Gå til innhold
  • Bli medlem

norrøna recon synkroflex pack 125l. erfaringer?tips til annen sekk?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt norrøna recon synkroflex pack 125l.  Prøvde også bergans trollhetta 95L i butikken. vi la opp i 12 kg ca bare og norrøna sekken føltes klart best.
Skal bruke den til ukesturer i fjellet. Men vekten vil kanskje bare være 15-20 kg på noen turer. og spørsmålet er da om recon sekken blir litt for stor eller om
den er behagelig å gå med uansett vekt oppi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, norghlight skrev:

Har kjøpt norrøna recon synkroflex pack 125l.  Prøvde også bergans trollhetta 95L i butikken. vi la opp i 12 kg ca bare og norrøna sekken føltes klart best.
Skal bruke den til ukesturer i fjellet. Men vekten vil kanskje bare være 15-20 kg på noen turer. og spørsmålet er da om recon sekken blir litt for stor eller om
den er behagelig å gå med uansett vekt oppi.

Syns den er god også med lettere bør. Men obs obs da gjelder det å være disiplinert! Veldig lett å "overpakke" når du stadig har plass til "bare litt til" i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, zimwalker skrev:

Syns den er god også med lettere bør. Men obs obs da gjelder det å være disiplinert! Veldig lett å "overpakke" når du stadig har plass til "bare litt til" i sekken.

Hehe ja det er nok litt lett å pakke formye i den sekken... Ble så overrasket når jeg prøvde samme vekt i den og trollhetta. recon'en veier jo 4.7 kg også om jeg ikke husker feil. men det føltes så mye lettere med recon sekken enn trollhetta.  En annen ting er jo at det ikke er mulig å få tak i regntrekk til recon packen nå. ringte norrøna og de sa de ikke får den inn før rundt 22 august. Noen som vet om ett regntrekk som kan passe evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, RoyN skrev:

Biltema har et xl-regntrekk som muligens kan passe. 

Takk for tipset. kan jo sjekke ut det evt.

40 minutter siden, zimwalker skrev:

Trekket jeg har til min Gregory Whitney 95 blir for lite. Er XL-utgaven av Norrøna sitt du trenger. Får ingen treff på det hos prisjakt nå ser jeg, bare large og medium.

Ser det finnes Gregory regntrekk til 100-120L kanskje det kan passe.

Ellers så syns jeg det burde fulgt med regntrekk til en så dyr sekk som Norrøna recon.  Syns det er litt spesielt at nå når sommeren har såvidt startet så er Norrøna faktisk tom for regntrekket og ikke får det inn før i slutten av august.

Endret av norghlight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Basecamp skrev:

Hva skal man med regntrekk når man kan bruke en Poncho?

Jeg bruker helsport sin fjellduk som kan brukes til poncho og er storfornøyd!

 

 

Du sier noe. Men nå har jeg jo vanntett jakke osv. så da syns jeg det er greit med bare regntrekk til sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at trekket til Bergans Alpinist er stort nok.  men ser de har Norrøna sitt i Large på Oslo Sportslager. Der jeg kjøpte trekket til min Recon. Skal du bare ha 15-20 kilo ville jeg vurdert en litt mindre sekk. F.eks Osprey Xenith 88. Da har du spart litt over 2 kilo vekt på selve sekken. Men skal du bære 20 eller mer bruk Recon, veldig god å bære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, whistler skrev:

Ta en kikk på Osprey Xenith også. Fås i 88 og 105 liter. Om du har behov for mye volum kan jo 105-litern være et godt valg. Sekken er forholdsvis lett i seg selv og har god bærekomfort og mange smarte løsninger.

 

Takk for tipset. skal ta en titt på de.

3 timer siden, borgern skrev:

Mener at trekket til Bergans Alpinist er stort nok.  men ser de har Norrøna sitt i Large på Oslo Sportslager. Der jeg kjøpte trekket til min Recon. Skal du bare ha 15-20 kilo ville jeg vurdert en litt mindre sekk. F.eks Osprey Xenith 88. Da har du spart litt over 2 kilo vekt på selve sekken. Men skal du bære 20 eller mer bruk Recon, veldig god å bære.

Jeg må visst ha xl om jeg ikke husker feil til den sekken.  Ja kanskje Alpinist er stort nok.

2 timer siden, tklami skrev:

Jeg har brukt liner og pakkeposer på min recon pack. Funker som som bare det. Eneste kjipe med bruk av liner er at alt i sekken må ut fra toppen av sekken

Hva mener du med liner?  putter du alt i pakkposer i sekken og ikke har regntrekk på sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liner er en innerpose som jeg legger alt i (den er vanntett). Bruker den bare om jeg vet det skal regne endel. Eller så bruker jeg alltid vanntette pakkposer på det som er viktig og holde tørt feks soveposen. På denne måten er regntrekk ikke nødvendig. Regntrekk er ikke alltid like enkelt å feste på en god måte om en har fiskestenger og liknende på utsiden av sekken, eller om det blåser mye så funker ikke alltid regntrekk veldig bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tklami skrev:

En liner er en innerpose som jeg legger alt i (den er vanntett). Bruker den bare om jeg vet det skal regne endel. Eller så bruker jeg alltid vanntette pakkposer på det som er viktig og holde tørt feks soveposen. På denne måten er regntrekk ikke nødvendig. Regntrekk er ikke alltid like enkelt å feste på en god måte om en har fiskestenger og liknende på utsiden av sekken, eller om det blåser mye så funker ikke alltid regntrekk veldig bra. 

Ahh skjønner. Bruker du norrøna sin liner? Men hva med sekken når det regner. Blir ikke den mer tung og tørker den raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Northlight said:

Ahh skjønner. Bruker du norrøna sin liner? Men hva med sekken når det regner. Blir ikke den mer tung og tørker den raskt?

Bruker norrøna sin liner ja. Som sagt så bruker jeg den bare om jeg vet det blir endel regn, eller så sverger jeg til vanntette pakkposer. Sekken har jeg sprayet inn med impregneringsmiddel så da tar det litt tid før den blir blaut. En sekken blir nå litt tyngre når den blir blaut, men aldri sett på det som noe problem. Tar ikke lang tid å tørke sekken om sola viser seg litt fram. 

Er sikkert andre som tenker annerledes og har andre løsninger, men dette funker for meg, og jeg har alltid det jeg må ha tørt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tklami skrev:

Bruker norrøna sin liner ja. Som sagt så bruker jeg den bare om jeg vet det blir endel regn, eller så sverger jeg til vanntette pakkposer. Sekken har jeg sprayet inn med impregneringsmiddel så da tar det litt tid før den blir blaut. En sekken blir nå litt tyngre når den blir blaut, men aldri sett på det som noe problem. Tar ikke lang tid å tørke sekken om sola viser seg litt fram. 

Er sikkert andre som tenker annerledes og har andre løsninger, men dette funker for meg, og jeg har alltid det jeg må ha tørt tørt.

Takk for tipset. Kjøpte noen vanntette pakkposer her forleden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon er en aldeles nydelig sekk å gå med om børen blir tung. Jeg bruker den til alt fra 20-40kg alt etter hva slags tur jeg skal på.
De turene jeg bærer tyngst på er jaktturer på høsten. Ikke nødvendigvis så mye for fangsten sin del men turen inviterer gjerne til flere dagers ligge på samme sted (spørs hvor lenge jeg har fri). Da prioriteres det komfort i camp foran komfort under marsj. Vekta ligger fort opp på 40kg+ da.
På langturene skreller jeg av mye luksusvarer så sekken blir på tross av lengre tur mye kortere. Her kunne jeg nok godt brukt en lettere sekk. Men jeg kan ikke forsvare innkjøp av en helt ny sekk bare for dette synes jeg. Jeg har tross alt en sekk som fungerer utmerket til alt jeg driver med og den blir jo slett ikke vond å gå med bare fordi den er pakket lettere. Hadde det ikke vært for høstens jaktturer med camp-komfort i høysetet + tunge ting som våpen og ammunisjon hadde jeg nok vurdert å bytte til en lettere sekk for å spare egenvekt på sekken.
Men er det en viss fare for at du også kommer til å bære skikkelig tungt på en del turer er det en aldeles suveren sekk.
PS! Jeg bruker heller ikke regntrekk. Det greier seg med vanntette pakkposer synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, graham skrev:

Bergans sitt trekk i XL er stort nok ja. Jeg har en Norrøna Recon Syncroflex-sekk og trekket er stort nok til at jeg får det over sekken med liggeunderlag og telt utenpå, noe som er litt trangt med Norrøna sitt trekk i XL.

http://nettbutikk.bergans.no/ryggsekker/Tillbehör/Raincover-X-Large-Red-147335-p0000469584

Takk for tipset. Hadde allerede kjøpt gregory sitt regntrekk i xl. ser ut som det er litt lite hvis man pakker endel i sekken.  kjøper nok Bergans sin etterhvert.
 

 

9 timer siden, Ståle Sæther skrev:

Recon er en aldeles nydelig sekk å gå med om børen blir tung. Jeg bruker den til alt fra 20-40kg alt etter hva slags tur jeg skal på.
De turene jeg bærer tyngst på er jaktturer på høsten. Ikke nødvendigvis så mye for fangsten sin del men turen inviterer gjerne til flere dagers ligge på samme sted (spørs hvor lenge jeg har fri). Da prioriteres det komfort i camp foran komfort under marsj. Vekta ligger fort opp på 40kg+ da.
På langturene skreller jeg av mye luksusvarer så sekken blir på tross av lengre tur mye kortere. Her kunne jeg nok godt brukt en lettere sekk. Men jeg kan ikke forsvare innkjøp av en helt ny sekk bare for dette synes jeg. Jeg har tross alt en sekk som fungerer utmerket til alt jeg driver med og den blir jo slett ikke vond å gå med bare fordi den er pakket lettere. Hadde det ikke vært for høstens jaktturer med camp-komfort i høysetet + tunge ting som våpen og ammunisjon hadde jeg nok vurdert å bytte til en lettere sekk for å spare egenvekt på sekken.
Men er det en viss fare for at du også kommer til å bære skikkelig tungt på en del turer er det en aldeles suveren sekk.
PS! Jeg bruker heller ikke regntrekk. Det greier seg med vanntette pakkposer synes jeg.

Høres bra ut. Har tenkt til å beholde sekken. Og evt kjøpe en mindre sekk neste år så man kan velge for hver tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 30.6.2016 at 21.12, graham skrev:

Bergans sitt trekk i XL er stort nok ja. Jeg har en Norrøna Recon Syncroflex-sekk og trekket er stort nok til at jeg får det over sekken med liggeunderlag og telt utenpå, noe som er litt trangt med Norrøna sitt trekk i XL.

http://nettbutikk.bergans.no/ryggsekker/Tillbehör/Raincover-X-Large-Red-147335-p0000469584

Sportsdeal selger Bergans sitt røde trekk i str. XL for kr 369,-  (vs kr 400,- hos Bergans) www.sportsdeal.no/ryggsekk-bag/tilbehoer/raincover-xl-4417 og akkurat i dag (28.8) når jeg nå bestilte - hadde de gratis frakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon er så god å bære at jeg lett bruker den på bører ned til 15 kg. Ingen problem å komprimere sekkerommet nok. 4,7 kg er høy egenvekt, men om man skal ha en annen 80-90 liters sekk med godt bæresystem, så veier den gjerne 2-3 kg den også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.