Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkevann på Hardangervidda?


Rabatami

Anbefalte innlegg

Hei,

Meg og madammen skal ut på en helgetur i området nord for Dyranut. Vi er nokså uerfaren, og lurer på dette med tilgang på drikkevann. Er det greit med drikkevann å få tak i der oppe, og er det noe spesielt som tilsier at vannet må kokes/renses nå for tiden? Ville vært greit om vi klarte oss med bare drikkeflasken og så fylle på denne underveis :)

 

R

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikk vatnet, ingen problem.

Tommelfingerregel er å ta frå rennande vatn men fjellvatn på vidda har eg drukke av i snart 40 år og aldri blitt uvel så det går fint.

Så kos dåke med kaldt fjellvatn og nyt turen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå.. Vidde-vann :) 

Høyt opp på lista over det beste vannet i Norge (verden?).

Rennende, med flaska litt under overflaten så er dere bankers! 

 

Æsj nå må jeg tenke på fjellvann mens jeg drikker herlig Oslo springvann :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Springvannet i Oslo er utgangspunktet på nivå med det du får i fjellbekker, takket være en forutseende og restriktiv linje mot ferdsel og bading i nærområdene som drenerer til hovedresevoiret. Et gode få vet å verdsette høyt nok, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landsem skrev:

Springvannet i Oslo er utgangspunktet på nivå med det du får i fjellbekker, takket være en forutseende og restriktiv linje mot ferdsel og bading i nærområdene som drenerer til hovedresevoiret. Et gode få vet å verdsette høyt nok, faktisk. 

I utgangspunktet ja.. Men pokkern om det smaker like godt. Og det er ikke fult av tilsettinger.

Oppvokst i Oslo og bading når man er unge i blant annet Maridalsvannet er jo nesten obligatorisk :-P Mange nordmenn tenker nok ikke over hvor heldige de er med tanke på drikkevann. Vi er heldige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle svarene :) ville bare si at turen gikk kjempeflott, vi fikk frisket opp i teltmusklene og fant nok av drikkevann, noe bedre enn annet. skal tilbake igjen til vidda om noen uker, og da blir det definitivt å refylle flaska ved hver rennende vannkilde siden dette var klart best 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.