Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruksområde for "kassert utstyr"/levetid


JonnH

Anbefalte innlegg

Har en del klatreutstyr fra 2004. De siste 8-10 årene har det så og si ligget lagret. Det består i en del hardgods som karabiner, taubrems osv samt taumaterial som slynger, ekspressslynger, klatresele og klatretau. Har sett at det skrives at klatretau og annet taumaterial har en levetid på ca 5 år alt etter hva bruk. Sele har levetid på opp mot 10 år. Er det noe nytt her? Karabinere har jo for alltid så lenge de ikke er skadd, men spørsmålet mitt er hva jeg kan bruke det som nå er "utgått". 

Tau: Kommer selvfølgelig ikke til å bruke dette til leding da det er vel dynamikken som i størst mulig grad svekkes. Det jeg mener å ha hørt at slitestyrken derimot ikke forringes i særlig grad. Er det da ok å bruke tauet til topptauing? Om ikke topptauing hva med rappellering? Evt  cordellette da disse vel bygges av statisk tau? 

Klatresele: Denne ser fin og god ut. Ingen sliteskader som en kan se og den er som sagt lite brukt de siste 10 årene. Må denne byttes ut? Slitestyrken bør vel igrunn være tilnærmet som ny så lenge den ikke har synlige skader og har ligget lagret borte fra kjemikalier osv?

Ekspresslynger (11cm) og vanlige slynger (120cm osv): Må disse kasseres så lenge de har ligget godt lagret som selen og er lite brukt? De er jo statiske og bruddstyrken forringes vel i liten grad? 

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt utstyr har også ligget i ti år (ufrivillig). Tauet ble kassert da jeg måtte legge opp og ekspress-slyngene brukte jeg opp i stallen. Genialt å henge opp hesteutstyr i :P Tør ikke bruke de til klatring nå. Men resterende har jeg brukt nå nylig. Slyngene er jeg litt mer skeptisk til, men har brukt slyngene i det siste. 

Selen har jeg ingen problem å bruke, men har kjøpt ny allikevel da jeg trengte en med justerbare benløkker. Kjøpt ny taubrems også, men kun fordi jeg fikk billig på lagersalg. 

Greit at man skal bytte ut og ikke bruke slitt og ødelagt utstyr, men jeg anser det som "anbefalt bytte" og ingen krav om utbytting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit svar på dette: Er du i tvil, så er du ikke i tvil!

Er du ikke i tvil, så bruk det. Er du i tvil, så bytt.

I dette ligger også hvilken risikotype du er, da en med lav risikoprofil også lett vil komme i tvil og dermed bytte da det er utenfor produsentenes anbefalinger.

Liker du høyere risiko betyr ikke anbefalinger en shit, utstyret ser fortsatt fint ut, så da er du jo ikke i tvil og kan bare bruk det.

Er du høyrisiko type  hadde du vel heller ikke hatt noe sikringsutstyr å tvile på :-) .

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau, seler, slynger og alt av "stoff" er ferskvare. Er veldig enig med PTG, det er veldig ugreit å tvile på utstyret. 10 år er i mine øyne definitivt over grensen. Hva du kan bruke det til er det vel bare fantasien som setter begrensninger for, men jeg ville ikke brukt det til noe som kan medføre alvorlig skade dersom utstyret svikter. Mye av mitt gamle klatreutstyr brukes til alt fra å felle trær, gå på utrygg is, lage husker til ungene, taue biler etc, etc. 

Har opplevd at karabinere ryker under klatring, men aldri tau eller seler. Men at det har skjedd er sikkert. I hvert fall i "Cliffhanger" ;) Var med på å hoppe fra en bro i Spania en gang. Vi rigga det til slik at det ble ca 30 meter fritt fall før tauet tok. Det er en stor belastning på tauet. At det er plass til så mange sommerfugler i magen er utrolig. Tauet holdt tre "hoppere" før vi feiga ut og tauet ble pensjonert til slepetau i crag-mobilen. 

Min klatrekarriære på 90-tallet endte med bakkefall fra stor høyde. Det skyldtes menneskelig svikt. Heldigvis. Men det er ikke å anbefale. Klatreutsyr er en av de tingene i livet man ikke skal spare penger på. Og er man i tvil skal man kjøpe nytt. 

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.