Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak lekker som en sil


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Kjøpte et nytt Hilleberg allak i vinter og måtte selvfølgelig ta det ut på sin første testtur da det var meldt ekstremvær og 40mm regn (perfekt hillebergvær!). Ut over å få en fin tur, oppdaget jeg at ventilskyddet lekker som en sil, faktisk var hele innerteltet vått siden jeg hadde åpnet de to luftelukene siden det måtte litt gjennomtrekk til i møkkaværet (8t sammenhengende regn). Dagen etter kontaktet jeg Hillebergs kundesupport med spørsmål om dette, de mente det kunne være kondens, men foreslo at jeg testet tettheten i stoffet ved å forme det som en kopp og fylle det med vann. 

Dette testet jeg i går og oppdaget da at alle sømmene lekker kraftig, vannet renner mer eller mindre igjennom i alle sømmene. Videre ser jeg at det også dannes dråper på visse deler av stoffet som indikerer at vannet lekker igjennom også der det ikke er sømmer. Det er heller ikke snakk om pipling, det renner igjennom sømmene. 

Når jeg så kontakter Fjellsport informerer de om to ukers tid til reparasjon, Hilleberg forteller imidlertid at personen som skal reparere dette først kommer igjen i midten av august. De kan da tilby et lånetelt i mellomtiden (et staika), men dette føles som en skikkelig nedtur når man egentlig har kjøpt et nytt telt til sommerens turer.

Har en pågående diskusjon med Fjellsport, da jeg mener dette er en reklamasjonssak og at de skal gi ut et nytt telt. Har sendt en mail med tilhørende paragrafer som de ikke har svart på enda, synes generelt de har vært lite tydelige i den saken her. Det kan ikke stemme at de kan selge et lekk telt og deretter kreve å kunne reparere det i 8 uker mens hele sommerferien renner vekk mellom fingrene mine.  

Noen som har hatt lignende erfaringer? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Det høres ille ut det du beskriver. Litt dryppig før sømmer trutner kan skje, men ikke det du beskriver.

Ingen erfaringer, men jeg har vurdert Allak selv, men avventer. Mener at jeg har lest tilsvarende her på forumet, men ikke så ille som det du opplever. Det er kostbare telt, så jeg skjønner godt dine reaksjoner. Ikke mye hjelp fra meg dessverre.

Stå påkravene dine. Fjellsport bruker å være greie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke bra ut, nei!

Selv om det vil være heelt feil om du skulle ende opp med jobben med å rake kastanjene ut av bålet for produsent og selger tidsnok til sommerferien, så kan det være at du er uheldig nok til å ende opp med å fikse sømmene selv - om det blir tvingende nødvendig. På silnylon (som Hillebergs Kerlon-materiale er) kan man bruke noe silikonbasert feks McNett Silnet Silicone Seam Sealer, gjerne tynnet litt ut med white spirit, pensle dette over sømmene som må forsegles, la tørke og til slutt strø over litt talkum for å fjerne "klistringen". 

Se feks http://gossamergear.com/wp/seam-sealing-tarps-tentshttp://www.backpackinglight.co.uk/seam-sealing.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=j-8wTMNsa94

Håper du slipper (selv om det egentlig ikke er veldig vanskelig) - etter mitt syn bør du få deg et nytt (og tett) Allak i ekspressfart fra selger/produsent...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar @JanRH og @a_aa, godt å høre at dette ikke er normalt. Og takk for tips @a_aa selv om jeg virkelig håper jeg slipper å benytte meg av det. Dette var en kjempeskuffelse, både servicemessig fra Fjellsport og i forhold til Hillebergkvaliteten. Jeg har jo et soulo og det står som en hytte i regnvær. Håper de tar til fornuften og leverer ut et nytt, tett telt ellers tror jeg jeg er ferdig med å handle på den butikken (det er jo hele sommerferien min :shock:). Har vedlagt en kort video som viser dryppingen fra sømmene, bare for å vise hvor lite tett dette er. 

20160627_174036 (3).mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er IKKE normalt. Jeg syntes det er svært ellendig av fjellsport hvis du må vente så lenge på ny vare, det er jo en helt urimelig ventetid! Du har rett på ny vare eller "vederlag" om ikke selger kan rette opp innen rimelig tid. En ting er garanti hos produsent men her mener jeg du har norsk kjøpslov klart på din side. Ikke gi deg på dette og krev ny vare fra Fjellsport! Hvis de virkelig er så kjipe så skal jeg også jommen vurdere to og tre ganger før jeg handler dyre ting hos dem igjen :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja send videoen til de! Har 3 Hillebergtelt og aldri sett noe lignende. Det begynte å dryppe fra en søm på det 7 år gamle Nalloen min i fjor når det blåste og regnet mye. Og da snakker vi en dråpe i minuttet maks. La på Seam sealer over problemområdet og det ser ut til å holde. Griseri og ville ha nektet å gjort dette med et nytt telt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Om jag förstår dig rätt så är det ventilskyddet som läcker och inte hela tältet? Då tycker inte jag att det är rimligt att kräva ett nytt tält. Men vad är det som gäller rent juridiskt?

Jag har försökt att söka information men tycker det är svårt att komma fram till vad som gäller.

Ja, det står att du kan kräva omleverans istället för retting men är det samma sak som att du kommer att få det? Det står trots allt i lagtexten att selger har två försök på sig att laga samma fel.

Det står också att du har krav på "låneprodukt" om rettingen tar tid. Det måste inte vara en exakt likadan produkt och du har fått ett erbjudande om att få låna ett i princip likandant tält. Staika är samma konstruktion men tyngre.

I ditt fall så hade jag gått in för att få byta ut ventilskyddet och inte hela tältet. Det kan vara så att Fjellsport har ett likadant tält liggande på lager och kan ta ett därifrån? De kan erbjuda dig ett nytt men att du tills du får det, lagar det du har med seam sealer - som du får gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God service betyr å yte det lille ekstra uttover kjøpslov og garantiregler, Fjellsport kan sikkert krangle seg frem til å ha juridisk rett men ofte syntes jeg at i saker som dette er det stort sett selger som taper mest i lengden. Skal ikke så mange historier til som dette før man får litt frynsete rykte.... I dagens internasjonale nettbaserte marked må man yte mer en bare å krige på priser, det er ofte kort vei til neste nettbutikk - Sånn ser ivertfall jeg på det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Björn said:

Om jag förstår dig rätt så är det ventilskyddet som läcker och inte hela tältet? Då tycker inte jag att det är rimligt att kräva ett nytt tält. Men vad är det som gäller rent juridiskt?

Jag har försökt att söka information men tycker det är svårt att komma fram till vad som gäller.

Ja, det står att du kan kräva omleverans istället för retting men är det samma sak som att du kommer att få det? Det står trots allt i lagtexten att selger har två försök på sig att laga samma fel.

Det står också att du har krav på "låneprodukt" om rettingen tar tid. Det måste inte vara en exakt likadan produkt och du har fått ett erbjudande om att få låna ett i princip likandant tält. Staika är samma konstruktion men tyngre.

I ditt fall så hade jag gått in för att få byta ut ventilskyddet och inte hela tältet. Det kan vara så att Fjellsport har ett likadant tält liggande på lager och kan ta ett därifrån? De kan erbjuda dig ett nytt men att du tills du får det, lagar det du har med seam sealer - som du får gratis.

Jeg tror det er forbrukerkjøpsloven kap 6, paragraf 26 som gjelder og sånn jeg leser den kan jeg velge selv. Jeg tar gjerne et nytt ventilskydd, men de har de ikke separat . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

God service betyr å yte det lille ekstra uttover kjøpslov og garantiregler, Fjellsport kan sikkert krangle seg frem til å ha juridisk rett men ofte syntes jeg at i saker som dette er det stort sett selger som taper mest i lengden. Skal ikke så mange historier til som dette før man får litt frynsete rykte.... I dagens internasjonale nettbaserte marked må man yte mer en bare å krige på priser, det er ofte kort vei til neste nettbutikk - Sånn ser ivertfall jeg på det :)

Veldig enig her, jeg vet ikke om de kan snu seg rundt den tvisten her juridisk, men i så fall kommer jeg neppe til å handle der igjen. Og jeg er en tredjegrads utstyrsnerd, så det blir nok dyrere for dem enn ny allak:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zimwalker said:

Har du sendt videoklippet til Hilleberg og/eller Fjellsport? Syns det taler for seg. Hvordan tenker de å reparere dette egentlig? Dette taler for omlevering spør du meg. Ville ikke ha forsøkt på noen egen reparasjon her.

juss: http://gratisrettshjelp.no/blog/4-2-retting/

 

Jepp, sendte det til dem i går kveld etter at de insisterte på åtte ukers reparasjonstid og lånetelt. Har ikke fått svar enda. Aner ikke hva de har tenkt å gjøre her jeg heller, ser knotete ut. Takk for veldig gode tips:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er etter min mening en klar reklamasjon. Jeg mener at du har krav på nytt telt, I dag ser vi at mange butikker har åpen retur i opptil 90 dager. Vil vel tro at det er de som tar diskusjonen med leverandøren. Ingen skal begynne å reparere på ting de har kjøpt selv. Teltet koster jo også en del. Fjellsport bør gi deg et nytt telt,og ta det med Hilleberg. Det mener nå jeg.

Knoten.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip, men å klage på servicen her syns jeg ikke du har noe rett til. Det er forståelig at du er frustrert, men du blir tilbudt et lånetelt da dette tar lang tid som er nøyaktig hva loven gir deg rett til siden det tar så lang tid å fikse. Å boikotte en butikk pga du har vært uheldig med et produkt og leverandøren fører ikke noe godt med seg i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Kvalitetsansvarlig hos Hilleberg svetter litt nå.

Jeg regner med at Hilleberg "masseproduserer" slikt ventilskydd og da er det trolig en serie/batch feil som er ute å går. ( Om det er en mager trøst for deg Sovjetunionen..)

Så blir derfor ikke overrasket om de snur seg rundt og produserer ventilskydd som kan sendes til kunder som har tilsvarende problem.

Jeg skal i alle fall sette opp mitt soulo i neste regnvær for å teste.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

§ 26 hänvisar vidare till §29 och det är där jag faller ifrån. Vad ligger i 1. stk. "gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader" och 2. stk."gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren". Här behöver man vara juridiskt kunnig för att veta om det är relevant i denna fråga.

En jurist sa en gång till mig "skilj på juss och synsing" Det är ett bra råd!

Att Hillberg måste kunna få fram ett nytt ventilskydd är självklart. Skall man behöva köpa ett nytt tält om man har otur och vinden blåser bort det när man är ute på tur? Fråga Fjellsport om det går att att lösa på det viset och ge uttryck för att du vill ha ett svar samma dag. Det tar inte lång tid för dem att ringa till Hilleberg och fråga!

Jag tror att detta kommer att lösa sig på ett bra sätt men att det måste få ta lite tid. Tyvärr så har butiker och tillverkare verksamhet dygnet runt...

Tor-Erik-L-77

När det kommer till service så tycker jag att man går för långt om man har förhållningssättet; om jag inte får mer än man har krav på så har man fått dålig service.

När det gäller Fjellsport så erbjuder de 20 %(?) i rabatt till Fjellforums medlemmar. Inte dåligt i dagens prispressade internetsamhälle. Mitt intryck är att det är många som känner till och utnyttjar det, baserat på att det finns en tråd som heter - Rabatt Fjellsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kjøpt en dyrt telt som hun ikke får brukt i ferien pga en åpenbar og vesentlig mangel, da bør hun få et nytt telt når de ikke kan love utbedring innen et par uker. Juss er juss, og moral er moral, og det er  like mye det det handler om her spør du meg.

Endret av zimwalker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss eller ikke, dyre investeringer som telt og da spesielt fra produsenter som tar betalt i bøtter og spann kontra mange andre så har jeg da klare forventinger til at jeg også får ekstra kvalitet. Er ikke første Hilleberg teltet jeg hører om som lekker vann. Historier som dette gjør meg skeptisk til både produsent og selger.

Mulig jeg er gammeldags men jeg betaler gjerne litt ekstra dersom jeg vet at butikken jeg handler i gir ekstra god service og er ekstra behjelpelig om man skulle være uheldig med et produkt. Nettbutikker finnes det flust av og den 20% rabatten er ikke alltid så tungtveiende som mange skal ha det til om man følger litt med så kan man lett finne samme produkt til omtrent samme prisen. Hvis også produsenten er kjent for å gi ekstraordinær service så vil det veie tungt - se på Helsport f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, zimwalker skrev:

Hun har kjøpt en dyrt telt som hun ikke får brukt i ferien pga en åpenbar og vesentlig mangel, da bør hun få et nytt telt når de ikke kan love utbedring innen et par uker. Juss er juss, og moral er moral, og det er  like mye det det handler om her spør du meg.

Med på den annen side, for å argumentere mot meg selv: Feilen ble oppdaget i vinter, men testen som Hilleberg anbefalte ble ikke utført før nå nylig?! Om så er tilfellet blir det jo noe urimelig å forvente tempo her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jussen legger listen som alle skal over - både lavprisprodukter og high end segment. Det betyr ikke at kjøpere av lavprisprodukter - feks et 799,-kroners noname-telt hos Coop - og kjøpere av high end produkter - feks et 7990,-kroners Hilleberg-telt fra Fjellsport - må forvente samme service og kvalitet på produktene. Må de akseptere å ha like forventninger, lovens minimum så og si, er jo prisforskjellen fullstendig irasjonell.

Jeg har bare god erfaring med dialog med Hilleberg, og tror denne saken har kommet litt unødvendig skjevt ut, men kommer til å ende godt -  jeg synes @Björn skrev godt ovenfor. Pussig nok tror jeg at en sånn video til Coop temmelig sikkert hadde medført hastig bytte av billigtelt, og Hilleberg har ikke råd til å fremstå med dårligere service enn en seriøs lavprisaktør - da er de raskt historie. Det tror jeg de vet, og derfor kommer dette sannsynligvis til å ende bra :) 

Endret av a_aa
tydeliggjort en setning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, zimwalker said:

Hun har kjøpt en dyrt telt som hun ikke får brukt i ferien pga en åpenbar og vesentlig mangel, da bør hun få et nytt telt når de ikke kan love utbedring innen et par uker. Juss er juss, og moral er moral, og det er  like mye det det handler om her spør du meg.

Som loven sier skal det leveres låneprodukt når det ikke kan repareres innen rimelig tid og nettopp det har hun blitt tilbudt og det er en helt rimelig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rett på sak dette men, du må få deg litt juridisk hjelp. jeg tror dette i.h.t. kjøpsloven er en vesentlig mangel som vil gi deg rett til å heve kjøpet og så få pengene tilbake. ,Hvis du krever et nytt Hilleberg telt som erstatting kan du risikere å få en "rerun på" hele elendigheten. Prøv å få pengene tilbake og så kan du kanskje sjekke ut Helsport Reinsfjell superlight 2 eller tilsvarende. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel Hilleberg som framstår som urimelige og Fjellsport kan vel ikke bare levere ut et nytt telt før Hilleberg går god for erstatning? Teltet har jo åpenbare mangler som Hilleberg burde bote hvis de ønsker å framstå som en noenlunde seriøs aktør. Teltet har jo åpenbare mangler som om hvis man kjøper en sykkel som viser seg å mangle hjul. Du kan som Per Fredrik sier heller prøve å heve kjøpet da dette er en vesentlig mangel. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, at hilleberg fremstår som urimelige er en ting, Fjellsport kunne jo gitt ut et nytt telt i erstatning, kranglet med hilleberg etterpå og eventuelt solgt teltet rabbatert senere. Hva de plikter å gjøre er som sagt en ting, hva de faktisk velger å gjøre en helt annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.