Gå til innhold

Anbefalte innlegg

10 hours ago, tshansen said:

Takk for ekstremt nyttig post.

Problemet er bare at jeg har iPhone, å har funnet ut at vi er rimelig hardt akterutseilt på app fronten!

er det noen som har gode alternativer til locus og mytrail for iPhone? 

Sjekk ut Topo Maps Norway fra shingle oy. Støtter offline kart og import av GPX pluss mer. Benytter Norgeskart underlag i 1:25000 - Mener fortsatt dette er desidert det beste kartet du kan få på iphone. Har selv brukt det mye de siste to årene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, tshansen said:

Supert forslag, men ser denne koster 75 kroner, før jeg kjøper! Er det mulig å lagre spor i denne? Altså at jeg kan tracke turene jeg går? 

Jepp, du kan også lage spor med den ja. Du kan også måle og beregne ruter i den.

For å importere GPX track så sender du en mail til deg selv med gpx filen. Så åpner du vedlegget på telefonen med Topo Maps - da blir GPX importert i appen. Når jeg har planlagt lengre turer på PC med norgeskart eller lommekjent så importerer jeg disse i topo maps - da er det superenkelt å følge med på kartet når du går :) 

Endret av Tor-Erik-L-77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, marihøna said:

Eller så kan du prøve denne, den skal fungere på både android og epletelefon: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har ikke prøvd denne men virker noe tungvint, å litt mindre detaljer siden det er 1:50000. Men om den er gratis skader det ikke å prøve :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, marihøna said:

Heilt sikkert ei betre løysing, spørsmålet vert vel eigentleg om ein vil betale for den eller ikkje ;)

Slik jeg ser det så er 75kr ingenting. Altså med tanke på hvor mye jeg har brukt appen de siste årene så har det kostet meg totalt noe sånt som 15-20 kr pr år :) 
Skjønner ikke helt at folk gidder halvdårlige løsninger bare for at det er gratis og nekter å betale for apper. Topo Maps er knapt en utepils på aker brygge.

Endret av Tor-Erik-L-77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutes ago, marihøna said:

Ja, prisen i seg sjølv er heilt grei og eg har sjølv betalt meir for andre appar eg har stor glede av.

På turar har eg stort sett med meg gps og papirkart, så behovet for ein fullfunksjon kartapp på telefonen har ikkje vore der så langt. Dersom ein skal bruke telefonen som hovudkartet vert situasjonen sjølvsagt ein heilt anna.

Var ikke rettet spesielt mot deg altså :) 
Om du bruker dedikert GPS så er jo spørsmålet et annet. Selv bruker jeg stort sett telefonen som GPS med kart men har selvfølgelig også papirkart og kompass om telefonen skulle gå tom for strøm eller noe annet skje. Den store fordelen med en telefon kontra en dedikert GPS er at du får et langt bedre kart og lettere oversikt og den er ofte enklere og bruke. Er ikke imponert over de dedikerte GPS'ene sin brukervennlighet og kartdata men de tåler jo mer og er mer robuste og har ofte langt bedre batteritid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutes ago, tshansen said:

Får du GPX filene fra denne appen til å fungere i ettertid? Jeg har prøvd å sende meg filen, lagre på google disk, dropbox men uten hell? Jeg får ikke andre programmer til å lese filen, men sender eller lagrer jeg filen som KML får jeg lagret, samt sett den via google maps/earth ?? 

Gjorde en kjapp test her nå. Via topo maps på telefonen så valgte jeg "save as GPX" og sendte den på mail til meg selv. Forsøkte å importere den i norgeskart men det fungerte ikke.
Virker som om TopoMaps formaterer GPX filen feil. Jeg fik fikset det ved først å hente inn GPX filen og konvertere den til GPX en gang til med denne tjenesten:
Skjult lenke - logg inn for å se den
Så snart den har tygd fila ferdig så kan du lagre den på nytt og laste den opp i norgeskart, da fungerer det fint :) (ja litt tungvint men...)

Forøvrig så er tjenesten her også genial til å trimme ned og redigere GPX filer med:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lastet ned og sjekket litt kjapt. Som du vet har jeg så langt brukt topo map norway til min iPhone. Ser ut som NaVida sitt underlag er omtrent like bra som topo maps. Topo maps har kanskje et lite hakk bedre oppløsning på forskjellige zoom levels (både 1:25000 og 1:50000) men NaVida er til gjengjeld kjappere på innlasting. Skal jaggu prøve litt mer å se om det kan erstatte topo maps. 

Legger ved to screenshots av topo maps og NaVida.

NaVida:

5B0D48F2-BED1-40A9-A8AD-5A9A9396E496.thumb.png.edc740c84e4b0194c0c066496619c36e.png

topo maps:

9C7323C5-4160-4BCF-9102-2999DB8FCCB1.thumb.png.ab4e5aa18da522b769bbbbfb9eb77594.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutes ago, Ivan Lé Hjelmeland said:

jeg er en ivrig norsk apputvikler som over tid har utviklet appen Topokart for iOS. Jeg oppdaterer den hyppig og er veldig lydhør på hva brukere ønsker.

Denne skal jeg prøve. Har foreløpig ikke funnet noe bedre en ShingleOy sitt topokart men prøver gjerne flere. Går mye turer så skal teste ved første anledning.

Kan du si noe mer over hvilke 6 kartlag som er med og hva de er? Er det målestokk 1:25000 og 1:50000? 

Et stort savn jeg så langt har hatt er å kunne søke på stedsnavn, det hadde vært utrolig kjekt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, ArveS said:

Hvis jeg forstår riktig lastes ruter ned til offline cache etter hvert som de vises i appen. Dvs skal du ha en rute dekket må du "bla deg gjennom" den online og så caches den til offline bruk. Andre apper (eks google maps) lar deg markere et utsnitt og velge zoom-level - dette opplever jeg som litt "sikrere" mht at du får med deg det du skal (med forbehold om at jeg kanskje har misforstått noe).

Ja det hørtes ikke helt bra ut, bedre å zoome til området man ønsker og så laste ned. Er slik den andre appen min fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutes ago, Ivan Lé Hjelmeland said:

Da tror jeg kanskje at jeg skal informere om målestokk i stedet for zoom-nivå når brukere selv skal justere ønsket dybde i kartet. Vil det være situasjoner hvor du kunne ønsket deg 1:2500, eller blir det i så fall svært sjeldent? 

Zoomnivå Målestokk Tilestørrelse x meter Tilestørrelse y meter
0 1:81920000 5545984 5545984
1 1:40960000 2772992 2772992
2 1:20480000 1386496 1386496
3 1:10240000 693248 693248
4 1:5120000 346624 346624
5 1:2560000 173312 173312
6 1:1280000 86656 86656
7 1:640000 43328 43328
8 1:320000 21664 21664
9 1:160000 10832 10832
10 1:80000 5416 5416
11 1:40000 2708 2708
12 1:20000 1354 1354
13 1:10000 677 677
14 1:5000  338,5 338,5
15 1:2500 169,25 169,25

Bare så det er klart, jeg snakker om 1:25000, 1:2500 har jeg aldri brukt og driver ikke orientering :) 

Jeg syntes et greit default utgangspunkt er 1:25000 og 1:50000 kommer med uten noen valg. For de mer avanserte brukerne så er det bedre å lage et "avansert" offline valg hvor man kan gå inn og detaljstyre og huke av for forskjellige alternativer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra! Skal få testet mer men et par forslag fra min side :) 

1. Er det mulig å vise retning man peker på kartet? Altså at når man snur på telefonen så kan man tydelig se retning man peker i. Dette har andre topo apper og er veldig hendig. Isåfall er ønske at dette er en lang tynn strek som gjerne går i hele lengden på kartet slik at det er lett å se. (veldig hendig når man må fin navigere i ukjente områder eller har mistet en sti og lignende)

2. Når det gjelder organisering av punkter og GPS spor har jeg følgende enkle forslag: Lag et enkelt mappe system. Brukeren kan selv opprette forskjellige mapper og organisere punkter og spor i disse. Så kan man velge å vise eller skjule enten hele mappen med alt under eller enkelt objekter i de forskjellige mappene. Det er gjort slik i Topokart norge fra shingle oy - last gjerne ned og se hvordan dette er løst der. Der kan man også sette tykkelse og farge på de sporene man lager eller importerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den kunne du laget en funksjon for at kartet roterer og retningspilen holder seg rett nord? Altså hele kartet roterer den veien du peker mobilen. Mye mer inutivt å bruke til navigering og sjekke retning :) 

Lasting av detaljerte kartfliser er også ganske tregt i forhold til andre tilsvarende apper, er dette kjent eller noe som bare gjelder meg?

Takk for at du hele tiden jobber med oss her, utrolig bra!

Edit:

En måte å implementere forskjellige kart rotasjon moduser kan være å klikke på kompass ikonet. Default er kartet låst i nord retning uten en peker (trenger ikke pekelinje i normal modus). klikk en gang til så får du peker og kart som roterer med telefonen (viktig at man kan zoome ut/inn fritt i dette moduset). Tredje klikket gir fri rotasjon av kartet ved å bruke to fingre å vri (uten peker) På denne måten kan man enkelt skifte mellom de tre modusene.

Endret av Tor-Erik-L-77

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger til noen flere spørsmål/ønsker :) 

I målemoduset:

Det bør indikeres tydeligere for hvert enkelt punkt man lager i form av en «pin» på kartet for hvert punkt. Det kunne også vært hendig å kunne lagre en slik rute som et spor - nå kan man ikke det. Hendig for planlegging og navigering. Er det også mulig å kunne generere høydeprofiler for ruter man tegner inn?

Avstander:

Hvor mye stress ville det være å kunne legge på et layer som viser et rutenett/grid for å raskt kunne se avstander. Altså en slags målestokk som f.eks viser et grid hvor hver rute tilsvarer for eksempel 1km - dette tilpasser seg også ved inn/ut zooming? Mulig dette er håpløst å implementere men spør da jeg ikke er utvikler :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding Skjult lenke - logg inn for å se den!

Dette med treg lasting av kartfliser tror jeg har noe med optimalisering å gjøre. Var samme problem tidligere med den andre appen jeg har brukt mye, topo maps norway. Men det ble løst ved en oppdatering, kan desverre ikke si noe mer om hva de gjorde. Men sammenligner jeg med den andre appen så er det stor forskjell 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.