Gå til innhold
  • Bli medlem

kovea fireball?


Anbefalte innlegg

Annonse

Fireball fungerer helt fint, men jeg varmer opp teltet med primus/gassapparat som likevel er med. Ja, man må være forsiktig med åpen flamme, men Fireballen blir sannelig varm nok til å smelte teltduken. På campingtur er Fireball ypperlig, men jeg ville ikke gidde å drasse på den på en lengre fottur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har Koewa Fireball sjøl, veldig fornøyd.

Den er sannelig verken stor eller tung,synes nå jeg.

Et knippe gassflasker derimot,blir jo en del.

Varmer meget bra - parabol-skjærmen leder varmen i en bestemt

retning... men vær jæskla forsiktig!

(har en tråd på gang ang. kobling til 5kg.husholdnings-gassflaske & Fireball...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, togg skrev:

Hei!

Har Koewa Fireball sjøl, veldig fornøyd.

Den er sannelig verken stor eller tung,synes nå jeg.

Et knippe gassflasker derimot,blir jo en del.

Varmer meget bra - parabol-skjærmen leder varmen i en bestemt

retning... men vær jæskla forsiktig!

(har en tråd på gang ang. kobling til 5kg.husholdnings-gassflaske & Fireball...

 

Tak for svar. pleier og gå bra om man bruker hodet litt, hehe... lav vekt og god varme er det jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.6.2016 at 23.40, Bjørn J skrev:

Fireball fungerer helt fint, men jeg varmer opp teltet med primus/gassapparat som likevel er med. Ja, man må være forsiktig med åpen flamme, men Fireballen blir sannelig varm nok til å smelte teltduken. På campingtur er Fireball ypperlig, men jeg ville ikke gidde å drasse på den på en lengre fottur.

Bare et spm Bjørn, kan du bruke fireball som kokeplate? eller er den for ustødig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Ørretfiske25 said:

Bare et spm Bjørn, kan du bruke fireball som kokeplate? eller er den for ustødig?

I et nødsfall kan det sikkert la seg gjøre. Beskyttelsesgitteret er flatt, så det er mulig å sette en kjele på det. Men det er neppe å anbefale - tåler f.eks. reflektoren at du blokkerer for varmen? Jeg vet ikke, har ikke prøvd og kommer neppe til å gjøre det heller :) . Det blir også en temmelig ustødig løsning.
Jeg gjør heller motsatt, tar med en vanlig gassbrenner/primus og bruker den til å varme opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26 June 2016 at 11:24 PM, Ørretfiske25 said:

Bare et spm Bjørn, kan du bruke fireball som kokeplate? eller er den for ustødig?

Funker det. Men tar ca. 3 ganger så lang tid å koke en kopp!

Balanserer du en kopp/liten kjele nøyaktig og passer på at det er i vater osv.

er det en akseptabel nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, togg skrev:

Funker det. Men tar ca. 3 ganger så lang tid å koke en kopp!

Balanserer du en kopp/liten kjele nøyaktig og passer på at det er i vater osv.

er det en akseptabel nødløsning.

Takk for svar. men på sen høsten, funker det med vanlig primus til og varme opp teltet? er 1,8m høyt Holmeslet Backwood 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ja har brukt det, men tenkte kanskje det fantes noen andre måter som var litt mer stillegående også, stearinlys er kanskje ikke noe hendig i et så høyt telt...

Hvem brenner er å anbefale da? og MÅ jeg ha flytende, vintergass duger ikke?

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Coleman propanflasker fra xxl med en Kovea adapter. Det funker ned til teoretisk -42 grader. Men flaskene blir litt "camping" med hensyn på vekt. Vintergass i et telt funker ned til rundt -15 grader hvis du snur boksen på hode og helst har en brenner som passer til det. Ellers er det flere med meg som bruker primus sin lampe til både lys og varme, gir ca 800 watt. Må hjelpes igang (holde rundt gassboksen litt) hvis det er veldig kaldt og til du får opp varmen i teltet.

https://www.xxl.no/coleman-coleman-propan-helarsgass-2pk/p/1058751_1_style

http://www.ebay.com/itm/KOVEA-LPG-Adapter-VA-AD-0701-for-Propane-Butane-Gas-Outdoor-Camping-Hiking-/161402274716?hash=item259453439c:g:mUgAAOSwVFlT-GUO

https://www.addnature.no/435493.html?gclid=CMyJ64vj2tACFeHbcgodSiADrA&_cid=21_1_-1_9_1366_435493_159660420407_pla&ef_id=VsTloQAABZu0BcJE:20161204144324:s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Primus teltlykt, brenner på gass og har glødenett. Den gir et flott lese/arbeidslys og god varme. Bruker den i Exped Orion og Hilleberg Allak, alene eller to voksne er helt problemfritt, men når unga er med må vi passe litt mer på... ( 10 og 8 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Origo Heat Pal, en enkel spritbrenner som er veldig trygg å bruke i telt, men den gir ikke så stor effekt som andre. Har brukt den ganske mye i lavvoen, og den gir en grei lunk. Helt lydløs også.. På pulktur kan jeg gjerne ta med denne, men den tar mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bård B skrev:

Selv bruker jeg Primus teltlykt, brenner på gass og har glødenett. Den gir et flott lese/arbeidslys og god varme. Bruker den i Exped Orion og Hilleberg Allak, alene eller to voksne er helt problemfritt, men når unga er med må vi passe litt mer på... ( 10 og 8 år)

Skal ikke ha med barn, så det går nok veldig fint. Hvor mye varmer den? 

Takk for svar :) 

8 timer siden, Lompa skrev:

Jeg har en Origo Heat Pal, en enkel spritbrenner som er veldig trygg å bruke i telt, men den gir ikke så stor effekt som andre. Har brukt den ganske mye i lavvoen, og den gir en grei lunk. Helt lydløs også.. På pulktur kan jeg gjerne ta med denne, men den tar mye plass.

Jeg er veldig lysten på en heat pal, men er redd denne kanskje blir for stor i mitt telt... får den ikke i mindre utgaver? hvor mye varme kan den gi når det er kaldt ute?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Heat pal fins i andre størrelser. Den gir 1500 watt mener jeg å huske.

Den blir ikke for stor i teltet i forhold til for eksempel en Fireball, fordi man trenger mindre sikkerhetsavstand med en Heat Pal. Jeg har veltet min uten at det har vært noe problem.. Når jeg tenker på størrelsen så er det i forhold til transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lompa skrev:

Tror ikke Heat pal fins i andre størrelser. Den gir 1500 watt mener jeg å huske.

Den blir ikke for stor i teltet i forhold til for eksempel en Fireball, fordi man trenger mindre sikkerhetsavstand med en Heat Pal. Jeg har veltet min uten at det har vært noe problem.. Når jeg tenker på størrelsen så er det i forhold til transport.

Takk for svar.. gikk for en kovea fireball, 799 hos fjellsport 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.