Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Numedalslågen i området rundt Geitsjøen


Droppen

Anbefalte innlegg

Har planer om å følge Numedalslågen fra Ossjøen og oppover mot nedre delen av Geitvassdalen i sommer. Ønsker helst å gå øst for Geitsjøen, er det noen som vet hvordan mulighetene er for å krysse lågen i området før og etter Geitsjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg planlegger tur i samme område og etter det jeg kan se av flyfoto er eneste bru rett nord for Hansbu, men antar det er greit å vade flere steder ved lav vannstand. På kartet krysser det sti rett sør der Tormodbekken kommer ut i Djupa, som @Tom42 sier. Antagelig OK å vade her ved lav vannstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har krysset/vadet elva ved utløpet av Geitsjøen for mange år siden. Vannstanden var lav da det var i slutten av august. På denne årstiden er vannstanden høyere, så jeg vil ikke anbefale det. Lenger ned er elva dypere og striere, noe som gjorde det helt utelukket for vår del. Jeg ville ikke kalkulert med det, men tatt det som en positiv overraskelse. Regn heller med at dere må følge stien vest for Geitsjøen mot Djupa og videre nedover til brua ved Tormodsbekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er dette en selvfølge, mens det for andre kanskje er første gangen de hører.

Når du skal vade ta av støvlene men ha sokkene på, da glir du ikke så lette.  Det andre som er viktig er å frigjøre hoftebeltet og brystremmen.  Om du skulle ta overbalansen, kan du frigjøre deg fra sekken - og berge livet.

En annen ting jeg også er nøye på er om nødvendig gå lengre enn langt før kryssing, for å finne det optimale stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kanskje satse på krysse der det er broer, eller gå rundt Geitsjøen. Gikk nedover forbi Lågliberget for ganske mange år siden og har et vagt minne om at det var mulig å krysse lågen der. Men det er bro over lågen rett ovenfor Ossjøen er det ikke? Og nesten oppe ved Hølen krysser en sti lågen. Er kanskje bro der også? Må i så fall gå et godt stykke på sør-øst siden av lågen hvor det ikke ser ut til å være så mye sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.