Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal jeg dra?


Tom42

Anbefalte innlegg

Unge Isak Knutsen inspirerte meg virkelig med sine tråder om fiske i Fyresdal.  Spesielt ble jeg fasinert over å fjellområdet Roan som ligger på ca 1100 meter (sett på kartet fra Godtur.no.  Høyt, og med mange vann, og naturskjønt, ifølge Isak.  Men siden hovedformålet med turen primært er å fiske, primært med flue, har jeg blitt litt betenk, er det for høyt så tidlig i sesongen.  

Derfor har jeg fått litt kalde føtter og har nok begynt å se meg rundt etter alternativer, også med tanke på kjørelengden, 200 km hver vei, uten at kjøringen er avgjørende.  Prisen for en kg ørret ligger for meg å ca kr 5000 likevel.

Alternativer i nærområdet er Skrim, hvor jeg aldri har vært.  Noen vann til Fritzøe ovenfor Siljan og Mykle er også i tankene, + vannene til Grenland sportsfiskere på Sauheradfjellene, nærmere bestemt Steinbru (700 moh).

Trenger derfor noen råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke kjent i Fyresdal, men Skrim har jeg vært en del turer og Skrim er veldig flott område! Det er tett mellom vanna, så det er enkelt å forflytte seg om du ikke har hellet med deg i et vann.

For to helger siden var jeg og @Tor-Erik-L-77 der og det ble tatt to ørreter på 450 gram. Ikke så aller værst, syntes jeg.

Ellers er det vært god snøsmelting på Hardangervidda, øst, som jeg vet du er glad i og det bør være gode fiskemuligheter nå. Jeg reiser oppover til Tuva neste helg. Planen er å tusle innover til Hein og over til Djupa ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, whistler skrev:

Er ikke kjent i Fyresdal, men Skrim har jeg vært en del turer og Skrim er veldig flott område! Det er tett mellom vanna, så det er enkelt å forflytte seg om du ikke har hellet med deg i et vann.

For to helger siden var jeg og @Tor-Erik-L-77 der og det ble tatt to ørreter på 450 gram. Ikke så aller værst, syntes jeg.

Ellers er det vært god snøsmelting på Hardangervidda, øst, som jeg vet du er glad i og det bør være gode fiskemuligheter nå. Jeg reiser oppover til Tuva neste helg. Planen er å tusle innover til Hein og over til Djupa ;-)

 

Jeg har også knallgod lyst på Hardangervidda.  Jeg snakket med en fjelloppsynsmann i går og han mente at Reksjaaen var åpen.  Holken og Vibekktjønna kjente han ikke til.  Han sa videre at snøen lå mer eller mindre flekkvis, men at den bar godt ute ski.  Hva skal dere fiske med? Og hva anbefaler du av fluer og sluk så tidlig i sesongen?  Hva med mark.

For noen år siden var jeg og en kompis i området rundt Djupa.  På den andre siden vaket det fint og jeg var heldig med kastene, eller var det vinden, jeg nådde over og fikk mye fisk.  Dagen etter stod jeg på andre siden, og så at det vaket på den siden jeg sto i går.  Det var da det sko meg, hvorfor anstrenge seg med lange kast, når man kan finfiske på egen bredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 2 turer på Hardangervidda i Kalhovd omårdet. 20.juni til 30. juni de 2 siste åra. Var isfritt overalt begge åra. 
Så ville ikke vært veldig bekymra for å reise på vidda nå. 
 

De to første bildene er tatt på samme plass, øverste bilde er 20. juni 2014 og det under er 30. juni 2015.
Den bekken drar du nok kjensel på Tom hvis jeg ikke tar helt feil. Burde være et av dine favorittvann, 1307 ;)

DSCN0282.JPG

DSCN0775.JPG

DSCN0798.JPG

Endret av Klingen86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Jeg har også knallgod lyst på Hardangervidda.  Jeg snakket med en fjelloppsynsmann i går og han mente at Reksjaaen var åpen.  Holken og Vibekktjønna kjente han ikke til.  Han sa videre at snøen lå mer eller mindre flekkvis, men at den bar godt ute ski.  Hva skal dere fiske med? Og hva anbefaler du av fluer og sluk så tidlig i sesongen?  Hva med mark.

For noen år siden var jeg og en kompis i området rundt Djupa.  På den andre siden vaket det fint og jeg var heldig med kastene, eller var det vinden, jeg nådde over og fikk mye fisk.  Dagen etter stod jeg på andre siden, og så at det vaket på den siden jeg sto i går.  Det var da det sko meg, hvorfor anstrenge seg med lange kast, når man kan finfiske på egen bredd.

Etter de bildene jeg har sett ser det ut til å være lite snø og det er enda ei uke til jeg skal dra ;-)
Jeg tar med to stenger, ei til mark og ei til spinnere / sluker. Hva som funker får vi svaret på om ei drøy uke ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klingen86 skrev:

Jeg har vært 2 turer på Hardangervidda i Kalhovd omårdet. 20.juni til 30. juni de 2 siste åra. Var isfritt overalt begge åra. 
Så ville ikke vært veldig bekymra for å reise på vidda nå. 
 

De to første bildene er tatt på samme plass, øverste bilde er 20. juni 2014 og det under er 30. juni 2015.
Den bekken drar du nok kjensel på Tom hvis jeg ikke tar helt feil. Burde være et av dine favorittvann, 1307 ;)

DSCN0282.JPG

DSCN0775.JPG

DSCN0798.JPG

Gjett da!  

10 - 0b Målet 1307 aug 2015 (640x384).jpg

 

Ved denne innløpsbekken på høyre side av mitt bilde har jeg hatt en av mine største øyeblikk.  Ventet til det begynte å mørkne, og fisket med tøttflue på en halv meters dybde.  Spesielt fint er det å se på dine bilder, der hvor snøbreen dekker bredden på det øverste bildet, mens det er "avbære" som de sa på Andøya, på det nederste og frem til bekken.

20160620_115247 (640x480).jpg

I vannet ovenfor, så goldt, så goldt var jeg oppe i fjor.  Det var stupende mørkt, og jeg mer enn ante et vak.  Med livet som innsats, nesten, krysset jeg ura for å komme i kasteposisjon, og der tok den.

Og mens jeg minnes.  Noen meter ovenfor innoset er det en liten grønn flekk.  Der fikk jeg opp teltet.  Det eneste som var innenfor var den tilmålte plassen jeg kunne ligge på.

Men nå er jeg så gira på tur, at jeg er rent svett.  Men det lindrer litt å skrive.  Skal ut med båt i dag,

20160617_180154 (640x480).jpg

Men på onsdag bærer det i vei.

Heldigvis har jeg en meget forståelsesfull kone, og det trenger jeg akkurat nå.  har okkupert store deler av stua og spisestuebordet til symaskinen. 

20160623_123632 (640x480).jpg

Men nå må jeg inn til byen og kjøpe noen småting, etter at jeg har tatt meg en dusj

Endret av Tom42
tilleggsopplysninger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.