Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluestang klasse 4/5 eller 7 til fjellfiske.


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp til valg av fluestang,

jeg har flere 7'er stenger og en 4/5 stang etter min far, men jeg har bare snøre på sneller som er for å  bruke på 7er stenger og oppover. Vil 7'er stang bli for tungt for å bruke på fjellfiske eller er det innafor ?

har ikke snøre på 4/5er stangen som jeg har så alternativet er å få lagt på snøre på den. Etter min far døde arvet jeg og broren min ca 10 fluestenger, en hel masse sneller og mye forskjellinge snører, men ingen av oss har satt oss inn i vekt på snøret og sånt. Har altitd bare sagt fra hvor vi skulle fiske og fått stang og snelle utlevert :P Det som er aktuelt for meg er fjellfiske i vann og små elver.. Orker ikke prioritere desinfiseringskurs og flere 1000 i sessongkort for å få ta opp noen få fisker i *store* elver.

Endret av Jonas1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7èr stanga er innafor i vanlig fjellvær, dvs vind og ræva forhold da du må under overflata for å finne fisken. Fisker du derimot på strøkne forhold med vaking som man jo drømmer om er ei 5èr stang greia.

Kjøp deg ett nytt snøre til den , og du er dekket for alle forhold. Kjøp med ett par lange fortommer også.

http://www.gero.no/nb-NO/kategorier/guideline-wf.aspx

4cast flyt og Highwater er to gode liner. 

http://www.gero.no/nb-NO/produkter/fortom-tapert/camou-french-leader-450cm.aspx

god myk fortom som fjærer godt . Bruk gjerne ekstra spiss i tillegg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler har forsåvidt sin plass på fjellet. Jeg har med meg ei 5er stang, Den er fin når det blåser lite. Skulle jeg hatt ei dedikert fjellstang så hadde det vært ei 6er stang, siden den da funker litt bedre i vind. Er det vindstille så vil 5er stanga være gull. Så for å sikre deg selv ville jeg tatt med begge to om du har mulighet. Når jeg skal opp på fjellet om et par uker blir det 5er stang og haspelstang for når det blåser og ikke er vaking

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7stang vert i overkant stort og grovt til vanleg fjellfiske der snittvekt på fisk er godt under 1 kg. Gå for 4/5 stang. Dersom du har ein del sneller så ta av snøre på ei av dei lettaste og kjøp eit godt snøre med merking WF i klasse 5 (#5) - flytesnøre.

Visst du ikkje vil leggja for mykje pengar i det så er det gode rimelege snører som f eks http://www.flue.no/categories/boc . 

Så kan du ta med begge stengene til fjells og finna ut kva som passar best sjølv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både 4/5 og 7 takler alle fiskene du får i norsk fjellheim, men syveren vil nok være for grov til å presentere tørrfluer på en nogenlunde pen måte. Skal du bare fiske vått så ville jeg gått for syveren, men skal du fiske tørt så ville jeg tatt den lette. Snella er ikke noe problem. Ta ei av de til syveren og sett på et femmersnøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

Både 4/5 og 7 takler alle fiskene du får i norsk fjellheim, men syveren vil nok være for grov til å presentere tørrfluer på en nogenlunde pen måte. Skal du bare fiske vått så ville jeg gått for syveren, men skal du fiske tørt så ville jeg tatt den lette. Snella er ikke noe problem. Ta ei av de til syveren og sett på et femmersnøre..

okey, men har noen sneller uten snøre som er litt mindre av størrelse som jeg tenker jeg kommer til å bruke til 4/5 stanga :)

er det noen plass man finner ut hvordan snøre man skal bruke og hvor mange meter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først ha en backingline  à 50-100 meter. Her kjøper du det billigste du finner. Så kommer selve fluesnøret. Det er på 30 meter. Er stanga en # 4/5, så ville jeg gått for et femmersnøre. Det vil kaste litt lenger. Et firersnøre vil lande lettere på vannet, men kaste litt dårligere. Snøretype WF 5 F (Weight forward #5 Float). Så kommer fortom, som du vel kjenner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.