Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei alle turglade mennesker:-D

Nå er det like før vi stikker på tur igjen , og jeg håper dere flinke folk her inne kan hjelpe meg med siste del av planleggingen.

Vi tenker å kjøre fra Trøndelag med Femunden - Femundsmarka som mål. Slik det ser ut nå, ser det ut som vi er nødt å leie kano i tillegg.

Tenkte oss egentlig inn fra svensk side, men virker så komlete å komme seg inn i smørøyet derfra. Noen erfaringer?

Vi er ikke experter på kano, og lurer på om noen har en lett til moderat rute å anbefale oss. Tanken er 4 dager med start/stopp ved bilen samme sted, om det lar seg gjøre?(!)

Vanskelig å planlegge når man ikke kjenner til terrenget eller vanskelighetsgraden der.

Skal kjøpe kart i morgen, men foreløbig har jeg bare elendig kart app.

 

Takker for alle råd som måtte komme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 dager er ganske kort tid når man skal inn i Femundsmarka med kano, vi hadde 7 dager til rådighet og syns det ble i det korteste laget. Jeg ville foretrukket 10 dager. Hvis du skal inn fra svensk side kan du lese artikkelen min på forsiden, kan hende du får noen tips eller inspirasjon fra den. Skal man padle over Rogen i Sverige så må man passe på været, det blåser fort opp og det er en grunn innsjø med endel steiner som ligger rett under vannoverfalten. Disse kan være litt skumle, hvertfall hvis det blåser. Vi lå værfaste et par dager i Rogen før vi kunne komme oss inn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Monsen sine turer var det mange som tok med seg kanoen opp Røa. 

De var ikke forberedt på bæring og stri elv i starten. 

Sjekk ut området som kalles Jyltingsmarka. Ikke vært der selv, men det er veinært og området har flere store innsjøer. 

Finnes kanoutleie i nærheten: Femund canoe camp rett øst for Sorken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk. Da har jeg sett Monsen jeg også. Mye rart ute og går der også ser, jeg. En mann som skyter gjedde med en pistol?:blink:

Men kanskje ikke svensk side da. Men hvordan er det via Feragen, om det er mulig?  Så for meg Femund Canope Camp, men ser også for meg massevis av folk, og ønsker (søker) stillhet og ro egentlig..

@Martin HJ Skal lete opp artikkelen din, alltids bra med tips!:)

@Frilufta, skal sjekke ut Jyltingsmarka:)

Eller fant jeg denne: http://www.ut.no/tur/2.3085/

Tro om denne blir for drøy? Avhenger jo av en liten gåtur hvis vi setter fra oss bilen midt i mellom, eller? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å komme seg til Kjærringsjøen på svensk side med bil. Det er skiltet fra "hovedveien" ved Tännäs. Men skal du padle til grensa og inn i Femundsmarka så tar det litt tid. Må padle en stund på Rogen og med ustabilt vær som det er om dagen kan det fort være en del vind som tilsier at kano bør være på land. Synes uansett 4 dager er snaut hvis du skal starte på svenske siden og padle inn i Femundsmarka og tilbake. Du rekker det hvis det ikke er for mye vind men det blir mye tid i kano.
Alternativ fra Sverige er å padle småvanna langs Rogen og stort sett holde seg der. Ingen bæringer er lange og ingen vanskelig padling.

MEN.....skulle jeg dratt innover for bare 4 dager hadde jeg droppet hele kanoen. F.eks reist til Synnervika kvelden før og så tatt ferga neste morgen til Røa. Så trasket et eller annet sted innover. F.eks tatt 2 netter langs Røa eller noe og 2 netter på Røvollfjellet. Så gått ned til Haugen for å ta ferga tilbake derfra. Det er en ganske kort tur, så hvis dere vil gå langt er det bare å traske lengre inn, evt ta en natt hvert sted.

Alternativ er å dra fra Synnervika i kano og så padle tømmerenna inn mot Feragen og videre ned Håelva og ende opp i Røros.
 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis dere er uerfarne og har kun 4 dager til rådighet, ville jeg anbefalt et annet sted enn Femunden.  Kanskje Fjorda er noe for dere.

Ligger nord for Hønefoss og mellom Randsfjorden og Sperrilden. Det er kanoutleie der.

Selve Femunden, er ikke å anbefale for nybegynnere. På slike store vann (med lange padlestrekk) kan det raskt blåse opp og skape vanskelige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borgern Bra tips der:) Tusen takk, hjelper å høre fra noen som har erfaring med plassen:)

@Tiur3 Tror kanskje vi skal holde oss unna femunden, men Høneforss blir i hvertfall uaktuelt. Blir fort langt å kjøre. Tenker uasett at vi holder oss langs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks leie på Langen http://www.langen-gjestegaard.no/index.php/2015-03-20-14-04-33/kanoutleie

Kanoene ligger vel i Synnervika så start blir der. Ellers tilbyr de også noe transport, får høre hva som er mulig i forhold til retur.
Eter hva jeg vet kan du kun padle første tømmerrenna med kano. De andre er for smale. Sett video av noen som padler kajakk i noen av de andre men hverfall en av de har utløp ca e1 meter over vannflata, kanskje spennende :)

Du finner noe info om turen her http://www.langen-gjestegaard.com/7.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Borgern, jeg tror det blir din tur som passer oss best. Men et spm til, er tømmerennene langs turen "enveiskjørt"? Dersom vi finner ut av vi vil snu, for å komme tilbake, kan man gjøre det, eller blir det som kjerringa mot straumen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som kjerringa mot strømmen, men ikke umulig. Jeg tok med meg samboeren min som aldri har vært i kano på den turen her, hun hadde ingen problemer med å fullføre sånn sett :P litt skriking ned ene elven

Jeg legger ut en film ila dagen idag på turrapporter ;D da får du se hele turen vår !

Stay tuned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da ble det ikke som tenkt. Skulle vi leie kano på Langen, så måtte vi ha to, og siden det føltes litt skummelt, og dyrt, ble 30000 for 4 dager, så ringte vi Käringsjön og fikk tak i en tremannskano. Men de sa det ble endel bæring og hadde ikke kanotralle til leie.. Hadde egentlig ikke sett for meg svenske siden da det sies at det er endel vind der og det ikke er så varmt nå, og med tanke på at jeg ikke ser for meg hvor vi skal entre småvannene der...

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30000,- for 4 dager var litt i det dyreste laget :D Temperaturen ved Käringsjön om dagen ligger på rundt 10-14 grader, og ta med klær deretter så blir det varmt og godt :) Man legger ut fra Käringsjön turisthytte ut i en liten kanal og padler tvers over selve Käringsjön innsjøen, så går man i land ved en liten "brygge" i enden og bærer kanoen over til vannet Håen - en sti på ca. 300 meter. Husk å se på kartet, det går to stier fra Käringsjön - den til venstre går rett ned til Håen og den til høyre tar dere med på sightseeing.. Så padler man over Håen og går iland litt til venstre i enden, du ser sporene der hvor det er blitt dratt iland kanoer før. Så bærer du kanoen sydover nedover en steinete sti til du kommer til et kryss etter ca. 150 meter. Herifra tar du til høyre og følger merket rute som er klopplagt enkelte steder, gå av denne ruten etter ca. 300 meter og gå rett ned mot Rogen. Ta med tau, for herifra kan dere med stor fordel dra kanoen etter dere hele veien ned til Rogen. Det er ikke merket sti ned til Rogen, men dere ser denne svære innsjøen foran dere hele tiden så kan ikke bomme :) Denne bæringen er et slit med tung kano, men ta tiden til hjelp og dra kanoen der dere kan. Se på kartet så ser dere hva jeg snakker om. Håper dette hjelper :) Dere kan også padle labyrinten vestover fra Käringsjön, men denne ruten kjenner jeg ikke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 5. juli 2016 at 23.46, Tiur3 skrev:

TS. Hvis dere er uerfarne og har kun 4 dager til rådighet, ville jeg anbefalt et annet sted enn Femunden.  Kanskje Fjorda er noe for dere.

Ligger nord for Hønefoss og mellom Randsfjorden og Sperrilden. Det er kanoutleie der.

Selve Femunden, er ikke å anbefale for nybegynnere. På slike store vann (med lange padlestrekk) kan det raskt blåse opp og skape vanskelige situasjoner.

Kan du fortelle litt mer om dette området?
Vi kommer fra Bergen, blir langt til Femunden, supert om vi kunne kortet ned kjøringen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.