Gå til innhold
  • Bli medlem

Via Ferrata Loen, og fine områder rundt,Tips?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Jeg og fruen har tenkt å ta Via Ferrata løypa i Loen. Er det noen her som har gått den? Er det greit overkommelig uten Guide? Har gått ruta opp til Trolltunga tidligere, og har eget utstyr.

Er det ellers noe spesielt å tenke på her? Klatres det opp, og ned, slik at man kan slå opp telt i området hvor løypa starter, og parkere bil i nærheten? Eller lønner det seg å ha bil i Loen og ta buss fra og til? Alt av lure triks og tips i Ludo mottas med åpne armer :)

 

Er det ellers noen fine teltplasser, områder eller vann i nærheten som er fine å ta turen innom? Har ei kort uke til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du finner starten av løypen, er det bare å følge vaireren til topps. Fra toppen og ned kan det være litt vrient å vite hvor man skal gå (om en skal følge «ruten» via «merket» sti ned igjen). Det er mulig løypen har endret seg siden da jeg var der; blant annet så et ut som at de bygde en ny bro. Så vidt jeg husker, er det ikke mulig å parkere hvor stien starter, men det er intet problem å gå fra Loen. Først må du gå langs hovedveien et lite stykke før du tar av andre(?) til høyre. Du føler en anleggsvei opp til hvor stien starter, og derfra er det sti et stykke til første vaier. Etter denne lille vaierstrekningen er det et stykke til med sti før «klatringen» starter. Et skilt peker mot stien hvor anleggsveien slutter. Betaler du for guide, tror jeg du får med skyss begge veier med på kjøpet.

Når du er i nærheten, må du vel nesten besøke Skåla om du ikke har vært der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, fiskekongen said:

Kommer til å gå uten Guide tenkte jeg. Derfor alle spørsmålene :) Vurderer å bare å klatre ned igjen, men vil ikke ødelegge for de organiserte turene heller.....

Å klatre ned att tror jeg du bare kan glemme... Løypa har blitt så populær at det ofte er lang kø for de som skal opp. Returstien (nå mye på vei pga byggingen på toppen) går ned til Oppheim ca 3 km vest av Loen. Rekner med at transporten går skyttel derfra. Det er gratis å gå ferrata'en, men der er en frivilligkasse oppi løypa om en ønsker å bidra. Kjekk løype med positivt lite kunstige trinn etc der en må bruke fjellet om en ikke drar seg opp med vaieren. 2 alternativ når du kommer lenger opp, med et grad E-alternativ om du vil teste armstyrken. (lite naturlige feste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje fine turar i området. Ta med ysklar? Skålatårnet, Ceciliekruna, kike på Bødalsbreen, KJenndalsbreen eller Briksdalsbreen, gå på Kattanakken, over Oldeskaret frå Melkevoll til Stardalern....altså, lista er uendeleg. Du befinn deg i randsona av Jostedalsbreen, og då vert terrenget spennande og fullt av moglegheiter. Det er berre å velje å vrake. Å bu ei natt på Melkevoll camping og ta nokre turar derifrå, evt over til Stardalen og buss tilbake, er eit dæme på noko eg ville prioritert å få med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.