Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør dere på telttur?


X44R

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett å slett på hva dere gjør når dere er på telttur? :ahappy:

Jeg var mye på telttur som liten, men interessen for det datt bort i tenårene. De siste årene har den kommet tilbake igjen og jeg skal snart på min første telttur alene. :blink: Også vet jeg ikke helt hva jeg skal finne på... jeg skjønner jo at telt og bål og sånt skal ordnes første dagen, men hva med dagen etter eller hvis man er på tur over lenger tid? Er det bare fisking som gjelder? Jeg er ikke så glad i fisk, så jeg bli nok ikke å fiske så mye.. :angel:

Jeg har en hund som blir å være med så hadde vært artig og gjort noe med han også :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er folk veldig forskjellige vet jeg. Det blir jo litt kjedelig å bare sitte på en stubbe i flere dager å fyre bål som du sikkert skjønner. Det er derfor greit å ha et "prosjekt".
Folk har så ulike interesser så jeg lister opp noen her:

- Fiske.
(Jeg er heller ikke veldig begeistret for fisk til hverdags men av og til er det skikkelig godt. Så fremt fisken faktisk er helt fersk og ikke bare sånn "butikkfersk" da. Det er ofte en nedtur å spise "butikkfersk" fisk syns jeg. Dessuten trenger man jo ikke spise fisken heller da. Catch & release er jo et kjent begrep og det er underholdende i seg selv å finne riktig agn, fiskested, tidspunkt og alt sånt for å "lure" den og kjempe en liten kamp med den etterpå.)
- Jakt. 
(Mye det samme som fiskinga. Må finne riktig tid, sted, vurdere værforhold, bli kjent med vanene til dyrene under ulike forhold for å "lure" dem på skuddhold. Vanskelig med noe Catch & release av naturlige årsaker her men til gjengjeld smaker jo maten herfra bedre synes jeg)
- Toppturer
(Drev mye med sånt i min ungdom. Nå gir det meg ikke så mye lenger men det er jo virkelig en trend i tiden ser jeg)
- Fotografering
(Tar en del bilder på turene mine men er milevis fra noen proff fotograf. Gøy uansett.)
- Birdspotting
(Her er jeg helt blank men mange har store interesser for slikt)

Og så kan man jo alltids utvide ferdighetene sine med det de kaller "bushcraft" på andre siden av dammen da. Første bålet du fyrer opp med tennstål er jo et litt primal-stolt øyeblikk for eksempel.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv pleier jeg å gå såpass mye hver dag at jeg kun orker å slappe av når jeg kommer fram. 

Kan stirre timesvis i bålet. Lese en bok om jeg er på fjellet. 

Men jeg reiser sjelden på tur alene i disse dager, det gjør ting litt annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er gjerne ikke noe problem å fylle, da brukes tiden til å flytte på seg, altså gå eller padle. Men kveldene må jo fylles med noe. 

Hvis jeg er på tur med ungene så slipper jeg heldigvis tenke på det, da er det full rulle med å betjene dem hele dagen og kvelden og når de til slutt slokner så er jeg gjerne så utslitt at jeg bare sitter i ro :) 

Hvis jeg er på tur med turkompis så blir det gjerne bål og skravling hele kvelden. 

Alene har jeg ikke prøvd ennå. Men har planer om det til høsten. Ser for meg å slappe av, bok eller bål og det holder lenge for meg :)  pluss fisking selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går det i å utforske et område for så å kanskje finne et storfisk vann. Er jeg alene går egentlig hele turen til å forflytte seg og fiske. 

Er jeg med dama så blir det litt mer sosialt og litt mindre fisking. Det å sitte foran bålet er en fin måte og bare roe ned på syns jeg. På høyfjellet syns jeg det å kunne nyte utsikten og bare se hvor vakkert ting er får meg til og roe ned fra den normale hverdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg ikkje brukar tida mi på forflytning eller dagstur, går det mykje i kaffi, dyretråkk og lesing.

Eg er og gla i å ta med lommeutgåver flora/fauna, og bruke litt tid på å auke kunnskapsnivået om det terrenget eg er i. Men stort sett er eg gla i å være i bevegelse. "kviler best på vandring", så legg mykje opp til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det blir tid til å kjede seg. Fisking er en ting man kan gjøre, men jeg er ikke verdens ivrigste fisker akkurat selv da. Likevel fisker jeg litt. Men det er ved som skal sankes, mat som skal lages, når jeg er alene så skriver jeg litt  og så er det fotografering. Og der gjelder det å utnytte lyset , så det er gjerne ting jeg gjør først , hvis jeg finner motiver og ideer da.  Og så liker jeg å lese. Jeg kjeder meg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg vært svært mye på tur alene. Det er forskjellige grunner til det, men med en jobb som krever kontinuerlig og tildels intim kontakt med masse mennesker, og med unger hengende i buksebeina hele tiden, er tur min form for alenetid. Og meditasjon. Telt har jeg ikke brukt så mye senere tid da jeg har en liten og svært enkel koie som ofte er målet for turene. Den kan sammenlignes med et fastmontert telt/lavvo.

Ofte blir jeg spurt om hva jeg gjør på disse turene, og svaret er enkelt. For det første er det en virkelig god følelse å bare være bokstavelig talt midt i skauen. Lytte, lukte, se. En følelse som kanskje ikke er så lett å kjenne igjen på første tur, men den vil komme. For de fleste. Det sies at det er en kunst å gjøre ingenting. Men på tur er det lett og samtidig givende. Så brukes mye tid på pusling. Pusle litt med ved, med mat, med bål, med bikkja. Pusling er undervurdert spør du meg. I tillegg har jeg nesten alltid med meg en kikkert og en fiskestang. Kikke litt etter fugler, ta noen kast med stanga. Eller drite i fisken og ta et bad i stedet. Og dermed har døgnet nesten ikke nok timer så de planlagte små turene i nærområdet blir ofte utsatt. Nei, gi meg et fint terreng. Det er alt jeg behøver.   

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går endel alene og har som oftest et konkret mål med turen. Enten det er et område, vann eller en topp som skal nåes, eller en kombinasjon av flere delmål. På slike turer går det meste av tida med til å forflytte seg og finne en fin leirplass før teltet skal opp igjen til kvelden. Tida som er til overs før øynene slås av brukes til å lage mat (god mat...), smelte snø (vinterstid), fiske, fyre bål, studere kartet og finpusse ruta for neste dag, finne navn på vann og topper rundt seg fra kartet, reparere småting som kan ha blitt ødelagt i løpet av dagen og best av alt, lese en god bok eller et blad. Det er til og med fint å bare ligge stille å tenke, helst med døra åpen og utsikt til horisonten. Velg teltplass med omhu, slaraffenlivet der er gull!! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, fumigatus skrev:

Det sies at det er en kunst å gjøre ingenting.

Jeg synes det er både en kunst og en treningssak å gjøre ingenting. I hverdagen skjer det noe. Hele tiden. Og når det ikke skjer noe så gjør det det likevel, for man har TV, pc, telefon som piper og varsler i ett sett, ting som må ryddes og ordnes osv osv. I starten på turer synes jeg hodet/kroppen er i "gjørenoeheleitiden"modus. Og jeg må vel innrømme jeg er altfor avhengig av telefonen og sosiale nettverk.. Men da er det ekstra godt å komme seg bort og vekk fra folk og mobilnett og det som er. Tvinge kroppen og hodet til å hvile. Begynne å legge merke til tingene rundt seg, ta seg god tid med en kopp kaffe, litt god mat, en god bok eller stå og kaste med fiskestanga (gjør ingenting om jeg ikke får fisk. Det er det å bare stå der som egentlig er det fineste).

Skal ikke skryte på meg at jeg har vært på mange eller lange aleneturer, men når jeg først har kommet meg ut og funnet denne roen er det bare utrolig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset lit over spørsmålet og måtte tenke etter. Jeg gjør jo ikke noe som kan defineres som å gjøre noe. Jeg er alltid alene på tur enten med kano eller til fots, det er min greie, jeg  trenger alene tiden for kunne rydde litt i hodet og å høre på naturen og stillheten. Jeg er langt inne i livets høst så jeg filosoferer nok en del hvorfor det ble som det ble og om det er noe jeg kan endre på. Så kommer det mange minner fra alle de landene jeg har bodd og jobbet i. Tiden går jo helt av seg selv. Har det vært en kald natt og morgenen kommer med sol og varme er vel kanskje det å ligge og vente og kjenne varmen stige i teltet også å gjøre noe, for så å bruke lang tid på frokosten. Så studere jeg kartet og går litt tur i nærområdet. Har jeg med kanoen øver jeg meg med å padle med kano åre, vanligvis bruker jeg kajakk åre. (burde kanskje ikke si det) Mer er det ikke, men jeg er veldig fornøyd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har vært inne på så er kanskje de fineste turene når man får litt følelsen av å være "på loffen". At alt og ingenting kan skje, og at man blir litt var små og store hendelser i omgivelsene. Turene behøver ikke å være eksotiske og langt unna- det kan være flott "å oppdage" nærområdene og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det fiske og fotografering som står i fokus når det kommer til aktiviteter på tur. Ser man bort fra den slags, så er det det å være på eventyr, oppleve og være gjest i et fantastisk miljø som er så vanvittig mye eldre og større enn deg selv. Tre inn i en verden som er alt annet en hverdagen, bare være i omgivelser som lever mer eller mindre uten påvirkning av oss mennesker (kan jo diskuteres da men). Høre, lukte, se og føle naturen på kroppen enten man er på dagsturer eller lengre turer. Legge merke til de små detaljene som naturen har å by på som små blomster og insekter sammen med å oppleve det store aspektet som hele landskapet man har foran seg enten det er de store fjellene, viddene, skogen eller elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært på tur bare meg og bikkja så flytter jeg som regel leir hver natt. Har ofte plamlagt en rute i forkant, hvertfall sånn ca. Da begynner gjerne dagen med litt frokost og fiske. Så blir det å gå avgårde. Lunsj underveis hvis jeg skal et stykke. Så slå leir, finne litt vee etc. Så litt middag og fiske utover kvelden kombinert med en skvett cognac e.l. 

er jeg på tur med flere er vi ofte i samme leir flere netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at alt tar ca tre ganger så lang tid på tur som det gjør hjemme. Matlaging, vask og stell, samle ved (kan ta MYE lengre tid) og pakke opp / pakke ned.
Litt fordi det jo ER mindre praktisk å forvarme en primus og koke vann enn å slenge noe mat på induksjonskomfyren hjemme, men også fordi man KAN ta seg så god tid. Så tiden går egentlig bare ved å være ute på telttur.

Når jeg er ferdig med alt jeg "må" gjøre og de grunnleggende behovene er møtt, så fisker jeg. Jeg slipper ut mye fisk, så jeg trenger ikke like å spise fisk for å fiske :) . Og hvis man spiser fisk, så spiser fiskestell og tilberedning tid det også.

Ikke fiske? Da titter jeg litt på naturen rundt meg. Løfter på steiner, klatrer i trær, ser på nærområdet eller bare ligger og glaner ut i lufta. Og når jeg blir lei av det, tar jeg frem en bok. Ikke undervurder en god pocketbok i sekken. Og avogtil  ser jeg på en film jeg har lastet ned på iPhonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for masse gode svar! Jeg syns å huske det var litt sånn at ting tar tid på tur og plutselig er det leggetid, så det er overhode ikke sikkert at jeg får gjort så himla mye :)

Jeg skal hvertfall ta med meg litt av hvert i tilfelle jeg skulle ende opp med "for mye" tid :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Når jeg bruker teltet som base, er det toppturer, turer og fotografering som er mine gjøremål. Jeg bruker t.o.m. en del tid på matlaging og andre leiraktiviteter. Har gjerne med meg kikkert og en bok i tillegg til det andre.

Når jeg pakker for vandreturer på 4-5 dager, har jeg nok med leiraktivitene, gå til neste leirpunkt, samt etablere ny leir. Har da med fiskeutstyr og et mindre fotoapparat. Er det kortere dagsetapper bruker jeg lenger tid på morgenen for å ikke komme frem for tidlig. Tar alltid en hviledag eller to for nytelse, som fiske og naturfotografering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dere ligger i teltet, det PISSREGNER og blåser kraftig utenfor. Bål er uaktuelt, du har ikke med tarp, eller det er ikke mulig å sette den opp.

Boken er lest, kartet er studert og kortstokken ligger hjemme.

Du er vel forsynt på kaffe, snopet er spist opp og du er mett.

Telefonen er tom for batteri, ingen musikk/radio.

Alt utsyret er gjennomgått, vedlikeholdt og det er ryddig i teltet.

Det er alt for tidlig å legge seg, du er faktisk ikke trøtt engang og kan bare glemme å sove.

Du er ikke i nærheten av fiske/jaktmuligheter.

Du har glemt kniven hjemme, så å spikke seg en skjè, tredildo eller ett balltre kan du glemme.

Du er alene.

Så hva gjør dere på de neste 7 timene? 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten MP3 - spiller med musikk eller gode podcasts er blitt standardutstyr hos meg. Går mye i Herreavdelingen, artig underholdning synes nå jeg. Dette kan også brukes samtidig som man gjør "ingenting", ordner bål etc. Og som tidligere nevnt er ei pocketbok flott å ha. Kanskje du kan prøve å skrive noen dikt og slik oppdage ei ny side ved deg selv? ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at vedkommende har startet dagen for tidlig. Da kan man ende med å måtte slå ihjel mye tid på kvelden.

Mitt tips er å ikke starte dagen tidligere enn nødvendig. Så tar man en god frokost, så hviler frokost etterpå. Så kan man begynne å gjøre seg klar til å gå videre i 10-12 tiden. 

Og det som er vel så viktig er å ta seg goood tid på tur. Mange pauser med mange små spisepauser. Sett opp telt i pausen om det regner mye.

18 tide. Synes jeg er en fin tid å komme fram til nytt leirsted på. Da kan man ta det rolig, uten å måtte føle på at man må slå ihjel masse tid.

Tur burde dreie seg om å lade batterier, det kan man ikke gjøre med vekkerklokker og stoppeklokker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med telt tur alene, enten er det jeg og fruen ellers så har vi med noen venner. Det eneste vi pleier å legge planer for er toppturer, ev. dagsturer rundt et vann el. Aktiviteter legges litt opp etter været, er det ustabilt brukes gjerne dagen til å samle noe ved og få dette tørket under en tarp el. På godværsdager blir det turgåing, samt lufting av alle brukte klær, sovepose mm. Har egentlig ikke med noe særlig av lesestoff, det blir kanskje en utgave av Illustrert Vitenskap eller noe i den gaten til å bla i hvis det blir en dag med regn og mange timer i teltet.

Mye av tiden går med til å filosofere over livet og naturen, spikke sjakk brikker, fotografere, studere kart, lete etter gode vannkilder osv. En ting er sikkert, jeg må på ingen måte ha følelsen av at jeg har brukt tiden fornuftig for at det skal bli en bra tur, eller oppnådd noe spesielt, hvis de fleste dagene føles best med bare å slappe av på et liggeunderlag under et tre, ja da er det det jeg gjør :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt på tur og jeg kjeder meg sjelden (jeg kan riktignok bli litt utålmodig etter å komme meg videre for å se nye områder). Ei bok kan leses én gang til, er den spennende (kanskje ikke en kriminalroman der morderen avsløres på siste side). Jeg leser mest dokumentariske bøker. Jeg leste Max Manus sine to bøker 2 ganger på samme tur i sommer. Da er jeg jo også fascinert av temaet og synes dette er spennende.

Jeg passer alltid på å ha nok strøm på radio og fotoapparater. Har aldri gått tom, men har rasjonert litt på radiolytting.

Skrivesaker er også noe jeg har med. Skriver litt lister, oppsummerer, lager huskelister, alternativlister, dagboknotater, planlegger neste sommer...

Papirkart er alltid med (bruker ikke gps). Jeg noterer på kartet, tegner inn ruta, planlegger videre tur, planlegger nye turer. Har som regel med kart til tilstøtende område jeg er i, eller også et i annen målestokk.

Jeg telter utrolig sjelden langt fra fiskevann. Fiske er en av hovedaktivitetene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.