Gå til innhold
  • Bli medlem

Turfoten vekket meg! Kl 0415!


Tom42

Anbefalte innlegg

Turfoten vekket meg!  Kl 0415!  Det er nok uroen som melder seg – lengselen etter vidda. 

Dermed måtte jeg opp og sømfare nettet.  Og det var det bare Walla og jeg som gjorde.  Jeg sømfarte de meget leseverdige bloggene ti Bjarne HS, men ennå en gang landet jeg på:  «The same procedure as every year».  Sånn omtrent – hvert fall.  Tilnærmet en minnetur – til minne om den første i 1979, 37 år siden.  En tur som ble foretatt i nærmest konstant regnvær, i et enkelt tomannstelt, med mengder av kondens. 

2 - 0.jpg

4.jpg (640x394).jpg

2 - 10 PWua.doc og TR HV79 (640x442).jpg1,jpg (640x392).jpg

I tillegg var det så kalt at vi måtte sette smørkoppen oppå kaffekjelen for å mykne innholdet.  Likevel, i dag 37 år senere er vi samstemte på at ingen tur har vært som den. 

-----------------------

Har noen synspunkter så tar jeg dem med glede imot.

------------------------

 

Program:

Mandag 1 august:  Mårfjord:  Synken  - Mårbu.  Privat skyss Mårbu – Grytekilviki.

Der legger jeg klokken vekk og går mot Øvre Gryteliltjønni og fortsetter mot Gunnvaldstjønni, hvor jeg finner et passende sted å etablere leir. 

Uteblir nordvesten bør det være muligheter for fisk her,

Deretter går ferden mot vann 1307, hvor min faste leirplass venter. 

IMG_0002.jpg

10 - 0b Målet 1307 aug 2015 (640x384) (640x384).jpg10 - 14 Etablert teltleir 1307 (640x384) (640x384).jpg

 

Det har jeg også et passende vedlager under en heller.

10 - 16ba - Vedlager (640x360) (640x360).jpg

 

10 - 16ba - Vedlager (640x360) (640x360).jpgj

Veden har er gamle paller fra kalkingen.  Litt rå, men så har den også ligget der siden 2006

 

10 - 17 baa (640x360) - Kopi (640x360).jpg

Returen går langs Sletteidvatni, hvor jeg skal se litt nærmere på et gammelt fangsfelt.  Så blir det å slite seg opp lia til Vikbekkfjellet og rusle mot

Viketjønn – Holken og ankomme Synkenm sånn omtrent 8 august - i år.

10 - 37a Viketjønn med telt (640x360) (2).jpg

6 (640x480).jpg

Høres det bra ut?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du lov til og komme tilbake til vannet ditt denne sommeren og. Skal på tur samme uka selv, om det blir ny tur opp til vikbekkfjell som for et år siden eller lengre vest har jeg ikke bestemt meg for enda. Skal nå først en tur på vestvidda er planen. Er jo trygt og godt der en har gått så mange ganger før. Er ikke bare bare og bestemme seg for området en vil inn til, er liksom ikke så mange turene en rekker i løpet av sommeren. Før jobb og vær gjør at det er stopp fram til neste år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og vurderer vei inn. Båt til Grytekilviki, eller bare å ta båten inn til Mårbu og gå derfra.  Ved nærmere ettertanke har jeg aldri gått den veien, bare ned fra fljellet ned til GViki. 

Da fulgte jeg en nærmest usynlig sti.  Tviler på at jeg vill finne den igjen midt på lyse dagen.  Og finner jeg ikke den må området som har mye lav vegetasjon forseres.  Fordi jeg da gikk i skumringen, og hadde overhøyde,  "så" jeg den nærmest usynlige stien.  Det er mange år siden og området er ikke plagsomt brukt.  Og siden strekningen, i utgangspunktet er en ren transportetappe, tror jeg at jeg vil følge E 18 mot Lågaros, og ta av mot Viuvatnet og etablere første leir ved Gunnvaldstjønni.

-------------------------

For øvrig.  Fenomenet med å finne stier i skumringen var en artig opplevelse.  Dette var i 1969, 25 juni.  Vi skulle på sommerøvelse ved Møsvatn, men for meg var nok det største problemet at kona hadde termin.  Jeg sendte derfor troppen i forveien med en annen sersjant, og holdt meg hjemme så lenge jeg kunne.  Ut på ettermiddagen nedkom kona med barnet.  Jeg dro på pappapvisitt, hilste på mor og barn, og dro på øvelse.  Slik var det den gangen, men vi tok ikke skade av det.

Derfor, sterkt forsinket ankom jeg et rimelig høyt platå og så ved på vidda underr.  Og det nærmest "krydde" av stier.  Det var bare ett problem.  Da jeg neste dag gikk ned på vidda, fant jeg ingen stier.  Stiene jeg så var nok avtrykk fra av kyr, fra tidligere tider med seterdrift.  De var selvfølgelig der. men kun synlig i et spesielt lys - og med overhøyde.

Men jeg hadde ikke tilført vitenskapen noe nytt.  Senere ble jeg oppmerksom på at overhøyde var en utstrakt metode som arkeologene benyttet.  Opp i fly og observer lendet under.  Ved en anledning oppdaget de et 2000 år gammelt avtrykk etter en romersk villa i England.  Den lå nå på et åkerland, hvor jorda var pløyd og endvendt, likevel, signaturen, den ble ikke utvisket.  På samme måte ser man også skyttergravene i Verdun også i dag 100 år senere, til tross for at området nå er jordbruksland. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎07‎.‎2016 at 15.34, tklami skrev:

Da får du lov til og komme tilbake til vannet ditt denne sommeren og. Skal på tur samme uka selv, om det blir ny tur opp til vikbekkfjell som for et år siden eller lengre vest har jeg ikke bestemt meg for enda. Skal nå først en tur på vestvidda er planen. Er jo trygt og godt der en har gått så mange ganger før. Er ikke bare bare og bestemme seg for området en vil inn til, er liksom ikke så mange turene en rekker i løpet av sommeren. Før jobb og vær gjør at det er stopp fram til neste år...

Sees vi i år også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Tom42 said:

Sees vi i år også?

Det er absolutt mulig. Første uka i august skal jeg opp på vidda. Så er jo da spørsmålet om jeg skal inn i samme området igjen. Skal en tur på vestsiden med samboeren en uke nå i juli først da. Den uka i august blir på egenhånd. Men det fiske som var for et år siden var nå begredelig hehe. Men det er vel normalt sett bedre i Vikbekkfjell området enn det var da? Gir det 50 prosent sjans for at jeg drar inn til Vikbekkfjell området den uka sånn som jeg ser det nå. Skal jeg inn der skal du få beskjed :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.