Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen sjans for at denne soveposen holder mål?


eliza

Anbefalte innlegg

jeg har flere soveposer liggende som trolig er noe billig møl og duger kun til innebruk. 

I mitt blonde øyeblikk da jeg var i London i helgen klarte jeg å investere i nok en tullesovepose, som stod at den skulle klare -9 grader men hadde jeg tenkt meg om et halvt sekund til hadde jeg vel skjønt at en sovepose til £40 som i tillegg er superkompakt tvilsomt klarer det. Når den i tillegg var på supertilbud til 50% burde jeg lukta lunta, men jeg hadde virkelig et blonde moment! Gudskjelov var det bare 200kr. 

Uansett - jeg har lyst å ta 2 dagers turer i fjellet i sommer et par ganger og står nå med det faktum at jeg har potensielt 5 soveposer som ikke duger for meg som "kronisk frysepinne". (Jeg tenkte å gå med mannen og ungene på 5 og 7, så vi skal ikke så langt og høyt - i tillegg er det på sørlandet så det blir vel ikke de laveste temperaturene) 

Tror jeg. Jeg sov i en t-skjorte og shorts i min siste investering i natt i teltet i hagan sammen med ungene - temperaturen skulle visst være 13 grader i morges - og jeg frøs! Om det er soveposen eller meg som er problemet - det kan godt være kombo.( Jeg tror ikke de soveposene ungene hadde er fantatisk mye bedre - men de hadde ikke frøset - sa de. )

Selv med et liggeunderlag og teppe under soveposen og meg, så frøs jeg.

Så har jeg funnet denne i huset. (se vedlagt bildet) Jeg aner ikke noe om den, og jeg har ikke brukt den på 10 år tror jeg.

Er det noe mulighet for at den kan holde mål eller bør jeg bare stupe i bruktmarkedet? 

Tanken er å bruke mer tid i fjellet fremover. Jeg har lyst å komme meg mer ut på teltur og evt skaffe meg dnt medlemsskap og kunne bruke hyttene, men jeg har veldig mye og lære, og så tenker jeg at det er vel en terskel på å klare å gå lengre turer i strekk og bære tungt på ryggen. 

takk for svar

- den blonde n00ben

 

 

 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som den har komfort-temperatur på +5 for  kvinner. Hvis du er lett-frossen så er det en litt for kald pose for høyden hvis du vil ha litt marginer på din side. Det kjekke med soveposer er at de lar seg kombinere ved at du tar den romsligste utenpå den andre. Så denne posen og en annen burde være nok. Se etter en tresesongs-pose med komforttemperatur(kvinner) på noen minus for å være på den sikre siden hvis du skal på fjellet. I lavlandet sommerstid så duger den avbildede muligens. :)

Å ha et liggeunderlag som reflekterer nok varme er av stor betydning. Gjerne et med r-verdi på minst tre eller mer(de fleste liggeunderlag har en r-verdi påført som sier hvor mye varme som reflekteres tilbake. På vinter/høst helst over fem)

Feks disse:

http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1470010

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardware-hotbed-flame

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg til å lese denne linken: https://www.oslosportslager.no/magasinet/hvordan-velge-sovepose-fa-hjelp-her-til-a-finne-riktig-sovepose--988.aspx

Jeg bruker kun soveposer i dun. Sparer mye vekt,plass og er mye mer komfortabel. Du skal ikke gå etter hvor mye soveposen tåler i ekstreme forhold, men se heller på hva komfort temperaturen ligger på. Jeg har forelsket meg i Marmot sine dun soveposer. Spesielt Marmot Sawtooth 3 sesongs sovepose som du får utrolig mye for pengene.

Denne soveposen som du har bilde av er mest sannsynlig alt for lang til deg (220cm). Alt for stor sovepose vil du kunne begynne å fryse i på grunn av for lite isolasjon og for mye luft. Husk att det er kroppen din som er varmekilden og ikke soveposen. Soveposen skal isolere og holde varmen best mulig. Vil anbefale deg å bruke lakenpose eller ullundertøy i tillegg til sovepose vist du er en frysepinne. 

Den er av kunstfiber og har en komfort temp på +2 til menn og +5 til kvinner. Det skal kunne være en helt grei 3 sesongers sovepose. Men som sagt så må den prøves ut i forskjellige temp forhold før du vet sikkert hvor godt den isolerer.  

God Tur!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sovepose er viktig, men kanskje enda viktigere er liggeunderlaget. Hva slags underlag bruker du? Om du bare bruker et tynt skumunderlag er sjansen stor for at du kan klare deg med en av posene du har til sommerbruk, hvis du investerer i et skikkelig liggeunderlag. f.eks. Exped eller Therm-a-rest oppblåsbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste ett sted at Lars Monsen brukte vekta på posene. 0-1 kg : sommer, 1-2 kg: 3 sesong. 2-3 kg: vinter, over 3 kg: vinterekspedisjon.

Din veier 1800 gram og selv om fyllet ikke er super hi Tech og det beste, bør sommertemp i fjellet gå.

PS: De fleste materialer vil over tid miste noe spent (isolasjonsevne), så bruktmarkedet er nok ikke det beste til slike kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Selv om sommeren kan tempen krype ned til 0 og noen ganger enda lavere. Fryser du i tillegg mener nå jeg at comfort temp. på +5 ikke er varmt nok. Jeg ville vurdert en noe varmere sovepose.

Brukes den lite bør du vurdere kost-nytte. Et fleece teppe i posen og et godt underlag hjelper på dersom det ikke blir særlig kaldere enn comfort tempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv aldri sovepose med komfort temp på noe høyere enn 0 grader, den sommerposen jeg har nå er av dun og har en temp på -1 grader. Det holder akkurat, mtp å holde meg varm, på fks Hardangervidda om natta når det kryper nedover mot frysepunktet. Jeg er sånn passe frysen, når det kommer til sovepose hvertfall. Som liggeunderlag bruker jeg Mammut Light Pump Mat UL som har R verdi på 4.1

Hvis det skulle bli enda kaldere og jeg begynner å fryse så tar jeg på meg ullundertøy, sokker og ei lue på hodet, da blir jeg god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.