Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å velge liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Det er ingen vei tilbake, ryggen har talt; "skaff deg et bedre liggeunderlag".  Inntil denne dag har jeg kun brukt et vanlig 10 mm liggeunderlag.  Uten å kunne noe om dette bør et nytt liggeunderlag tilfredsstille følgende krav: 

Pris:  Inntil kr 1500,

Lliggekomfort:  Ser at friksjon er et viktig stikkord, likeså lyd,  Likevel kan det godt være at et billig oppblåsbart underlag er tilfredsstillende sammen med et vanlig liggeunderlag oppå.

Volum:  Må være så tynt (og smalt) som mulig uten at det går ut over sovekomforten.  .

Vekt:  Inntil 800 gram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne dette være noe?

Mammut Lahar Mat EMT God isolasjon og lavt pakkvolum.  Med Slide Stopp sone forhindres soveposen fra å gli av matten. Komfortabelt og robust  Totalvekt 570 gram, Pakkestørrelse 12x26 cm, Utpakket 183x51x2,5, R-verdi 2,3.

Dette er det minste Mammut underlaget jeg har, bruker dette på turer på Krokskogen. Har med meg et større Mammut underlag når jeg i morgen drar på Hardangervidda, men dette veier 920 gram med R-verdi 3,6 og tykkelse 3,3 cm. Jeg har en gammal og sliten rygg med noen skader, men sover godt på disse underlagene. Veldig fornøyd med Mammut, sveitsiske greier, solid kvalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Kunne dette være noe?

Mammut Lahar Mat EMT God isolasjon og lavt pakkvolum.  Med Slide Stopp sone forhindres soveposen fra å gli av matten. Komfortabelt og robust  Totalvekt 570 gram, Pakkestørrelse 12x26 cm, Utpakket 183x51x2,5, R-verdi 2,3.

Dette er det minste Mammut underlaget jeg har, bruker dette på turer på Krokskogen. Har med meg et større Mammut underlag når jeg i morgen drar på Hardangervidda, men dette veier 920 gram med R-verdi 3,6 og tykkelse 3,3 cm. Jeg har en gammal og sliten rygg med noen skader, men sover godt på disse underlagene. Veldig fornøyd med Mammut, sveitsiske greier, solid kvalitet.

 

 

Takk for svar:  Ser at våre rygger er omtrent like gamle.  Ser også at liggeunderlagets tykkelse er bare 2,5 cm.  Er det virkelig komfortabelt nok for våre gamle og slitne rygger?

---------------

Hvor skal du på Hardangervidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette 2.5 cm underlaget på turene mine på Krokskogen da jeg der bruker en mindre sekk og bare har en overnatting. Hvordan dette vil funke over fler nette vet jeg ikke Det mest komfortable Mammut underlaget jeg har er noe som heter Mammut Softskin Mat CFT Regular, målene på dette er 183cm x 51cm x 3,8cm, vekt 930 gram, pakkstørrelse 26x12 cm. Dette er fra salgsteksten til Mammut

"Mammut Softskin Mat CFT Regular er den mest komfortable og varmeste selvoppblåsende liggeunderlaget noensinne. Det blir nesten ikke mykere enn dette ute på tur. Med den mykeste overflaten noensinne og det innovative stretch TX-stoffet tilpasset kroppens fasong mye bedre en vanlige stoffer. Har også bølgeform med veldig god isolasjon og sklisikker overflate." Dette kan jeg gå god for, veldig komfortabelt underlag dette, men vektmessig ligger det jo utenfor spesifikasjonen din. I morgen parkerer jeg å Fagerheim og går innover mot Krækkja og så videre oppover langs Ørteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped synmat ul eller hyperlite? 7 eller 9cm. Jeg har synmat 9xw. Drøm å ligge på men litt tyngre og dyrere enn du vil ha. Antar 7cm også er OK så tror jeg kanskje heller hadde kjøpt det.. Finnes ofte på tilbud så pris bør holde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg var på Interrail med stråmatte som underlag :cool:. Exped sine 7 og 9 cm underlag er for ryggiser helt supert. Sluker ujevnheter og ved å variere mengde luft kan man lettere tilpasse til ønsket sovestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe for bruk på Hardangervidda i august?  Pris og vekt passer meg utmerket

 

EXPED
AirMat Lite 5 M liggeunderlag

Lett, kompakt og svært komfortabelt liggeunderlag fra Exped. AirMat Lite gir deg topp komfort til en overkommelig pris. Et topp liggeunderlag for sommerbruk.

Exped er produsenten bak noen av de mest komfortable liggeunderlagene på markedet. AirMat Lite er innstegsmodellen som gir deg topp komfort uten å tømme lommeboka. Liggeunderlaget er 5 cm tykt og jevner ut det meste av ujevnheter på bakken. Det er også svært lett og kompakt. Vekten er på bare 520 gram, og pakkvolumet er på lave 1,56 liter.

Exped AirMat Lite er et svært godt liggeunderlag for sommerbruk. Både overdel og underdel er laget i sterke materialer som tåler mye. Liggeunderlaget pumpes opp manuelt. Du kan også bruke Exped Schnozzelbag eller Exped Pillow Pump.

Vekt liggeunderlag: 520 gram

Vekt pakkpose: 11 gram

Mål: 183 x 52 x 5 cm

Mål pakket: 22 x 9 cm

R-verdi: 1,7

Anbefalt temperaturgrense: 5º C

Materiale: 75 D Polyester, TPU Polyether Film Laminate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var disse nye oppblåsbare liggeunderlagene en åpenbaring i forhold til soverommet. Jeg har et therm-a-rest trekker som jeg bruker, r-verdi på 3 og ca 6 cm høyt og veier 500g. Knitrer litt men ikke noe jeg tenker over.

Tror uansett at du kommer til og kose deg på det nye du har bestilt, det er en annen verden

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et DownMat 9 i mange år, og det er himmelsk! Men når vekt og plass spiller en rolle, har jeg dette enkle oppblåsbare fra Magasinet. Det isolerer ikke, men for oss ryggplagede så gir det god avlastning sommerstid. Billig og solid er det også. Må blåses opp med munnen.

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/feltseng-underlag/liggeunderlag-sitteplater/dovrefjell-basic-liggeunderlag-oppblaastbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎07‎.‎2016 at 12.51, Tom42 skrev:

Da ble det et Exped Syn Mat UL 7 M

Takk for innspill

En pakkepose til besvær

Bestilte den ene dagen, og mottok det neste.  Det kaller jeg rask levering, som Posten burde ta en titt på, eller blir de enda raskere utkonkurrert.

Straks jeg ankom heimen åpnet jeg pakken, og foretok en rask test på parketten og det syntes bra ut, men pakkeposen var noe sørgelige greier.  Joda den var da fancy nok, og tynn og smal som en anorektisk modell.  Men hvordan få liggeunderlaget ned i posen igjen hadde jeg problemer med. 

Og da blir jeg ganske skeptisk, og spør meg:  Har disse designere vært ute i en vinternatt, eller kanskje mer vanlig har de revet leir mens vinde uler og regnet strømmer?  Neppe.

Størrelsen på pakkeposen er faktisk noe av det første jeg ser på.   Fordi den forteller noe om produktet.   Da jeg kjøpte min Akto, skjønte jeg at de hadde skjønt.  Den pakkeposen tillater en hurtig nedpakking, og i den får jeg plass til telt, baldakin, og nå liggeunderlaget, men først, om ikke før i morgen, tar frem symaskinen og syr en pose omtrent mine egne mål:  Litt romslig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjeldent pakkeposen til liggeunderlagene mine. Jeg tømmer det for luft så bretter jeg det slik at det passer inn mot ryggen i sekken jeg har, det syntes jeg gjør at det tar mindre volum i sekken og jeg får litt ekstra polstring og stivhet i selve sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg bruker sjeldent pakkeposen til liggeunderlagene mine. Jeg tømmer det for luft så bretter jeg det slik at det passer inn mot ryggen i sekken jeg har, det syntes jeg gjør at det tar mindre volum i sekken og jeg får litt ekstra polstring og stivhet i selve sekken.

Enig.  Men jeg kommer nok til å legge den i teltposen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Enig.  Men jeg kommer nok til å legge den i teltposen.

Hva hvis teltet er vått? Jeg har både downmat og synmat hyperlite, og jeg ville ikke lagt dem et fuktig sted. Jeg har prøvd å legge dem forskjellige steder, men jeg ender nok opp med å legge dem i schnozzlebagen. Flatpakket, @Tor-Erik-L-77-style. Ulempen med å gjøre dette med downmat er at den får omtrent 73,8 ganger større volum enn når man ruller den sammen kraft. Mulig jeg overdriver en smule, men kompakt og downmat er ord som en ikke trenger å nevne i samme setning. Mulig jeg har fått dun med ekstra fluff. Kudos til exped for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Prebb said:

Hva hvis teltet er vått? Jeg har både downmat og synmat hyperlite, og jeg ville ikke lagt dem et fuktig sted. Jeg har prøvd å legge dem forskjellige steder, men jeg ender nok opp med å legge dem i schnozzlebagen. Flatpakket, @Tor-Erik-L-77-style. Ulempen med å gjøre dette med downmat er at den får omtrent 73,8 ganger større volum enn når man ruller den sammen kraft. Mulig jeg overdriver en smule, men kompakt og downmat er ord som en ikke trenger å nevne i samme setning. Mulig jeg har fått dun med ekstra fluff. Kudos til exped for det.

Man kan rulle den sammen med kraft og deretter sette pluggen i. Da holder den seg ganske flat og dunet får ikke fluffet seg opp, lettere å få svinet ned i pakkposen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier å få min Synmat UL (og de andre Exped) ned i posen, ruller de alltid sammen 2 ganger.

1gang først litt løst for å få ut luften, stenger ventilen når jeg ruller den ut igjen for at den ikke skal trekke til seg mer.

2gang bretter jeg mer nøye og ruller hardt, åpner ventilen igjen etter å ha kommet i gang med rullingen.

Har mer problemer med å rulle "rett" enn kompakt, så korrigerer litt for ikke å få for lang rull.

Ellers kan du spenne rundt en reim for at underlaget ikke skal vokse og putte det i en brødpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Exped Synmat UL 7 M, altså samme som Tom42.
Jeg synes oppbevaringsposen har akkurat passe størrelse. Jeg presser en del luft ut av underlaget først, bretter det så i tre ('på tvers') og ruller det sammen, og stenger til slutt utblåsningsventilen mens jeg trykker underlaget sammen. Jeg får da enkelt lagt det ned i posen, også inkludert pumpeposen (om jeg ikke pakker soveposen i den da).

Liggeunderlaget pakker man gjerne når man er inni teltet, hvor det forhåpentligvis er vindstille og tørt. Posen for teltet vil jeg gjerne ha mer romslig, i tilfelle kuling og regn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkposen til min T-a-R NeoAir Xtherm MAX L er både trang og romslig. Diameteren er såpass trang at det krever at man har tatt seg tid til å få ut mest mulig luft, hvis ikke må man lirke og lure (og bannes) en god stund før man får rullen ned i posen. På den annen side er det god plass i lengden. I bunnen har jeg jeg repsettet, så det sammenrullede underlaget, så en liten batteridrevet luftpumpe (jaddaaa :oops:), en oppblåbar pute, litt elastisk line og en bivy bag. Da er det fullt, men det er også en innholdsrik pose :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Prebb skrev:

Hva hvis teltet er vått? Jeg har både downmat og synmat hyperlite, og jeg ville ikke lagt dem et fuktig sted. Jeg har prøvd å legge dem forskjellige steder, men jeg ender nok opp med å legge dem i schnozzlebagen. Flatpakket, @Tor-Erik-L-77-style. Ulempen med å gjøre dette med downmat er at den får omtrent 73,8 ganger større volum enn når man ruller den sammen kraft. Mulig jeg overdriver en smule, men kompakt og downmat er ord som en ikke trenger å nevne i samme setning. Mulig jeg har fått dun med ekstra fluff. Kudos til exped for det.

Godt tenkt, Men trekker da ikke vann.  Derfor så snart teltet er oppe, legger jeg det på plass i innerteltet.  I tillegg, som jeg nevnte innledningsvis kommer jeg til å sy egen pose til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎07‎.‎07‎.‎2016 at 9.21, Tom42 skrev:

En pakkepose til besvær

Bestilte den ene dagen, og mottok det neste.  Det kaller jeg rask levering, som Posten burde ta en titt på, eller blir de enda raskere utkonkurrert.

Straks jeg ankom heimen åpnet jeg pakken, og foretok en rask test på parketten og det syntes bra ut, men pakkeposen var noe sørgelige greier.  Joda den var da fancy nok, og tynn og smal som en anorektisk modell.  Men hvordan få liggeunderlaget ned i posen igjen hadde jeg problemer med. 

Og da blir jeg ganske skeptisk, og spør meg:  Har disse designere vært ute i en vinternatt, eller kanskje mer vanlig har de revet leir mens vinde uler og regnet strømmer?  Neppe.

Størrelsen på pakkeposen er faktisk noe av det første jeg ser på.   Fordi den forteller noe om produktet.   Da jeg kjøpte min Akto, skjønte jeg at de hadde skjønt.  Den pakkeposen tillater en hurtig nedpakking, og i den får jeg plass til telt, baldakin, og nå liggeunderlaget, men først, om ikke før i morgen, tar frem symaskinen og syr en pose omtrent mine egne mål:  Litt romslig

 

Fikk meg enda en overraskelse da jeg skulle utfør bragden å få lappesakene ut av sin plastpose.  I pakkeposens ånd var også lappesakene plassert i en altfor liten plastpose.  da jeg skulle ta dem ut ble filmen skadet. Håper at produktet er bedre enn posenes størrelse. 

Dette kommer jeg til å ta opp med Brukås sport, som igjen må fortelle produsenten at her i Norge bruker vi det vi kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et trekk jeg tror fulgte med chairkitet (Kanskje, muligens downmat 9?) jeg pakker det hele ned i. Det er litt mindre enn jeg gidder å knøvle sammen et mammut skumplastunderlag. Får plass til både charkit med underlag inn i det trekket. Ikke minst etter jeg bytta ut downmat 9 med synmat UL 7. Skviser ut lufta i lengderetning før jeg bretter det i tre like store deler og ruller på tvers. Da går det fint ned i trekket og festes utenpå sekken.
Den lille posen som fulgte med Synmat UL 7 egner seg egentlig best til å skvise det sammen på trange hybler og for å knøvle det ned i skrivebordskuffer. Ute i marka gidder jeg ikke å påføre meg det migreneanfallet der.

Edit: Bilde utenpå sekk her: 10410293_10152495570435428_5221115636588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover på magen, og bruker downmat ul 7 m. Sover som en stein! Synes ikke det bråker for mye, og så lenge jeg finner et noenlunde flatt sted å sove, glir jeg ikke av underlaget. Det har i alle fall aldri skjedd hittil. Måten jeg pakker det sammen på er å åpne "deflate" ventilen, brette det i to, rulle det hardt sammen, lukke ventilen, rulle ut igjen, brette det i tre og så rulle sammen. Det høres kanskje ut som litt mye arbeid, men jeg har ikke noe problemer med det. Det er mye mer styr å prøve å brette i tre først, sånn jeg gjorde de første gangene jeg var på tur. Da blir det også så lite at jeg får det inni den pakkposen som fulgte med uten problemer og jeg får det nedi den vanntette pakklineren min inni sekken, sammen med dunposen, telt og klær. Alt tørt (teltet kan selvfølgelig være vått hvis det regner, men da har jeg det bare utenfor lineren).

Det eneste negative med downmat som jeg har erfart, er samme som ved dunposer. Dunet flytter på seg. Inne i liggeunderlaget ligger det langsgående pølser med dun inni. Dermed forflytter ikke dunet seg sidelengs, men på langs av underlaget. Det jeg bruker å gjøre, hvis jeg merker at dunet har klumpet seg i ene enden (det merker jeg ved at det er tykt der når jeg ruller sammen), er å pumpe det opp og riste det litt frem og tilbake. Min erfaring er at det ikke skal så mye til.

Legger til: Jeg er litt nøye med å ikke ha ting på utsiden av sekken. Det blir så mye styr når jeg går i skog hvor alt henger seg opp i greiner o.l. I tillegg blir vekten lett skjev, eller at den forflytter seg om ikke alt er skikkelig godt festet. Og det skal mindre til å skade utstyr når jeg tar av sekken for å legge den fra meg. Det er sikkert litt paranoia, men så lenge jeg får plass til alt nedi sekken, velger jeg å gjøre det.

Endret av kvitknekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.