Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt kan dere anbefale?


-Tine

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har lest utallige telt tråder nå, men føler meg ikke særlig klokere. 

 

Mine kriterier : plass til 2 voksne med to sekker på rundt 60-100 L. 

Skal kun brukes på vår/sommer evnt høst.

Må tåle godt med regn og vind.

Helst ikke veie mer enn 2,5 kg, men kan strekke meg til 3 om teltet er topp! (Vi kan jo bære litt av teltet hver sikkert) 

Pris har ingen ting og si. 

Må kunne kokkelere under tak i tilfelle det regner:)

Det bør være mulig for en mann på 180-190 og sitte uten å måtte kromme ryggen samt god benlengde når han ligger. 

 

Er det noen som har noen gode tips til en nybegynner? 

 

Mvh Tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å vite akkurat hva en som anser seg selv som nybegynner kommer til å prioritere om 1-2-3 år så jeg kommer med noen forslag.

1. Helsport Fjellheimen SL 3 camp.  
Det kan bli trangt i seg selv i et "tomanns-telt" og antall personplasser i slike teltnavn bare antyder hvor mange mennesker det er fysisk mulig å skvise på plass. Gå opp en størrelse så har man plutselig plass til litt kortspill, lesestoff og snop mellom liggeunderlagene også.
Innerteltet har takhøyde 110cm ved døra. Der man som regel oftes vil sitte altså. Vekt ca 2 kg. 230cm liggelengde. Men ganske lavt under taket i fotenden. Det gjør enkelte litt engstelige i forhold til om soveposen presser duken til innerteltet opp mot ytterteltet så kondens renner gjennom og ned til soveposen.
Fordel: Stort fortelt med plass til mye stæsh. Vekt/volum-balansen er meget bra. Faktisk så lav vekt at det for veldig mange er et utmerket telt for bruk om man er alene i teltet også.
http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

2. Fjällräven Abisko View 2.
Et telt beregnet for max to personer så plassen i innerteltet blir mindre. Til gjengjeld har dere hver sin dør og fortelt på hver sin sidevegg.
220cm liggelengde. Takhøyde 110cm i innertelt. Vekt 2,7kg-
Fordel: Selvstående (kuppeltelt) men trenger greit pluggfeste for å strekke ut forteltene. Ekstremt gode utsikts- og luftemuligheter på de skikkelig flotte sommerdagene. Godt med plass under taket i innerteltet.
Ulempe: Litt høyere vekt gjør det litt mindre egnet til solo-turene.
http://www.fjallraven.no/abisko-view-2

3. Helsport Reinsfjell SL.
Et telt som på mange måter er ganske likt Abisko View i funksjon. Men teltstengene går litt annerledes og gjør teltet enda mer selvstående på litt bekostning av lufte/utsiktsmuligheter. 230cm liggelengde i innerteltet. Takhøyde på 105cm er 5 cm lavere enn i Abisko. For meg på 1.85 holder det mens 100cm blir veldig på grensa for hva jeg synes er greit.
Fordel: Vekt på bare 2kg. Veldig selvstående.
http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Så må det selvsagt også sies at det selvsagt er flere gode telt der ute. Bl.a. fra Hilleberg (men de er ofte veldig lave under taket).
Vanskelig å vite nøyaktig hva slags type telt du vil trives best med i fremtiden men ett av disse tre skulle dere nok bli tålelig fornøyd med uansett vil jeg tro. Og hvis ikke er det jo mange som ønsker seg slike telt men synes prisen på et helt nytt blir i høyeste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) jeg har fra før av snust litt på både fjellheimen og reinsfjell skjønner du! Så dette synes jeg hørtes veldig bra ut for da har jeg ikke vært helt ute på vidda i søket mitt ;) hehe.. Det er som du sier ikke greit og vite hva man vil trives med når man får litt mer erfaring men da kan man evnt prøve å selge det til fordel for et annet. Man må bare lage seg egne erfaringer etterhvert men det er greit og få litt hjelp når det er snakk om å kjøpe et telt til flere tusen! Greit å få høre litt tips da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 vaksne personar = 3 mannstelt! 

Det finnes mange telt etter dine kriterier minus at mann på 190 skal kunne sitje oppreist. Då er mange tunneltelt for lave. Er 178 og kan sitje ok oppreist i Fjellheimen som er 110 cm høgt men mogleg høge og mørke folk på forumet kan sei noko om dette.... Alternativ er kuppeltelt som Exped Orion men desse vert ofte litt tynger. Reis til større sportsbutikkar td xxl, der har dei ofte telt oppslått som ein kan prøve. 

 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med fare for å gi et godt tips ala at folk ikke gir bort fiskeplasser

jeg har sett noen hårreisende gode telt til salgs på finn.no

just a tip.. så nå skylder dere meg noen fiskeplasser he he :):)

DEt beste teltet jeg så.. OMG KOstet 15000 hadde et rift.. her i byen vulker et firma et telt rift godt som nytt.. til salgs for 1200.. tenkte kjøpe det selv men hadde ikke spenna akkurat da.. og det var et ekspedisjonstelt.. var solgt 2 timer etterpå

Nevnte jeg at dere skylder meg fisk som napper? lol

Endret av NattUgle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped(orion III)  har 2 telt som du bør se på mtp. 2 voksne og TAKHØYDE  Bruker selv Bergans helium Dome når vi er 2 stk på tur. Er litt tungt på sommerstid men har ikke vært noe problem når den ene tar telt og den andre tar mat, primus og fuel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.