Gå til innhold
  • Bli medlem

Vertskapet på Leirvassbu oppsagt


Magnus S

Anbefalte innlegg

Morten: Dersom du ønsker en skikkelig debatt om hva som har foregått på Leirvassbu har jeg intet imot det. Men slik saklighetsnivået på fjellforum er for tiden gidder jeg ikke.

Hva som har skjedd i den aktuelle saken vet du meget godt. Det er gjengitt her på Fjellforum og du har selv kommentert deler av det. Noe behov for en oppsummering utover det skulle dermed være unødvendig Du får heller klikke deg gjennom det som har skjedd (inkludert dine egne kommentarer til det) og danne deg din egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sannheten er at Panda ikke har noe grunnlag for å si det han sier. Han farer med regelrett pisspreik, og unnskylder seg med at saklighetsnivået på Fjellforum er for dårlig til at han selv gidder å være saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det Panda, lest gjennom hele tråden (mer enn det du angivelig gidder å gjøre), og jeg finner fortsatt ikke noe objektivt grunnlag for dine påstander. Føler dessuten at du står i spissen når det gjelder å redusere saklighetsnivået i denne debatten.

Sakens kjerne er vel at driverne som har vært leietakere på Leirvassbu er sagt opp, noe mange her beklager, men det er ingen tegn til at driverne akter å gå til noen form for motaksjoner (sak etc.) så dette tyder på at det har gått helt greit for seg. Selve fremgangsmåten i forhold til etikk og god folkeskikk kjenner vi kun gjennom media og har ingen forutsetninger for å uttale oss i ordelagt "som ligner ikke grisen" på bakgrunn av det. Med mindre du vet noe som ikke har kommet fram gjennom denne tråden eller de artikler det er linket til Panda.

At det i det hele tatt har blitt en debatt skyldes enten at du vet noe som vi andre ikke vet, eller at du har tatt noe ut fra din tilsynelatende livlige fantasi og pløyet inn i tråden, som en brannfakkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten dreier seg ikke om økonomiske forhold for tolv år siden men måten betjeningen har blitt behandlet på.

Nei, ikke for 12 år siden. Men nå, akkurat nå. Selskapet som eier eiendommene Leirvassbu og Elveseter, og (antar jeg) også driver Elveseter, hadde i 2004 et underskudd på 1,6 mill. Ingen ansvarlig person kan sitte å se på slikt. Noe må gjøres, og det har de gjort.

"Betjeningen" som du kaller det, tyder på at du ikke har forstått noe som helst. Driverne pr i dag er IKKE "betjening"/ansatte hos eierselskapet. De er selv NÆRINGSDRIVENDE, i en eller annen form, med LEIEAVTALE for eiendommen/hotellet. LEIEAVTALEN, eller driftsavtalen om du vil, er nå sagt opp. Rent praktisk betyr det at dagens drivere står uten hus til å drive sin virksomhet videre. Det er en vesentlig forskjell. Uten at jeg kjenner de økonomiske forholdene i eierselskapet, kan f.eks passivitet fra eiernes side - som påfører kreditorer tap - føre til at ledende personer kommer i en ansvarssituasjon. Nå tviler jeg, antalgelse, på at dette vil være tilfellet her. Men så lenge jeg ikke kjenner den økonomiske situasjonen, så er det et argument som ikke kan ses vekk fra.

Det "nye" driftsselskapet må også ha ansatte til å drifte hotellet i perioden det er åpent. At det KUN blir nye ansikter å se der er utenkelig....

Språkbruken din i denne debatten og stort sett ellers viser forøvrig at du totalt mangler alminnelig folkeskikk.

Hehe... hvis du ikke tåler en saklig debatt med noe innslag av sarkasme og ironi så er det ditt problem. Mulig du ikke forstår slikt.

At du som den eneste deltager på fjellforum ikke forstår hva saken faktisk handler om er dermed ikke så rart. Det kreves bitte litte granne sosiale antenner for å forstå det og det mangler du.

Du har neppe eller har neppe hatt noen som helst befatning med avtalerettslige forhold i næringslivet. Man klarer seg meget godt uten sosiale antenner for å forstå innholdet av slike forhold, mine fungerer dessuten utmerket. Og til helgen skal de pleies i to festlige lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein og Morten har selvfølgelig rett i det de skriver. Avtalerettslig ser det ut til at alt har gått rett for seg.

Spørsmålet er om vertskapet på Leirvassbu, i prosessen, har blitt dårlig behandlet av eierne på Elveseter. Det kan en mene mye om men sannheten er vel at vi vet ikke.

MEN jeg deler absolutt Pandas bekymring for hva som vil skje med Leirvassbu. Næringslivstopper og busslaster med pensjonister fra inn og utland vil selvfølgelig kreve forandringer på Leirvassbu. Jeg er redd det vil ta bort sjarmen med stedet og gjøre det til ett nytt Spiterstulen eller for den saks skyld Elveseter. Det liker jeg dårlig.

På Leirvassbu har vi så lenge jeg har frekventert stedet fått fagkunnskap, god mat, god innkvartering for en rimelig penge og ikke minst komfor på en litt enklere måte. Det blir mindre og mindre sånne steder i Jotunheimen og det bekymrer meg.

Men en skal som kjent ikke selge skinnet før bjørnen er skutt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om vertskapet på Leirvassbu, i prosessen, har blitt dårlig behandlet av eierne på Elveseter. Det kan en mene mye om men sannheten er vel at vi vet ikke.

Av det som framgår av diverse artikler, gikk en langsiktig avtale ut i 2003. Etter dette har de ikke blitt enige om ny avtale. Jeg syns det da er merkelig at noen blir overrasket over at eierselskapet selv velger å ta over driften, spesielt på bakgrunn av at de fra før driver mer eller mindre akkurat samme type virksomhet et annet sted. Samme hvilken måte en oppsigelse av avtalen hadde skjedd på, hadde det vært noen som syns dagens drivere var dårlig behandlet. Jeg syns prosessen virker ryddig, ut fra det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "nye" driftsselskapet må også ha ansatte til å drifte hotellet i perioden det er åpent. At det KUN blir nye ansikter å se der er utenkelig....

Det eksisterende vertskapet har i mails form til sine skamgjester blant annet skrevet at "Så no er vi snart arbeidsledige, alle vi som har vore den faste staben på Leirvassbu i mange år". Selvsagt kan en eller flere av dem likevel bli med videre, men slik ser de altså ikke på det selv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de nye opplysningene som kom fram i den andre artikkelen, gikk leieavtalen ut allerede i 2003, og tydeligvis har forhandlingene om videre drift foregått siden da. Sikkert har vertskapet på Leirvassbu vært sikker på at dette ordner seg, og eierne har nå per brev gjennom advokat satt en sluttstrek. At dette brevet kom litt brått og uforventet på Leirvassbufolkene, kan så være. Men det betyr ikke nødvendigvis at Elveseterfolkene er de slemme. Kanskje Leirvassbu har etter hvert blitt umulige å forhandle med, vi vet INGENTING om det.

Jeg kan bare si av egne erfaringer at det også finnes veldig hyggelige mennesker både blant eierne og ansatte på Elveseter, ikke bare på Leirvassbu. Dessuten er Elveseter et veldig spesielt sted, og selv om det overnatter bussturister der, er Elveseter langt fra et vanlig bussturisthotell (og kommer aldri til å bli det), helt tvert imot. Det overnatter for fotturister på Elveseter også, ikke bare bussturister. Elveseter vet nok sikkert ganske godt hvorfor gjestene kommer dit og vil satse deretter.

Man bør være forsiktig med å danne seg et bilde og meninger utifra en kilde og uten å ha hørt/lest motpartens syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksisterende vertskapet har i mails form til sine skamgjester blant annet skrevet at "Så no er vi snart arbeidsledige, alle vi som har vore den faste staben på Leirvassbu i mange år". Selvsagt kan en eller flere av dem likevel bli med videre, men slik ser de altså ikke på det selv nå.

Vanligvis er det ved eierskifte av overnattingssteder bare ledelsen som skiftes ut. Jeg ville tro at alle ansatte på Leirvassbu har muligheten til å sende en søknad til eierne om videreansettelse (dersom de vil). Men det kan jo hende de ikke vil jobbe under Elveseter-ledelse, og det er selvfølgelig opp til dem. På den andre siden, hvis Elveseter har fått Leirvassbu så pass i vrangstrupen at de kvitter seg med alle og enhver, taler dette i mine øyne ikke akkurat for Leirvassbu. Men som vanlig er nok sikkert også denne saken ikke bare svart-hvit, men en blanding. Og alt dette her er bare spekulasjoner.

Og å sende en slik mail til sine kunder - unnskyld meg, men det reagerer jeg på, for slik gjør man rett og slett ikke! Nå kjenner jeg ikke hele innholdet i mailen og har bare lest dette sitatet, men dette virket sytete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å sende en slik mail til sine kunder - unnskyld meg, men det reagerer jeg på, for slik gjør man rett og slett ikke! Nå kjenner jeg ikke hele innholdet i mailen og har bare lest dette sitatet, men dette virket sytete!

Denne mailen var ikke det minste sytete, det var ikke et ord negativt om eierne, bare konstatering av rene fakta og takk for mange år med godt samarbeid (og sikkert vennskap). Kan ikke skjønne at det er noe som helst å reagere på? Jeg ville i alle fall gjort akkurat det samme om jeg hadde drevet en slik bedrift i mange år og fått godt forhold til mange av gjestene/kundene.

Jeg ville funnet det mer merkelig om en stakkars stamgjest på Leirvassbu dukket opp der i førstkommende påske og plutselig ikke finner igjen en eneste av det gamle vertskapet - uten å ha hørt noe. Det er jo ikke alle fjellfolk som leser dette forumet eller lokalaviser oppi Gudbrandsdalen.

For øvrig er jeg helt enig i det Julia skriver i "Man bør være forsiktig med å danne seg et bilde og meninger utifra en kilde og uten å ha hørt/lest motpartens syn på saken". Men utsagn som det jeg siterer øverst her synes jeg ikke harmonerer noe særlig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mailen var ikke det minste sytete, det var ikke et ord negativt om eierne, bare konstatering av rene fakta og takk for mange år med godt samarbeid (og sikkert vennskap). Kan ikke skjønne at det er noe som helst å reagere på? Jeg ville i alle fall gjort akkurat det samme om jeg hadde drevet en slik bedrift i mange år og fått godt forhold til mange av gjestene/kundene.

Jeg ville funnet det mer merkelig om en stakkars stamgjest på Leirvassbu dukket opp der i førstkommende påske og plutselig ikke finner igjen en eneste av det gamle vertskapet - uten å ha hørt noe. Det er jo ikke alle fjellfolk som leser dette forumet eller lokalaviser oppi Gudbrandsdalen.

Vel, tatt ut av sammenhengen virker en formulering som "Så no er vi snart arbeidsledige, alle vi som har vore den faste staben på Leirvassbu i mange år" sytete. Man kunne sagt "Når Elveseter overtar, slutter vi ansatte/er vi ansatte blitt sagt opp" eller noe sånt. Men med denne formuleringen "vi som har vært der i alle år er nå arbeidsledige" kan det tolkes som sytete. Det at de blir sagt opp betyr jo ikke nødvendigvis at de (for)blir arbeidsledige, de har jo en hel sommer til å se seg rundt etter noe annet og en del av dem kan sikkert gå over rett i ny jobb. Det er klart at de er skuffet. Men denne formuleringen hørtes litt dommedagsaktig ut, synes jeg. Og dette er bare min spontan oppfatning da jeg leste dette sitatet.

Sorry hvis jeg har missforstått dette. Det er alltid farlig å tolke enkeltsetninger ut av sammenhengen :? (har jeg nå lært). Men jeg kan i hvert fall forklare hvorfor jeg tenkte som jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertskapet blir nok ikke varende, men det ville vært utvilsomt rart om ingen av de ansatte ville/kunne fortsette. Men så mange ansatte var det kanskje ikke, bortsett fra på kjøkkenet og vaskehjelp? Vertskapet har sikkert gjort veldig mye selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være strategisk dumt av "Elveseter-folket" å ikke bygge videre på det som eksisterer i dag. Derfor var min umiddelbare tanke at kompetansen blir dradd med videre gjennom å tilby disse jobb også i 'Elveseter turisthotell og Leirvassbu Fjellstue AS', som eierselskapet heter. Helsike for et langt navn forresten... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia, nå synes jeg du er veldig streng.. du må huske at du av og til syter selv, som da du klaget over at fjellbjørkeskogen på Beito blir hugget eller da du mente at mennesker har mindre rett til å leve enn dyr fordi dyr er penere utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia, nå synes jeg du er veldig streng.. du må huske at du av og til syter selv, som da du klaget over at fjellbjørkeskogen på Beito blir hugget eller da du mente at mennesker har mindre rett til å leve enn dyr fordi dyr er penere utseendemessig.

Har hun klaget over det? Ettersom jeg bor nordafor de sentrale fjellområder i Sør-Norge, er det sjelden jeg passerer Beitostølen, men for et par år siden kom jeg for første gang på lenge fra Valdressida og skulle kjøre flya. Både kjæringa og jeg ble storøyde da området plutselig (for oss) framsto som en samlingnybygde hyttepalasser av overveiende høyst tvilsom estetisk standard slengt på måfå rundt i inngangen til fjellheimen. Da vi nådde tregrensa pustet vi ut og senket skuldrene. Da jeg kjørte der i fjor, var jeg forberedt, men det ser så jævli ut der at jeg nærmest blir fysisk dårlig av å oppleve det.(Jeg har heldigvis godt utvilklet fortrengningsevne, så det setter ikke varige spor.)

Men altså - fjellbjørkeskoghogst er nok bare ett av problemene på Beito.

Hva har dette med Leirvassbu å gjøre? Ja, si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yardbird, jeg brekker meg når jeg kommer til Molde. Det er en usedvanlig stygg by. Jeg skal dessverre dit en tur på tirsdag. Kanskje vi skal møtes og diskutere innvandringspolitikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yardbird, jeg brekker meg når jeg kommer til Molde. Det er en usedvanlig stygg by. Jeg skal dessverre dit en tur på tirsdag. Kanskje vi skal møtes og diskutere innvandringspolitikk?

Arkitekturen i Molde sentrum bærer sterkt preg av at byen ble sanert av tyskerne i 1940 og snekret sammen etter krigen, så vakkert er det ikke, men hva gjør det når de fleste som bor der har usannsynlig flott utsikt fra stua.

post-794-133474421505_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yardbird, jeg brekker meg når jeg kommer til Molde. Det er en usedvanlig stygg by. Jeg skal dessverre dit en tur på tirsdag. Kanskje vi skal møtes og diskutere innvandringspolitikk?

Hehe - du er som vanlig morsom og spirituell - men jeg er i godt lune i dag, så jeg skal forsøke å unnlate å provosere - er nettopp kommet ned fra tre flotte dager i fjellet og er mer enn noen gang klar over at livet byr på adskillig mer meningsfylte elementer enn å diskutere innvandringspolitikk med deg.

Du får heller spy fra deg og deretter ta en titt på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra at du fikk deg en pause fra det globaliserte samfunn. Nei, forresten - Molde er jo bare norsk innavl, trygg og god langt fra den ødeleggende innvandringen du sitter der oppe og applauderer i din kvalmende uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart at du ikke kjenner virkeligheten i Oslo. Kanskje ikke så rart at en Molde-fisker ikke har særlige kunnskaper om den store verden der bak fjæresteinene. På mange måter unner jeg deg å være en naiv dåre. Det må være en herlig tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertskapet blir nok ikke varende, men det ville vært utvilsomt rart om ingen av de ansatte ville/kunne fortsette. Men så mange ansatte var det kanskje ikke, bortsett fra på kjøkkenet og vaskehjelp? Vertskapet har sikkert gjort veldig mye selv.

Jeg har lest en del av debatten her. Jeg synes også det er fryktelig trist at driverne på Leirvassbu ikke skal fortsette.

Jeg tror det kan bli veldig vanskelig for dem som skal overta å tjene mer penger på stedet uten at tilbudet blir dårligere. Dessuten er det en ting til, og det er at stedet virkelig trenger oppussing. Det er veldig flott å sitte i spisesalen i litt dunkel belysning, men begynner å se litt etter i sømmene er det meste veldig slitt. I fjor vår kostet vi på oss et opphold i dobbeltom med bad. Det var deilig å kunne tappe i et varmt bad før middag, men tapeten hadd løsnet på veggene og det luktet litt rart (mugg). Det er klart at det blir veldig stor slitasje på en slik hytte og det vil koste mye å oppgradere stedet. Jeg kan derfor vanskelig tenke meg at det vil kunne bli det samme tilbudet. Og også som nevnt av mange andre her, de var veldig kunnskapsrike om fjellene og toppene rundt, og alltid vennlige og villige til å dele denne kunneskapen.

Når det gjelder Vole-slekten på Glitterheim har jeg ikke det samme gode inntrykket. Vi kom dit en påske og skulle ligge i telt utenfor. Så oppdaget vi at vi hadde glemt kokekar. Vi gikk inn og fikk snakke med Vole selv. Han fantes ikke hjelpsom. Han hadde ingen gamle panner å selge. Han undersøkte ikke engang og virket i det hele tatt veldig avvisende. Det virket som om han ikke likte teltere.

Vertskapet på Spiterstulen har vi aldri hatt dårlige erfaringer med, men de har hatt en mer formell stil. Men vi har alltid fått god service og svar på spørsmål.

En vår kom jeg dit sammen med min svigerinne. Vi skulle videre neste dag til selvbetjeningskvarteret på Glitterheim. Spiterstulen var egentlig stengt, men det var en ungdom som passet stedet. Han hadde vi snakket med i telefonen og han hentet oss ved bommen og vi fikk overnatte i et anneks. Det kom også en annen gjeng dit til annekset. Vi betalte, takket og dro til Glitterheim, da vi kom tilbake fikk vi høre at den andre gjengen hadde tent opp primus inne og utløst brannalarmen. Spiterstulen er automatisk koblet til brannvesenet i Lom og det ble stor ståhei med telefoner til verskapet som var på ferie i Skottland. Ungdommen som passet stedet og som hadde vært så hjelpsom var ganske fortvilet, men han hadde vært veldig grei og han fikk resten av likøren vår som takk for hjelpen. Dette var nå egentlig en digresjon, men en god lærdom for oss, for en gang seienere - det var forresten under OL på Lillehammer - så var vi tre stykker som skulle ligge i telt innenfor Spiterstulen. Det var veldig kaldt, som kanskje de fleste husker fra OL.

Vi var innom og snakket med vertskapet før vi dro ut med friskt mot. Vi gikk et godt stykke innover Visdalen, fikk opp teltet, gravde oss fram til vann i elva og skulle få fyr på primusen. PANG - sa det og dermed ble primusen rund som en ball. Etter dette var det ikke råd å få fyr på primusen. Vi fant ut at vi ikke kunne bo i telt uten primus, så slukkøret kom tilbake til Spiterstulen og fikk leiet et rom. Vi fikk også låne noe verktøy slik at vi kunne prøve å reparere primusen. Så - kommer jeg til poenget. Vi fikk nemlig ordnet primusen, men heldigvis forsøkte vi ikke å fyre vi den opp inne på rommet, men fant et vindfang uten brannvarsler. Neste dag bar det ut igjen til kulda med fungerende primus.

Vi kom oss på Store Memurutind og bortover ryggen med en mindre Memurutinder.

Vi var også på Styggehø og den sørligste Bukkeholstinden, og vi var på en av Hellstugutindene og de to små hestene på Hellstugubreen. Da vi skulle hjem fikk vi låne telefonen på Spiterstulen og bestille drosje som skulle hente oss nede i hovedveien. Vi skulle renne på ski ned veien. To av oss hadde nye ski før vi la ut på den turen. Da vi kom ned var skiene gamle. Det gikk så det lynte i grusen nedover.

Og ellers takk til Morten og Julia for en flott bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.