Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkart på mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Ivan Lé Hjelmeland skrev (På 5.4.2021 den 23.27):

Så spennende spørsmål, @Thomas E! Jeg elsker å utvikle for WatchOS og brukte mye Apple Watch før jeg byttet den ut med en Garmin Fenix 5S for litt over et år siden. Hvilken funksjonalitet ønsker du å ha på Apple Watch i så fall? 

Jeg er ny i klokkeverden og tenkte egentlig bare høyt når jeg skrev dette. Umiddelbart tenker jeg egentlig bare at den godt kunne vist helt enkelt hvor jeg er. Om jeg følger en rute, sti eller er på vei et sted så kunne det vært nyttig med en rask kikk på klokka for å sjekke ståa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 4/7/2021 at 12:11 PM, ost said:

@Ivan Lé Hjelmeland da er den lastet ned - skal prøve ut etter hvert. Kommer garantert til å kjøpe fullversjonen, men starter i det små.

Ser at det er et par henvisninger til iOS og konto på ITunes under "om Topokart" (androidversjon). Er vel å regne som skrivefeil, men kan jo være greit å rette dem opp. 

Første er under " Eksporter dine data" der det sagt at man kan importere data til "hvilken som helst iOS-enhet som har Topokart installert". Regner med at det må endres til "android-enheter.
Hvordan vil dette være for GooglePlay/Android/PC? Vil det være en mulighet for å laste ned punkter av interesse til PC? 

Andre er under "kjøp av Topokart premium". Første kulepunkt: "Når kjøpet er bekreftet av deg vil din iTunes-konto belastes med". 
Bør vel endres til "googlePlay-konto" eller tilsvarende. 

Tusen takke for tilbakemelding her, @ost! Her har det kommet med noen tekster som ikke skulle vært med - jeg har rettet opp nå. Har også lagt ved overlag som eiendomsgrenser, bratthetskart og scooterløyper. Det er nå også mulig å endre kartskalering om man synes tekster i kartet f.eks kan være vanskelig å lese :)

Her vil det skjer mye framover, altså! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2021 at 6:53 PM, sneakyowl said:

Personlig ville jeg nok foretrukket at det "som standard" var mer fullskjerm fra start, og heller med detaljer som kan hentes opp ved behov. Hvis jeg skulle hatt en ønskeliste, som kanskje blir litt flisespikkeri:

- Permanent søkebar kunne vært erstattet med en søkeknapp som tar mindre permanent plass når funksjonen ikke er i bruk

- Hvit bar på bunn med permanent informasjon om koordinater kunne vært erstattet med "longpress" for å få opp den samme informasjonen når den behøves og ønskes. Gjerne da også med en opsjon om å enkelt kopiere koordinat-informasjonen når den dukker opp.

- Innstillinger og "+"-knappen kunne vært kombinert sammen til én enkelt "hamburgermeny"-knapp for å gjøre det enda litt mer minimalistisk. Da kunne innholdet fra "+"-knappen vært vist først, og innstillinger lenger ned som er relativt vanlig å se andre steder.

- Maksimal flisespikk: "Globus"-ikonet for å velge kartlag kunne vært symbolisert med et mer typisk "kartlag" ikon (se Google Maps og Norgeskart for eksempel).

Om øvre og nedre "barer" hadde vært byttet ut med bare "knapper" for de ulike funksjonene i et ellers fullskjerm-spredt kart, så ville jeg nok ha ønsket bittelit større ikoner også. Knappene, spesielt de i toppen er på min iPhone 12 mini i det minste laget, og litt nære iOS-toppbaren, som gjør at treffsikkerheten ikke er 100%. Kanskje spesielt ikke med kalde fingre ute i marka : )

Kun personlige ønsker altså : )

Her er det masse god input! Jeg har jo jobbet på prosjektet siden 2014, og det har jo bare ballet på seg med ny funksjonalitet. Så tipper det er på tide å ta en liten runde med meg selv på hvordan hele appen kan optimaliseres uten at det går utover brukervennligheten. Godt mulig jeg kaster ut noen skisser og spør deg/dere om litt tilbakemeldinger i nærmeste framtid! :)

Takk igjen!

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2021 at 11:18 AM, tshansen said:

Jeg har et annet ønske når det kommer til appen på IOS. 

Måten du taster inn gps koordinater er på en linje i appen pr dags dato. Er det en mulighet for at dette kan endres slik at man legger det inn i to rader, slik som det blir gjort på det meste av andre enheter og programmer? 

IMG_2611.thumb.PNG.045fc39542d87b1f3c38b756666f34d9.PNG

På forhånd takk 😆

Hva med noe sånt? @tshansen Er litt kjedelg at man må inn med UTM-sonen, men har ikke funnet noen måte å komme meg rundt det enda 😕

Simulator Screen Shot - iPhone 11 Pro - 2021-04-10 at 16.06.42.png

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (18 minutter siden):

Er litt kjedelg at man må inn med UTM-sonen, men har ikke funnet noen måte å komme meg rundt det enda

Jeg ville tenkt noe i retning av at man kan stille inn en standard sone i appen som appen så selv fyller ut i koordinatvinduet og at man kan endre etterpå hvis man trenger en annen. Et annet alternativ er å la sonen stå til det den ble satt til sist man skrev noe i feltet.

Ps. Koordinat er hankjønn: en koordinat, koordinaten. Gå til denne koordinaten (og egentlig heter det "Gå ti l disse koordinatene" siden både nord og øst er hver sin koordinat som til sammen oppgir en posisjon). Men egentlig passer det bedre å si: "Gå til denne posisjonen" syne jeg da.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jeg ville tenkt noe i retning av at man kan stille inn en standard sone i appen som appen så selv fyller ut i koordinatvinduet og at man kan endre etterpå hvis man trenger en annen. Et annet alternativ er å la sonen stå til det den ble satt til sist man skrev noe i feltet.

Ps. Koordinat er hankjønn: en koordinat, koordinaten. Gå til denne koordinaten. Men egentlig passer det bedre å si: "Gå til denne posisjonen" syne jeg da.

;-)

Hei @Skogens Stønn, her var det gode forslag og god informasjon! Helt eng med deg på at "Gå til denne posisjonen" er bedre å si, det skal jeg fikse med en gang 🙌 Likte også veldig godt forslaget om å huske sist UTM-sone som ble skrevet inn! Takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (På 6.4.2021 den 17.46):

Hei @ost! Takk som spør! Den er akkurat blitt tilgjengelig i Google Play, den har dog ikke alle funksjonene som iOS-versjonen har enda, men de mest elementære er på plass (flere kartlag, opprette punkt og sporing, offline-kart). Ved kjøp får du også muligheten til å prøve appen i x dager før du eventuelt må betale noe :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.aboveapps.topokart

Kjempebra at denne nå endelig har kommet på Android. Kommer til å kjøpe når jeg får tid til å gå mer på tur igjen. Jeg savner en mulighet til å enkelt kunne måle avstand fra pkt. A via. B til C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (5 timer siden):

Hva med noe sånt? @tshansen Er litt kjedelg at man må inn med UTM-sonen, men har ikke funnet noen måte å komme meg rundt det enda 😕

Simulator Screen Shot - iPhone 11 Pro - 2021-04-10 at 16.06.42.png

Jeg er helt imponert hvordan du etterkommer forslag fra brukere gang på gang! For en utvikler du er! 

Forresten, har ikke du switchet om på nord og øst i eksemplene i tekstboksen? 598307 skal vel være øst slik det står over tekstboksene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars F skrev (47 minutter siden):

Forresten, har ikke du switchet om på nord og øst i eksemplene i tekstboksen? 598307 skal vel være øst slik det står over tekstboksene?

Jo, dette har du nok rett i. I UTM-koordinatene oppgir man først sone, så øst og til sist nord. Det står riktig over innfyllingsfeltene, men i eksemplene i feltene skal ordene nord og øst bytte plass (men tallene står på riktig plass)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2021 at 10:27 PM, Ivan Lé Hjelmeland said:

Så spennende spørsmål, @Thomas E! Jeg elsker å utvikle for WatchOS og brukte mye Apple Watch før jeg byttet den ut med en Garmin Fenix 5S for litt over et år siden. Hvilken funksjonalitet ønsker du å ha på Apple Watch i så fall? 

Jeg har prøvd meg litt frem med ulike tilsvarende apps på Apple Watch, og et par funksjonaliteter er nyttige:

  • Enkel kartvisning med rute og spor. Ofte funker dette dog litt dårlig, fordi de fleste apps ikke bruker vektorkart og det tar lang tid å laste rasterkart, så det faktisk ikke et must om andre løsninger for å vise hvor man skal gå inkluderes (retningspil eksempelvis)
  • Notifisering/alarm når man går vekk fra ruten, med mulighet til å stille inn sensitivitet
  • Visning av vitale data, som høydevisning, antall høydemeter besteget, lengde, tid, hastighet/pace, gjenstående lengde/høydemeter etc.
  • Sync med Apple Health / Fitness app, helst med GPX/kart inkludert (de færreste tredjeparts treningsapper synker kartdata, men noen gjør det så det er definitivt mulig). 

Batterikapasitet er hovedutfordringen, særlig om man skal titte på et kart hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2021 at 11:07 PM, Skogens Stønn said:

Jo, dette har du nok rett i. I UTM-koordinatene oppgir man først sone, så øst og til sist nord. Det står riktig over innfyllingsfeltene, men i eksemplene i feltene skal ordene nord og øst bytte plass (men tallene står på riktig plass)

Herlig! Så deilig med kartkompetanse tilgjengelig! 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2021 at 10:15 PM, Lars F said:

Jeg er helt imponert hvordan du etterkommer forslag fra brukere gang på gang! For en utvikler du er! 

Forresten, har ikke du switchet om på nord og øst i eksemplene i tekstboksen? 598307 skal vel være øst slik det står over tekstboksene?

Tusen takk, @Lars F ❤️ 

Det er så utrolig gøy å utvikle et prosjekt for brukere som har så mye gøye tanker og idéer. Topokart er jo blitt et verktøy som løser mange ulike utfordringer for brukere med helt ulike behov og interesser. Jeg er veldig takknemlig for all støtte, hjelp, tips og forslag 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg brukt litt tid på å drodle og leke meg rundt hvordan en framtidig versjon av Topokart kan se ut - jeg har fokusert på følgende i forslaget. 

  • Beholde enkelheten i appen, den må være lett å forstå og tilby samme funksjonalitet.
  • Skal være mulig å bruke appen med én hånd.
  • Frigjøre plass til kartet, flere har etterspurt dette.
  • Ikke brenne broer for flere funksjonaliteter eller andre ting som kan legges til i framtiden.
  • Hørt på tilbakemeldinger fra brukere, blant annet @Memento mori og @sneakyowl sine gode forslag.

Jeg har lagt ved to bilder, et som viser hvordan en ny funksjon kan gjøre at kartet tar hele skjermen og et som viser hvordan det ser ut på den minste og den største iPhone.

Vil gjerne høre deres meninger! 

NB: Midten og bunnen av kartet vil fortsatt kunne vise dialogbokser ved f.eks måling av distanse eller andre nyttige verktøy i appen. Høyresiden er forbehold knapper knyttet til slik funksjonalitet også. Det er også en tanke å optimalisere for at man kan være venstrehendt, slik at man "flipper" hele UI horisontalt.

PUH, skulle sagt så mye mer, men vil gjerne høre deres tanker! ❤️ 

topo_future_expand.png

topo_future_scaling.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser helt nydelig ut! Jeg synes grensesnittet ser mye "renere" ut slik i hvert fall : )

Om dette er noe som kommer til "produksjon", så kunne jeg ønsket meg en innstilling for å velge fullskjerm-modus som standard når appen åpnes.
Stå på med det gode arbeidet!


En annen urelatert tilbakemelding som jeg fant noe på her forleden:
- Når man zoomer inn eller ut, så fungerer dette kun ved den første "bevegelsen" av to fingre på kartet. Ved påfølgende bevegelser hvor kun den ene fingeren løftes fra kartet for å dra eller klype så fungerer ikke zoom-funksjonen, men kartet blir bare beveget bortover istedenfor. Altså man må løfte begge fingrene for hver zoom-bevegelse, istedenfor å bare løfte den ene på bevegelse nr. 2 og flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/10/2021 at 4:11 PM, Ivan Lé Hjelmeland said:

Hva med noe sånt? @tshansen Er litt kjedelg at man må inn med UTM-sonen, men har ikke funnet noen måte å komme meg rundt det enda 😕

Simulator Screen Shot - iPhone 11 Pro - 2021-04-10 at 16.06.42.png

Liten nerdedetalj: Sonen heter vel strengt tatt 32V (den som er mest relevant i Sør-Norge). Egentlig ikke så irrelevant som mange tror i og med at 32V går 3° lenger vest enn de andre 32-sonene (Og den første topo-utgaven til Nordeca hadde gjort dette feil og kartene ble ubrukelige for redningstjenestene). (Og øst kommer før nord i UTM-koordinater, men det har jo allerede noen nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En rykende fersk versjon av Topokart er nå tilgjengelig i AppStore for oppdatering! Dette er en ganske stor oppdatering, men jeg elsker det nye designet. Ikke bare ser det penere ut, men det er også mye enklere å navigere i det ved å bare bruke én hånd. 

@sneakyowl, det er en litt skjult funksjon, men du kan zoome med én finger. Bare trykk raskt to ganger, men på det andre trykket så holder du fingeren på skjermen, og du kan bevege fingeren opp og ned for å kontrollere zoom.

topokart_promo.png

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (1 time siden):

En rykende fersk versjon av Topokart er nå tilgjengelig i AppStore for oppdatering! Dette er en ganske stor oppdatering, men jeg elsker det nye designet. Ikke bare ser det penere ut, men det er også mye enklere å navigere i det ved å bare bruke én hånd. 

@sneakyowl, det er en litt skjult funksjon, men du kan zoome med én finger. Bare trykk raskt to ganger, men på det andre trykket så holder du fingeren på skjermen, og du kan bevege fingeren opp og ned for å kontrollere zoom.

topokart_promo.png

Jeg lurer på om UTM koordinatene er feil... jeg mener fast bestemt at her i Bergen er det 32V og ikke 31 slik som appen viser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, tshansen said:

Jeg lurer på om UTM koordinatene er feil... jeg mener fast bestemt at her i Bergen er det 32V og ikke 31 slik som appen viser? 

Ja, i 2009 ble det bestemt at fastlands-Norge skal deles inn i 3 soner: 32, 33 og 35. (Men det er diskusjon om vi skal ha sone 34 eller ikke). I utgangspunktet er de vestligste delene av Norge (deriblant Bergen) i sone 31, men sone 32 ble utvidet vestover for at hele Sør-Norge skulle være i sone 32. Så sone 31 brukes ikke i Norge unntatt i spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bjørn J said:

Ja, i 2009 ble det bestemt at fastlands-Norge skal deles inn i 3 soner: 32, 33 og 35. (Men det er diskusjon om vi skal ha sone 34 eller ikke). I utgangspunktet er de vestligste delene av Norge (deriblant Bergen) i sone 31, men sone 32 ble utvidet vestover for at hele Sør-Norge skulle være i sone 32. Så sone 31 brukes ikke i Norge unntatt i spesielle tilfeller.

Nåja. I 2009 ble EUREF89 UTM det offisielle koordinatsystemet i alle norske kommuner. Men, UTM-sonene har vært slik i alle fall siden jeg var i stand til å lese et kart. Slik jeg tolker dette dokumentet: http://www.asprs.org/a/resources/grids/10-99-norway.pdf så skjedde definisjonen av 32V med 3° ekstra vestover i  1951-1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan Lé Hjelmeland skrev (10 timer siden):

En rykende fersk versjon av Topokart er nå tilgjengelig i AppStore for oppdatering! Dette er en ganske stor oppdatering, men jeg elsker det nye designet. Ikke bare ser det penere ut, men det er også mye enklere å navigere i det ved å bare bruke én hånd. 

@sneakyowl, det er en litt skjult funksjon, men du kan zoome med én finger. Bare trykk raskt to ganger, men på det andre trykket så holder du fingeren på skjermen, og du kan bevege fingeren opp og ned for å kontrollere zoom.

topokart_promo.png

Ah, ja det er nok den funksjonen som skaper litt konflikt da, ja : ) Snedig funksjon! Jeg får prøve å endre vanene litt : )

Liker nye designet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, bernt said:

I 2009 ble EUREF89 UTM det offisielle koordinatsystemet i alle norske kommuner. Men, UTM-sonene har vært slik i alle fall siden jeg var i stand til å lese et kart.

Jeg har informasjonen om 2009 fra Kystverket:
"For Norge er det altså ganske mange UTM soner som er gjeldende 29 + 32-36 (Figur 3), men fra 2009 ble det bestemt å benytte 3 soner for fastlands Norge (34 og 36 er utelatt), figur4 og med ETRS 89 (EUREF 89) datum. Alle sonene er fortsatt tilgjengelig, da det er kartmateriale i alle sonene, blant annet NATOkart. "
Det står ikke hvem som "har bestemt" det, og  det er visstnok uenighet om at 34 skal utelates.
Men i alle fall har vi altså ikke sone 31 i Norge til vanlig sivil bruk, som tshansen påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bjørn J said:

Jeg har informasjonen om 2009 fra Kystverket:
"For Norge er det altså ganske mange UTM soner som er gjeldende 29 + 32-36 (Figur 3), men fra 2009 ble det bestemt å benytte 3 soner for fastlands Norge (34 og 36 er utelatt), figur4 og med ETRS 89 (EUREF 89) datum. Alle sonene er fortsatt tilgjengelig, da det er kartmateriale i alle sonene, blant annet NATOkart. "
Det står ikke hvem som "har bestemt" det, og  det er visstnok uenighet om at 34 skal utelates.
Men i alle fall har vi altså ikke sone 31 i Norge til vanlig sivil bruk, som tshansen påpeker.

Kult med så mye kartkompetanse her på Fjellforum! Jeg må nok gå noen runder med meg selv på hvordan jeg skal løse denne utfordringen - but I'm on it! @tshansen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2021 at 11:44 AM, Bjørn J said:

Jeg har informasjonen om 2009 fra Kystverket:
"For Norge er det altså ganske mange UTM soner som er gjeldende 29 + 32-36 (Figur 3), men fra 2009 ble det bestemt å benytte 3 soner for fastlands Norge (34 og 36 er utelatt), figur4 og med ETRS 89 (EUREF 89) datum. Alle sonene er fortsatt tilgjengelig, da det er kartmateriale i alle sonene, blant annet NATOkart. "

Sorry for at jeg var litt uklar. Det var ikke meningen å benekte at man har redusert antall soner brukt sivilt i Norge. Poenget mitt var egentlig å få fram at 32V har vært "utvidet" 3° vestover siden 50-tallet og at akkurat det ikke var noe som ble vedtatt i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.