Gå til innhold
  • Bli medlem

Løsning for barduner


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg må lage meg en løsning for barduner. Er vant med Exped sitt system, så disse feite bardunene som attpåtil er laget i en løkke fra teltet som slenger rundt som snubletråder på dette Hillebergteltet når jeg ikke trenger å plugge dem i bakken, er bare ikke akseptabelt. For ikke å snakke om når teltet har vært nedpakket, og bardunen har hengt seg fast i X antall av disse stang-hektene. Det er bare for dumt.

Jeg må altså ha en løsning, og den må være enkel. Har vurdert noe så enkelt som strikk, men jeg er jo sørgelig klar over at når teltet har vært satt opp og så skal tas ned, så kommer minst ett men gjerne alle til å være forsvunnet. Regner med de morkner ganske fort også. Så jeg vil helst ha noe bedre.

Regner med at det er flere som er lei av bardunfloker, for det er vel enda verre med tynnere barduner som har slike metallgreier på. Hvilke løsninger har folket rundt om ordnet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mitt helsport ringstind telt er det sydd inn en liten strikkløkke der bardunene er så jeg kan feste dem. Bardunene på det teltet floker seg lett, så den strikken er grei og bruke. På fjellreven teltet er det ikke noe sånt, men samtidig har de brukt et litt annet type tau og har aldri opplevd noe floker på bardunene når jeg tenker meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få kjøpt løse de bardunposene som Exped bruker, da får du det som du er vant til :-) 

Bruker man strikk med stoff utenpå (gamasjestrikk, hårstrikk?) holder det lenge, og de kan jo f.eks. knytes eller sys fast i bardunfestene så de ikke forsvinner. 

Jeg har også noen ganger bare slått en knute med løkke på bardunsnora så den blir  kortere og ikke så lett floker seg sammen med andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miamaria skrev:

Regner med at det er flere som er lei av bardunfloker, for det er vel enda verre med tynnere barduner som har slike metallgreier på. Hvilke løsninger har folket rundt om ordnet seg?

Som @tklami nevner har Helsport en helt genial løsning på dette, med en svart strikk - med en rød løkke på. Den røde løkken kan tas tak i også med votter på - man drar da ut strikken fra teltet og legger de sammenrullede bardunene inn i løkken.

La merke til at når teltet kom så hadde de brukt en veldig spesiell knute for å feste bardunene til seg selv, før de var lagt inn i strikken. Det er mulig å gjøre noe lignende med noen halvstikk rundt den sammenrullede bardunen, men blir ikke helt det samme.

Det er sikkert mulig å få kjøpt sånne små poser som Expedteltene har i løs vekt også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare dra barduner helt sammen mot teltet så de er kortest mulig.  Så bretter jeg de dobbelt-dobbelt osv til det er passe lengde til å slå en enkeltknute. Da har jeg omtrent aldri noen som henger seg I hverandre. I tilfelle er det ikke verre enn å riste de fra hverandre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar ned Hilleberg-tarpen min, drar jeg linestrammeren på brukte bardunliner inn nært festet på tarpen. Så kveiler jeg hver brukte bardunline sammen (over tommel, under albue) helt inntil festet, og så slår jeg en enkel knute på hele kveilen. Oftest bruker jeg bare en eller to av linene (de resterende er da kveilet og knytt fra før), så det går kjapt. Det hender jo selvsagt at en knyttet kveil løser seg opp og lager litt krøll, men det går egentlig kjapt å ordne opp i. En strikk eller en pose nær bardunfestet hadde sikret kveilen enda bedre, men jeg savner det egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på denne tråden så finner du noen tips både fra meg og andre.

Et av stikkordene er "Hankøknuten" og bardunknute. Hankøknuten brukes for å binde opp barduner eller annet tauverk med og bardunknuten brukes til å stramme og slakke bardunene med. Med bardunknuten så trenger du ikke de plastbitene eller aluminiumsbitene som bardunen er utstyrt med fra produsenten

Jeg kan lage en bildeserie om hvordan du lager en "Hankøknute", men da må jeg finne frem litt tau og et fotoapparat først. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av en av bardunlinene på tarpen min:

Bardunkveil (P7080641).JPG

Veldig enkel, men jeg tror jeg skal prøve varianten til @REs neste gang - ser ut som marginalt mer arbeid, men mindre "flagrende" enn denne.

Edit: Da har jeg testet "Hankøknuten" på bardunlinene på tarpen min, og den gir et mye bedre og mer kompakt resultat enn min enkle metode på bildet ovenfor :) "Hankøknuten" tar som ventet litt lengre tid, men ikke mer enn at jeg synes resultatet retteferdiggjør det - så i dag har jeg lært noe jeg vil bruke i lang tid fremover. Mange takk, @REs!

Endret av a_aa
Etterskrift
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Flotte bilder RE. 

 

Dette er den klassiske måten å binde opp bardunene på. Tren på det hjemme, så går det fort på tur når det er kaldt. Har forresten også veldig gode erfaringer med festestrikken til Helsport, den er kjapp også med votter. Skulle strikken ryke har man en god backup hvis man lærer seg knuten RE viser. Tror flere produsenter kommer til å kopiere Helsport på dette.

Endret av asse22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig, og det beste jeg har funnet er eå bruke ett gummistrikk ved bardunfestet.

Surrer den opp i hånden, og tar gunmmistrikket 2-3 ganger rundt kveilen med snor. Det klarer alle, også med votter, også med Hillebergbarduner.

Helsport har vel en lignende løsning på sine telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt vant med Helsport sine strikker til bardunene, synes jeg Hilleberg sin løsning er ett steg tilbake. 

Idag har jeg lagd en billig variant for å prøve å få litt system på alle meterne med barduner som slenger rundt ved oppsett. 

Spylerslange fra Jula som har Ø5mm innvendig + Hilleberg bardun 3mm. Håper plastikken til slangen ikke utvider seg så veldig. 

2E37B64C-9D28-4DEC-8CB4-DDC8926B835D.thumb.jpeg.625d334ad008d9784c72b4a9fd3fd764.jpeg6DC902F8-4D87-4A10-9E18-A2362114C27A.thumb.jpeg.842573293993225ec64dd717c63e0cc5.jpeg600313C9-EB49-4546-884E-DB70A3AEA085.thumb.jpeg.29c4e9afde2045ca066648bf670a36b3.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2017 at 5:49 PM, glote said:

Jeg plugger fast alle bardunene som henger fast på mine telt så slipper bekymre meg om det skulle blåse opp i løpet av natten :-D

Bortsett fra at det verken hjelper på bardunenes finurlige, men konstant imponerende %&/%((%&(/$%% evne til å slange seg på hver side av teltstanga, for ikke å snakke om alt s@%$&%&/$%&(@ns opphekt de klarer å få til i klipsene som skal på stengene - og nå i kvelde ikke mindre enn TO bardunjævler i én s@a%&/(%&(%&/(@ans topphatthekt.

Hjertelig takk til alle som faktisk har bidratt med noe her, har hatt teltet oppe i hagen (derav all tegneseriebanning, dette er nå veldig friskt i minnet!), og satte på strikk da jeg tok det ned. Ser foreløpig ut til å funke bra. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2114.JPG.9529e33d6924efb475574b87a5ea7007.JPG

Den enkleste løsningen som jeg ser mye av på insta, er å kjøpe er nytt selvstående telt. Da er alt av barduner ferdig surret opp. Ser på Helsport sin hjemmeside (bilde fra siden) at også Helsport bruker denne løsingen. Alternativt ta de av, hvis du er en godværstelter, da sparer du vekt også!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, komfotur skrev:

Etter å ha blitt vant med Helsport sine strikker til bardunene, synes jeg Hilleberg sin løsning er ett steg tilbake. 

Idag har jeg lagd en billig variant for å prøve å få litt system på alle meterne med barduner som slenger rundt ved oppsett. 

Spylerslange fra Jula som har Ø5mm innvendig + Hilleberg bardun 3mm. Håper plastikken til slangen ikke utvider seg så veldig. 

2E37B64C-9D28-4DEC-8CB4-DDC8926B835D.thumb.jpeg.625d334ad008d9784c72b4a9fd3fd764.jpeg6DC902F8-4D87-4A10-9E18-A2362114C27A.thumb.jpeg.842573293993225ec64dd717c63e0cc5.jpeg600313C9-EB49-4546-884E-DB70A3AEA085.thumb.jpeg.29c4e9afde2045ca066648bf670a36b3.jpeg

Du har altså delt opp bardunen i to?

Det var ikke nødvendig, du kan kveile den sammen, legge kveilen ved det ene bardunfestet, og la andre enden gå til det andre bardunfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Memento mori skrev:

IMG_2114.JPG.9529e33d6924efb475574b87a5ea7007.JPG

Den enkleste løsningen som jeg ser mye av på insta, er å kjøpe er nytt selvstående telt. Da er alt av barduner ferdig surret opp. Ser på Helsport sin hjemmeside (bilde fra siden) at også Helsport bruker denne løsingen. Alternativt ta de av, hvis du er en godværstelter, da sparer du vekt også!

 

Selv med selvstående telt skjønner jeg ikke at folk tør å legge seg uten bardunere. Skal en dog slå opp teltet kun for et instabilde, sparer en litt tid når en slipper å plundre med barduner 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på Hilleberg vel, eller? Nå husker ikke jeg første gang, men i hvert fall på pitch-filmen deres så er de ikke orden i når de tar teltet fram fra starten av. På tarpen husker jeg at de ikke var det, bare lagt i en lang remse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Du har altså delt opp bardunen i to?

Det var ikke nødvendig, du kan kveile den sammen, legge kveilen ved det ene bardunfestet, og la andre enden gå til det andre bardunfestet.

Har ikke delt opp noe orginalbardun på teltet.

Hadde liggende 25m bardun (kjekt å ha) som jeg tok 12stk biter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, komfotur skrev:

Har ikke delt opp noe orginalbardun på teltet.

Hadde liggende 25m bardun (kjekt å ha) som jeg tok 12stk biter av.

På bildet ditt ser jeg èn bardun som er kveilet opp. Denne har èn strammer og er festet i ett bardunfeste.

I filmen fra hilleberg er bardunene festet i to bardunfester på teltet, og har to bardunstrammere per bardun (en strammer ved hvert feste).

Noe er annerledes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjellis skrev:

Selv med selvstående telt skjønner jeg ikke at folk tør å legge seg uten bardunere. Skal en dog slå opp teltet kun for et instabilde, sparer en litt tid når en slipper å plundre med barduner 😂

Har man slurvet med bardunering og oppsett, gjør man det bare èn gang dersom vinterstormen kommer :) Har opplevd det på isete underlag. Uværet var nådeløst - fikk ikke teltet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg @Mareng

Men jeg har helt likt system som på videoen, har bare lagt til noen gram ekstra.  

Med 12stk løse barduner som Allak har, synes jeg det ofte ble krøll med å ha de slengede løse. De henger seg opp i stangkroker og havner på feil side av stenger. Rart med det når det blåser kraftig og mørket nærmer seg. Blir irritert av sånt unødvendig tull.

Derfor lagde jeg 12stk av disse her, som jeg kveiler opp og samler hver bardun i. 

 

BA060CC9-1855-45B6-99D5-2B8D670E4B8C.jpeg

Endret av komfotur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.