Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Solo Stove?


TarjeiSkrede

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaringer med bruk av Solo Stove?

https://speider-sport.no/solostove-lite-pot-900-combo.html

Jeg har lest anmeldelsen på Harvest:

http://harvest.as/artikkel/harvest-tester-solo-stove

I utgangspunktet høres jo dette veldig bra ut. Bare tanken om å slippe å bry seg om å måtte bære med seg brennstoff/gass, eller for en god del langturer være avhengig av å måtte komme seg til et sted for å skaffe ny gassbeholder/nytt brennstoff føles supert. Så lenge man kan klare seg med det man finner underveis.
Men, så er det jo en del andre ting man begynner å lure på. Hvordan fungerer den hvis det regner veldig mye? Siden man fyrer med hva man finner, vil den kunne oppfattes mer som åpen ild enn som de mer vanlige gassbrennerne? 

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke solo-stove, men denne: http://www.aliexpress.com/item/New-Arrival-Multi-purpose-Fuel-Stove-Outdoor-Wood-Stove-Portable-Solidified-Alcohol-Camping-Cooking-Picnic-BBQ/32619918935.html?spm=2114.01010208.3.51.fXS7Jo&ws_ab_test=searchweb201556_10,searchweb201602_3_10037_10017_10032_10040,searchweb201603_2&btsid=90bd57bc-490f-42ca-94b3-a3dba5e07a75. Det ser ut til at de har samme størrelse og fungerer på samme prinsippet (også som rent-brennende ovner). Det er en artig sak som tydelig viser hvilke to hovedprosesser som skjer når man fyrer med ved.

Ovnen tennes i toppen og bruker et par minutter på å bli varm. når dette skjer starter pyrolysen: veden under varmes opp med dårlig tilgang på oksygen: ved-en går da over til brennbar gass+kull.  gassen blandes med oksygen i toppen, hvor den antenner og varmer noe enormt.

Det tar ikke mange minuttene (5 kanskje når ovnen min er full) før alt som ligger igjen er glødende kull. kull gir jo også varme, men ikke så intenst. det ser ut som solo-stove har grunnere kammer enn den jeg har, så den gasser trolig ikke så lenge. på en annen side ser det ut til at solo-stoven har mer rom for å få inn ved underveise, det er nok en fordel.

Mine erfaringer: for å ha sjangs til å koke 1l vann må min ovn stappes helt full. jeg har prøvd tørr furu og det var et mareritt med konstant ettermating av pinner uten at jeg fikk særlig effekt. i den tiden man kjørte biler på tregass (knottgenerator) lagde man knotten av Osp og gråor (iflg o store internett). De gasser bra. gran gasser også ok, også tror jeg man får mer kull av det. 

Tips:

fyr med løvtrær!

Fordeler: alt de reklamerer med

Ulempe:
*trenger kostant mating og tilsyn.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med min, men når jeg drar ut men ungene blir det fort en annen ovn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Ali-express variant og min erfaring er den samme. Det er en morsom ovn du drar med deg når kos og ikke nødvendigvis effektivitet står på programmet. Den varmer noe enormt når den brenner, men du må ha tørr ved og den bør tømmes ved lengre tids bruk da asken i bunnen etterhvert stopper oksygentilførselen nedenfra (ser ut til at metalltråd-løsningen i bunnen av solo-stoven løser dette problemet slik at asken faller ned) Ikke noe for bruk når det er så vått at selv tørrkvistene under den tjukkeste grana er gjennomvåte. Funker bra i en kombo med feks rødspritbrenner så har man et alternativ når omgivelsene blir for våte. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.