Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko uten membran for ukesturer med tung oppakning


Rallarguten

Anbefalte innlegg

Hei, alle! :-)

Mine svært inngåtte marsjstøvler skal pensjoneres og erstattes av en nyere generasjon. Bred lest, tykk såle og mellomhøyt skaft er viktige egenskaper. Videre har jeg lyst å teste sko som er stivere enn de trofaste marsjstøvlene mine. Mest høyfjell, noe skog og myr. En del vått lende. Både på og utenfor sti. Skal være lær og ingen membran. Forventet holdbarhet 4-6 år. Vekt og pris spiller ingen rolle. Ikke altfor lang tørketid. Fordel om de kan brukes vinterstid, ingen "must". Oppakning varierer fra 15-20 kg på kortere turer til 30-35 kg på lengre turer.

Fins denne perfekte støvelen eller lever jeg på en rosa sky?

Jeg har blitt anbefalt Varg Rastegaisa og Lundhags Professional.

Du som lurer på hvorfor jeg ikke ønsker membran: Det er en personlig preferanse. Ikke start noe "gtx eller ikke"-diskusjon. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sett på Lowa Tibet LL. Denne er uten gtx liner. Jeg har varianten med gtx, og er godt fornøyd. Støvlene er i stiveste laget for meg, og de blir kun brukt på lengre turer. Imidlertid er vekten på sekken min drastisk redusert de siste årene, og jeg vurderer å bruke Lowa Renegade Mid på en to ukers tur i sommer.

https://www.zalando.no/lowa-vinterstovler-dunkelbraun-schiefer-lo742a022-703.html

 

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har samme skoønsker som "Rallarguten".

Har akkurat slitt ut et par Crispi Skarven. Likte de veldig bra, bortsett fra at det tar utrolig lang tid å tørke de.

G-Texmembranen ryker fort på sko uansett, så jeg ønsker å prøve sko uten.

Flere tips?

Skal kjøpes i Bergen, ikke nettbutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ser du har Varg Rastegaisa på listen din.
Den er hakket mer heftig enn Varg Isogaisa, som jeg heller ville anbefalt deg dersom den passer dine føtter. 

Jeg har hatt mine Isogaisa i mange år og dette er solide støvler som varer lenge om du tar vare på de. Da tenker jeg på blant annet å børste av skitt og møkk etter turer samt sette de inn med dertil egnet fett. Personlig bruker jeg Kiwi Camp Bees Wax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med Lundhags er vel at vulket utsiden krymper litt som all gummi gjør. Så kjøp ett halvt til ett nummer for store sko.

Mine Professional har holdt i drøye 10 med MYE bruk. Men kjøpte da litt for store.

Etter endel vinterbruk har nå såle blitt for hard så de begynner å bli glatte , vurderer å få en skomaker til å såle dem om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Blaser skrev:

Da har  jeg fylt Lundhagene med varmt vann. De lekker som en sil over alt i fra sømmene!

Deretter en gåtur.

Håper virkelig sømmene trutner...

Mat på med impregnering. Først skikkelig skopuss, så impregnering. Da tettes sømhullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først impregnering. Så evt skopuss etter noe bruk. Skopuss (hvis du mener med skokrem) innerst hindrer bare impregneringen i å trekke skikkelig inn i læret.  Det er ikke uten grunn at det anbefales å varme opp impregneringen, gitt at vi ikke snakker impregneringsspray, og også gjerne bruke forsiktig hårføner og hendene for å få feks bivoks, mink oil eller annen impregnering til å trekke godt inn. 

 

Slik har jeg holdt mine Hagløfs Syncro High potte tette de siste 5 årene, med mange lange dager i søkkvåte vestlandslier og enda våtere skoger og myrer. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SnorreL skrev:

Først impregnering. Så evt skopuss etter noe bruk. Skopuss (hvis du mener med skokrem) innerst hindrer bare impregneringen i å trekke skikkelig inn i læret.  Det er ikke uten grunn at det anbefales å varme opp impregneringen, gitt at vi ikke snakker impregneringsspray, og også gjerne bruke forsiktig hårføner og hendene for å få feks bivoks, mink oil eller annen impregnering til å trekke godt inn. 

 

Slik har jeg holdt mine Hagløfs Syncro High potte tette de siste 5 årene, med mange lange dager i søkkvåte vestlandslier og enda våtere skoger og myrer. 

Jeg bruker børsten for å få bort all skitt, særlig ved sømmer og kanter.

Lundhags/Hagløfs..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.