig forberedt. Men tenker det ikke er farlig å spørre andre om råd som har vært i Canada før. Fint med flere syn på saken. Siden du nevner herr Monsen så skal det sies at han selv skrev at de mange ganger i Alaska oppbevarte maten på bakken, uten at det gjorde noen forskjell. Og at hunden hans trolig hadde æren for det. 

Takk for linkene :) 

Ja, det går helt fint å ha maten på bakken. Er ikke sikkert det er bjørn i nærheten på hele turen din. Kan også hende du får besøk første natta.
Russisk roulette spør du meg.

Fant et fint dikt:

I hang my food
I sleep with my food too
Sleeping with your food, protects it.
Hanging it, protects you.

7 hours ago, KiB said:

Flott med tur i Canada! Naturen er liksom Norge x2 :-D

Gjør som myndighetene sier i henhold til mat og Bjørn. Ikke tro Bjørn som først har luktet mat bryr seg om en hund. Det gjør den ikke :-(
Hva med å ha med seg sånn Bjørnespray? Du skriver du skal he med deg hagle og ammo.. Hvordan fungerer det i forhold til at du er Norsk(?) og fører våpen inn i et land du ikke bor i?

Og for guds-skyld, ikke reis ditt for å jakte Bjørn på noen som helst måte.... 

 

Håper på oppdateringer etter endt tur :-D God tur!

Kanskje det finnes noe tilsvarende Europeisk Våpenpass som gjelder i Canada ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med hund er at den fungerer som alarm. Den beskytter ikke mot en bjørn som har bestemt seg, men man får sove roligere om natta når noen passer på..

Spray er bra, men den brukes kun på nært hold. Det holdet hvor man helst vil ha hagla fremme.. Problemet er at det kan bli knapt med tid til å slenge fra seg sprayen og gjøre klar hagla mens bjørnen er innenfor 10 meter.. Men bevares, en spray hengende i beltet mens man går er jo en trygghet.

Jeg hang for øvrig en pose med litt skranglende kokeutstyr utenpå sekken, slik at jeg lagde lyd hele tiden mens jeg beveget meg. Ville ikke støkke bjørnen. Det kan gi farlige situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, KiB skrev:

Flott med tur i Canada! Naturen er liksom Norge x2 :-D

Gjør som myndighetene sier i henhold til mat og Bjørn. Ikke tro Bjørn som først har luktet mat bryr seg om en hund. Det gjør den ikke :-(
Hva med å ha med seg sånn Bjørnespray? Du skriver du skal he med deg hagle og ammo.. Hvordan fungerer det i forhold til at du er Norsk(?) og fører våpen inn i et land du ikke bor i?

Og for guds-skyld, ikke reis ditt for å jakte Bjørn på noen som helst måte.... 

 

Håper på oppdateringer etter endt tur :-D God tur!

Nei, drar ikke til Canada for å jakte på bjørnen. Men håper jeg får se den, på god avstand, da er jeg fornøyd :) Bjørnespray skal jeg også ha med meg. Det går fint an å ha med seg våpen inn til Canada fra Norge. Men jeg er heldig å få låne hagle av en venn som bor borti der. Og det sparer meg for mye papirarbeid :) 

Jeg har tenkt å filme litt på turen, så kanskje jeg kan legge ut filmen her etterpå :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Det fine med hund er at den fungerer som alarm. Den beskytter ikke mot en bjørn som har bestemt seg, men man får sove roligere om natta når noen passer på..

Spray er bra, men den brukes kun på nært hold. Det holdet hvor man helst vil ha hagla fremme.. Problemet er at det kan bli knapt med tid til å slenge fra seg sprayen og gjøre klar hagla mens bjørnen er innenfor 10 meter.. Men bevares, en spray hengende i beltet mens man går er jo en trygghet.

Jeg hang for øvrig en pose med litt skranglende kokeutstyr utenpå sekken, slik at jeg lagde lyd hele tiden mens jeg beveget meg. Ville ikke støkke bjørnen. Det kan gi farlige situasjoner.

Ja, ikke sant. Blir lettere å legge seg til å sove når man vet at noen passer på deg og sier ifra hvis noe er på ferde. Jeg skal som du skriver ha bjørnesprayen hengende i beltet. Tenker at det er en siste mulighet, hvis du har kommet tett på en bjørn i tett buskas foreksempel og den angriper deg og du ikke rekker å trekke hagla, at en da kan dra frem sprayen. Det med skranglende kokeutstyr er jo smart, jeg tenkte selv på små bjeller. (Tenker man blir gal av lyden etter en stund, som ku på beite, hehe) Ellers går jeg med fløyte på sekken, og har tenkt å synge, klappe i hendene og snakke til hunden for å si fra at her er jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kanadierne jeg var med gikk og sa "hey bear, hey bear" før de gikk inn i tette kratt. Det var det skumleste i de områdene jeg var i. Tette vierkratt som rekker deg godt over hodet, så det kan stå både elg og bjørn inni der uten at man ser dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn er en ting, men er ikke elgen (Moose) i Canada ganske så territoriell og farlig hvis den blir hissig? Hørte en gang at det er mer mooseangrep enn bjørneangrep på mennesker der borte. Uansett et eventyr uten sidestykke å dra på villmarkstur i Canada, hvis man tar forholdsregler på mulige situasjoner :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som her, okse kan være grumpy i brunsten og ku med kalv skal man ikke leke med.. Det er jo veldig mange flere elger enn bjørner, så det er jo ikke underlig om det er mer angrep. -Som her i Norge..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Martin HJ skrev:

Bjørn er en ting, men er ikke elgen (Moose) i Canada ganske så territoriell og farlig hvis den blir hissig? Hørte en gang at det er mer mooseangrep enn bjørneangrep på mennesker der borte. Uansett et eventyr uten sidestykke å dra på villmarkstur i Canada, hvis man tar forholdsregler på mulige situasjoner :)

Jo, det har jeg også hørt, så egentlig mer redd for elgen. Jeg må ta alle mulige forholdsregler og ha sansene skjerpet så går det bra :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Martin HJ said:

Bjørn er en ting, men er ikke elgen (Moose) i Canada ganske så territoriell og farlig hvis den blir hissig? Hørte en gang at det er mer mooseangrep enn bjørneangrep på mennesker der borte. Uansett et eventyr uten sidestykke å dra på villmarkstur i Canada, hvis man tar forholdsregler på mulige situasjoner :)

Tror det avhenger når og hvor du treffer på den. De gangene jeg har truffet elg så har den virket ganske så rolig. Dette har uten unntak vært elg som er alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

I En del områder er det vel påbudt med sånn bear cannister? Altså lukttett beholder til mat.

Blir sikkert en helt knall tur, håper på detaljert tur rapport :)

Forøvrig så har jeg sett at pepperspray fungerer på en del meter da bjørn er super sensitiv i forhold til lukt og plages kjapt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.