Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjon - bare lurer


Anbefalte innlegg

Leste akkurat denne:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/25/464405.html

Hun får mye oppmerksomhet Cecilie og det har hun helt sikkert fortjent selv om 7 fjellslista etter noens mening er litt tynn med Kosziusko i stedet for Carstens Pyramid, men i alle fall det jeg lurer på, og jeg understrerker først som sist at dette ikke er noe angrep på Cecilie siden mange gjør det slik, er som følger:

Det virker litt rart å slite seg til et målpunkt for så bare å bli plukket opp av helikopter. Tenkt man om man skulle klatre Aconcagua, e.l. og så bare bli hentet av et helikopter for returen? Er ikke en skikkelig punkt-tur å gå et sted og returnere igjen?

Jeg vet jo at det er vanskelig med nordpolen pga tiltakende vanskelige isforhold, men det virker likevel litt rart på meg.

Er det forresten noen som vet om folk som har gått frem og tilbake til nordpolen? Jeg har jo hørt om de som krysser polpunktet fra f.eks. Russland til Canada, men frem og tilbake finnes det eksempler på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må få lov til å ha sine personlige mål, og jeg synes nå Cecilie Skogs prestasjon er stor uansett. Å gå i uker i sprengkulde til Sydpolen eller bakse seg frem over endeløse vidder med skruis og råker mot Nordpolen er ikke noe som frister meg, men jeg skjønner at folk kan være motivert for slikt.

Selv synes jeg nå det er flott å nå en fjelltopp fra havnivå, og oppleve mange klimasoner på samme tur. Skåla i Stryn er det beste eksemplet på en slik tur her i Norge. 2 personer har så vidt jeg vet vært på Everest etter dette prinsippet, svensken Gøran Kropp som syklet fra Sverige til Nepal med alt utstyret han trengte(ca 100 kg) for Everest på sykkelen, og en inder som gikk til Everest fra Bengalbukten uten å benytte menneskeskapte innretninger som broer og slikt, det vil si at han svømte over alle elvene. Folk må få ha gå sine egne sære turer i fred, som å gå til Nordpolen i mørke(Børge Ausland), eller å gå til Sydpolen uten votter(Cato Zahl-Pedersen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt man om man skulle klatre Aconcagua, e.l. og så bare bli hentet av et helikopter for returen?

Hihi, akkurat dette hadde jeg ønsket meg mang en gang: å bare behøve å komme meg OPP på en topp og slippe nedturen :wink:.

Men jeg tror at det er noe helt annet når en går langdistanseturer, f.eks. også Npl. En definerer jo sitt mål men å gå distansen en vei, så man er jo ved målet når man ankommer. Ingen går Npl fram og tilbake! Ved Npl tar man flyet tilbake, men fra Nordpolen er det ikke noen fly, så da får man ordnet med helikpoterskyss :) (litt sløysing og uvettig bruk av ressurser, vil mange si, men det er nå sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Julia.

Ingen som har går til Nordpolen og tilbake? :wink:

Mikal Malakhov og Richard Weber gikk fra Canada til Nordpolen og tilbake i 1995.Dette var deres andre forsøk.Turen tok 121 dager.

Om det var uvettug skal ikke jeg prøve å avgjøre,men det er jo ikke mye logikk i å gå inn dit heller.

Att ingen gjør det nå har vel litt med det att det blir en jævli tur tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Folk må få ha gå sine egne sære turer i fred, som å gå til Nordpolen i mørke(Børge Ausland), eller å gå til Sydpolen uten votter(Cato Zahl-Pedersen)

Det synes jeg ikke de bør få ha. Alle som ønsker burde ha lov til å synse fritt og høylytt om turene deres. Dette er jo ekspedisjoner som delvis er finansiert av nettopp medieomtale.

Ellers er jeg helt enig med Morten. Det er etter min oppfatning noe ufullendt over det å bli hentet ut i helikopter fra polisen. Magefølelsen er at en ekte (og skrytbar) sydpoltur burde gå fra kyst til kyst og at en nordpoltur starter og ender på fastlandet.

Når vi først er inne på stildilemmaer, vil jeg nevne skiseiling også. Jeg klarer ikke helt å betrakte Rune Gjeldnes' Antarktis-kryssing (The Longest March, http://sydpolen.svorka.no/) som en skitur. Langt mindre som en "marsj". Roing og seiling er heller ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt rart at Koschisko er en av de 7 summits. Teknisk sett er vel Big Ben på Heard island den høyeste toppen på Australsk territorium. Den er 2745 meter.

Men mer fornuftig må det vel være å regne med den høyeste toppen i hver verdensdel. Den høyeste toppen i verdensdelen Oceania er Mount Wilhelm i Papua på Ny Guinea. Den er 4507 meter (for ordens skyld så varierer ulike kilder når de oppgir høyden på toppene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var Carstensz Pyramid (4884) som var regnet som den høyeste i Oceania?

Johannes

Carstensz pyramid ligger i Indonesia som tilhører Asia. Begrunnelsen for at de som samler på 7 summits klatrer den er at den ligger på samme kontinentalplate som Australia. jeg synes det er en sær begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontinentsgrenser er uavhengige av politiske grenser, Panda !

På tilsvarende måte som Russland både tilhører Europa og Asia, tilhører Indonesia både Asia og Oceania. Det har vært en diskusjon om grensen mellom Asia og Oceancia går i.h.t Wallace linjen eller Melanesia linjen i Indonesia. Men i begge tilfeller ligger Carstenz godt innenfor den Oceaniske delen av Indonesia.

Så jeg synes ikke dette er en sær begrunnelse.

Mer lesestoff om avgrensning av verdensdeler følger her:

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9325716

http://en.wikipedia.org/wiki/Transcontinental_nation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie er en tøff jente, ingen tvil om det, men jeg synes det nå er blitt noe febrilsk over hennes feiing over alt som er av topper og poler. Hun er vel knapt 30 år og hva skal hun ha å strebe etter i de neste 2/3 av sitt liv. Hun kan selvfølgelig ”ta” alle 8000-metringene hvis hun har penger nok. For sponsormarkedet er vel i ferd med å tørke ut ettersom denne typen ekspedisjoner er blitt for alminnelige til å vekke oppsikt. Nå har Børge Ousland gått i mørke til Nordpolen. Det neste blir vel å gå til Nordpolen baklengs med bind for øynene. Nei, jeg skjønner godt Stein P Aasheim’s uttalelse etter at franskmennene klarte å lande med helikopter på Everest: ”Nå er mytene og mystikken borte. Det er intet eventyr lenger”.

Derimot har jeg sans for typer som Gøran Kropp. Synd at han mistet livet i en klatreulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med Carstenz mot Kosciusko er veldig mye diskutert og omstridt og avhenger selvfølgelig helt på hva en definerer som kontinent (på samme måte hva man definerer som top når man snakker antall 2k topper i Norge).

For meg personlig er et kontinent forsatt en landmasse og ekskluderer derfor øyene. Når vi snakker om verdensdel (litt konstruert begrep for nettopp å plassere øyene?) ser saken selvfølgelig litt annerledes ut. Men kontinentet, det er Australias landmasse (og heller ingen australske øyer rundt omkring, Panda, men ellers er jeg enig med deg at Carstenz er begrunnet på sært grunnlag). Oceania er nå nettopp ikke en kontinent - men helt det stikk motsatte, nemlig sjøareal men noen øydotter i. Og derfor virker det utrolig rart for meg at Carstenz skal være en kontinentaltopp :wink:. Da må man heller ta med begge deler (Kosciusko og Carstenz) og si at man har samlet på alle kontinentaltopper pluss oceania... Men jeg regner med (uten å sjekket det opp nå) at det finnes andre øyer i verden som har høyere topp enn Indonesia? Eller er Carstenz den høyeste av alle øytopper i verden?

Men uansett - etter min definisjon har Cecilie gjort jobben helt perfekt :). Hvem bryr seg om Carstenz...

PS: Det er vel derfor man også snakker om kontinentaleuropæere i motsetning til øybefolkningen, nemlig for at de britiske øyene ikke tilhører kontinentet men Europa politisk?

Men denne diskusjonen har vi hatt før, og vi kommer sikkert til å ha den igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Rent sånn bortsett fra at jeg ikke har den ringeste anelse, lurer jeg litt på om ikke "maset" til Cecilie er for å skaffe seg et navn slik at det er lettere å hevde seg i den store massen av ekspedisjonister og eventyrere, for at det igjen skal bli lettere å leve av dette i fremtiden. Tror kanskje det blir like tamt for Cecilie å begynne som sykepleier igjen som det ville vært for Lars M. å begynte som lærer igjen etter alle ekspedisjonene hans.

Men på den annen side skjønner jeg knapt hvem som gidder å sponse disse tingene, det er jo liten eller ingen medieeffekt tror jeg - kanskje mest for å være snille. De som går på en 8000k topp for nte gang, eller til en pol på en litt ny måte - det er rett og slett ikke interessant for de store massene.

Tiden for de store eventyr og oppdagelser er forbi, men jeg følger likefullt spent med på hvordan det går med min "favoritt", Svennern på vei til Lhotse da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var det, og etter den opplevelsen de hadde der, har hun kanskje ikke så lyst til å dure tilbake dit igjen med det første, altså er det bedre å fokusere på den listen som omfatter Kosziousko.. Bedre for PR'n. Hun er vel uansett så ergjerrig at hun kommer til å ta Carstens en gang.

Men jeg lurer like fullt på hvor hun får penga fra? Farter jorden rundt til stadighet etter en Everestekspedisjon som, så vidt jeg kan erindre, gikk med stort underskudd - i alle fall etter opplysningene de ga på hjemmesiden sin, som også lokket nordmenn til å bli personlige sponsorer.

Ikke at jeg har noe med det, men hvor kommer pengene fra? Sponsorer eller rike onkler? Arv? Andre får til en ekspedisjon hvert 5. eller 10. år, andre igjen klarer en i året, mens Cecilie begynner på den neste ekspedisjonen omtrent der den forrige slutter. Har hun bokkontrakter med fete forhåndsbetalinger eller? Det er jo ikke en gang tid til foredragsturneer mellom hver runde.

Svaret får jeg nok aldri, men lure det er lov i jante-Norge, men hun får det til i alle fall, og hvis hun i tillegg får til alt dette i kraft av egen innsats (les uten rike onkler eller arv), ja så er jeg mektig imponert over henne! Uansett så er det jo uten tvil en meget dyktig tur / ekspedisjonsdame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Rent sånn bortsett fra at jeg ikke har den ringeste anelse, lurer jeg litt på om ikke "maset" til Cecilie er for å skaffe seg et navn slik at det er lettere å hevde seg i den store massen av ekspedisjonister og eventyrere, for at det igjen skal bli lettere å leve av dette i fremtiden. Tror kanskje det blir like tamt for Cecilie å begynne som sykepleier igjen som det ville vært for Lars M. å begynte som lærer igjen etter alle ekspedisjonene hans.

Svaret får jeg nok aldri, men lure det er lov i jante-Norge, men hun får det til i alle fall, og hvis hun i tillegg får til alt dette i kraft av egen innsats (les uten rike onkler eller arv), ja så er jeg mektig imponert over henne! Uansett så er det jo uten tvil en meget dyktig tur / ekspedisjonsdame.

Kan vel være så enkelt at hun bare har lyst å gjøre disse tingene :wink: På interesse og sponsorkroner hjelper det nok på at hun er høne og ikke hane.... cluet er å klare å skille seg ut, å gjøre seg bemerket. Det har hun klart. For menigmann/-kvinne er det litt spennende å se at ei "ordinær" jente gjør det samme som "skjeggede villmenn" som ser ut som om de er øksa rett fra skogen. Kanskje det er disse kontrastene sponsorene også er klar over? Om hun har arvet i tillegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie er jo turleder for Hvitserk, lurer på om ikke noen av turene er gjennomført som turleder også ? Dette gir vel hjelp både økonomisk å på andre måter; utstyr, transport m.v.

Hun er jo tydeligvis salgbar i media fortsatt, i alle fall i Dagbladet og SMP :wink:

Såg forresten i sistnevnte i går at hun er på vei hjem til Ålesund for en periode. Kunne visst slumpe med en og annen tur i Sunnmørsalpane....se opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men alle monner drar... Sydpolturen var jo faktisk en Hvitserktur, så den reisa ble vel finansiert. Hun var vel oppom Mt.Vinson i samme slengen....

?? Jeg kjenner ikke til den turen, men gikk hun ikke fra iskanten og inn til polpunktet da, en ganske drøy tur til "vanlig" hvitserktur å være spør du meg. (Hvis hun ikke gikk hele veien inn, er det vel litt drøyt å kalle det sydpolekspedisjon?). De pleier vel bare å organisere en del av turen? Men du mener kanskje at hun gikk fra kanten og så guidet et følge som landet nærmere polpunktet, eller hur var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan Cecilie får finansiert alle ekspedisjonene sine vet jeg ikke, er heller ikke så opptatt av det, men hun er jo tross alt Sunnmøring da..... :wink:

Uansett, hun er en kul jente som bannskapen til tider renner ut av kjeften på. Tror kanskje det trengs får å kunne nå alt hun har gjort på kort tid.

Syns egentlig ikke man skal henge seg for mye opp i hvorfor folk gjør det ene og det andre. Drivkraften kan være så mangt, men tidvis under ekspedisjonene har hun nok det så ufattelig jævli, at drivkraften ligger mye dypere enn kun PR....., det er jeg sikker på!

Stå på videre Cecilie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivkraften kan være så mangt, men tidvis under ekspedisjonene har hun nok det så ufattelig jævli, at drivkraften ligger mye dypere enn kun PR....., det er jeg sikker på!

Stå på videre Cecilie :wink:

Jeg tror også penger og PR er rimelig langt unna når man står midt oppe i det, da er man bare på "tur", men mellom turene kanskje?

Hvis man leser artikkelen som Parbat lenket til i forbindelse med tråden om den franske klatreren som omkom i vinter, ser man at det var viktig å være ekstrem nok, for å få nok status for i neste omgang å kunne dra inn nok penger til å leve av det han virkelig hadde lidenskap for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.