Gå til innhold
  • Bli medlem

Må man ha padleklær (utskilt fra Ikke dø mens du padler kano)


Anbefalte innlegg

Hei igjen dere.

Dere skriver at man må ha padleklær? Er det virkelig nødvendig? Tenkte oss på kanotur til femunden, men må jeg virkelig gå til innkjøp av våtdrakter til hele familien? Hvis ikke, hva bør man kle seg i?

Har nå sett på redningsvester, og tenker jeg går for den gode gamle. Blir litt engestelig, kjenner jeg, når jeg leser om alt av ustyr som må være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, Mizzy skrev:

Hei igjen dere.

Dere skriver at man må ha padleklær? Er det virkelig nødvendig? Tenkte oss på kanotur til femunden, men må jeg virkelig gå til innkjøp av våtdrakter til hele familien? Hvis ikke, hva bør man kle seg i?

Har nå sett på redningsvester, og tenker jeg går for den gode gamle. Blir litt engestelig, kjenner jeg, når jeg leser om alt av ustyr som må være med.

Barna skal helst ha den gode, gamle redningsvesten med krage. Da vendes de over på ryggen og blir liggende riktig i vannet. For voksne er den store, oransje vesten veldig upraktisk å padle i. Det går, men en vest med mer "armslag" er betydelig bedre. En kanovest trenger ikke være så dyr.

Man trenger ikke egne drakter osv til kanotur, men det er selvsagt nødvendig å ha bra med ekstra klær i vanntette pakkeposer, slik at man har tørt skift om man skulle være så uheldig å gå rundt.

Er det varmt, så anbefaler jeg å ta en "lekeøkt" i kanoen, der man velter og plasker litt. Det å ha prøvd å bakse med den mens man ligger i vannet, gjør at man blir litt flinkere til å vurdere hva som er trygt og ikke. I tillegg er det gøy for både barn og voksne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mizzy skrev:

Hei igjen dere.

Dere skriver at man må ha padleklær? Er det virkelig nødvendig? Tenkte oss på kanotur til femunden, men må jeg virkelig gå til innkjøp av våtdrakter til hele familien? Hvis ikke, hva bør man kle seg i?

Har nå sett på redningsvester, og tenker jeg går for den gode gamle. Blir litt engestelig, kjenner jeg, når jeg leser om alt av ustyr som må være med.

Neida, men dere må ta noen valg med barn om bord. Foruten rednings/flytevest.

1. Padle langs land.

2. Se an været og er det større/krappe bølger, så hold dere langs land eller på land. Bølgene er nesten alltid enda større lengre utpå.

3. Skal dere krysse, og da snakker vi om kortere kryssinger,  så ta på langt undertøy + regnsett og tett igjen, det gir brukbar beskyttelse for kortere tid i vann.

Lengre krysninger mener jeg er uaktuelt med barn.

Ved vindfulle dager ville jeg ikke padlet på selve Femund, men på mindre vannsystem rundt, som det finnes mange av (Langvatna/Feragen..).

Utfordring med bølger og kano:

Det er ikke lenger nok å sitte stille i båten med padleåra litt ut på siden og balansere, man må ha erfaring med både høyt og lavt støttetak.

Bølgene vil alltid forsøke å vri kanoen så den kommer på tvers. Innsjøer med vind drar nesten alltid opp krappe bølger, og selv om man tar gode støttetak vil brytende bølger allikevel vaske inn vann i båten over tid. 

Ved velt kreves det at man har trent på reentring og er samkjørt, da kanoen vil ta inn alt fra siden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man  må ikke ha padleklær for å sette seg i en kano. Hvis man vil ha null risiko, lar man være å sette seg i kanoen.Å trekke i tørrdrakt når man skal i kano , innebærer så store inngrep i trivelsefaktoren ( og bank kontoen ) at morroen forsvinner. Jeg har selv en tørrdrakt , men den bruker jeg bare i kayaken på sjøen i den kalde årstiden. Kanoliv er som oftest en sommeraktivitet. Men siden jeg har gått rundt med en kano  3 ganger, har jeg lagt meg til rutiner som reduserer risikoen . En ting som flere har nevnt her er å holde seg nær land. Det er også der det er triveligst med en kano. Det er der opplevelsene er. Jeg har også ett par ganger ligget værefast på Hardangervidda, når de store vannene har gått hvite. Da har ikke en kano noe å gjøre utpå. Hvis man holder seg nær land og bruker vest er det verste som kan skje ved ett velt at man skiller lag med værdigheten for en kort stund, og kanskje må tørke noen klær. Alle tåler det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.