Gå til innhold
  • Bli medlem

ADHDsmurfen

Anbefalte innlegg

Jeg har en 9 fots 10 - 30 grams Shimano Beastmaster jeg har brukt til all fiske (laks, sjøfiske og småfisk) i mange år. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en ny 2 delt stang og er villig til å betale i overkant av 4 tusen for den. tanken er å kjøpe en 7 - 21 gr. 9 fot stang. Jeg har sammenlignet beastmasteren med noen andre billigere stenger, og de billige stengene er som oftest veldig stive i forhold til min. 

Det jeg lurer på er om noen vet om stengene blir mykere jo dyrere de er, og om noen vet forskjellen på Shimano speedmaster og antares i forhold til beastmasteren.
Er antaresen verdt pengene med tanke på at den er dobbelt så dyr som beastmasteren? og hva har antaresen og speedmasteren som beastmasteren ikke har?

På forhånd takk for svar :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ike prisen som avgjør stivheten på fiskestenger, men hvor store sluker de er beregnet på. Du må ha en myk stang for å kaste lette sluker og spinnere og så må du ha en stivere stang for større sluker.

Hvilken stang du bør kjøpe kommer helt an på hvordan du tenker og hvilken type fiske du bedriver. "Skal du fiske eller skal du få fisk?"

Hvis du er ute for å få fisk så betyr det lite hva du har betalt for utstyret bare det passer til den type fiske du bedriver, men er du ute etter en fiske- og naturopplevelse hvor fangsten ikke teller så kan du bruke så mye penger du synes du har råd til. Det blir på samme måte som å kjøpe bil. Hvis du trenger en praktisk familiebil så kan du kjøpe en Skoda stasjonsvogn, men hvis du kun skal ut å kjøre for å oppleve fart og frihetsfølelse så kan du skaffe deg en Porsche eller noe i den retningen. 

Hvis du er villig til å bruke 4 tusen på en fiskestang så ville jeg heller f.eks. kjøpt to stenger til halve prisen. Hvis du bruker ca. 2 tusen på en stang + snelle så får du veldig bra utstyr. Da kan du f.eks. kjøpe en 3 - 14 gr og en 7 - 20 gr. eller en slukstang og en fluestang. Det kommer an på hva du skal fiske etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Shimano Antares DX spinning, den er på vei i posten nå. Har den om en uke :D

REs: Kan du forklare meg hvorfor en 8  fots Shimano Forcemaster 7 - 21g er stivere enn min 9 fots Shimano Beastmaster 10 - 30g? Det skal jo egentlig være motsatt?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ADHDsmurfen skrev:

Det ble en Shimano Antares DX spinning, den er på vei i posten nå. Har den om en uke :D

REs: Kan du forklare meg hvorfor en 8  fots Shimano Forcemaster 7 - 21g er stivere enn min 9 fots Shimano Beastmaster 10 - 30g? Det skal jo egentlig være motsatt?


 

Nei, det kan jeg ikke. Jeg mener som deg at det skulle være motsatt, MEN jeg tror at vi her snakker om stenger med to forskjellige aksjonstyper.  Langsom- / helaksjon, halvaksjon eller rask- / toppaksjon. En fiskestang med langsom aksjon er forholdsvis myk og vil bøye seg i hele sin lengde, mens en stang med rask aksjon hovedsakelig bøyer seg i tuppen.

Du kan lese litt om dette på disse sidene.

http://www.altomfiskeutstyr.com/2011/01/fiskestang-til-laksefiske.html

http://fiskehistorier.blogspot.no/2009/06/fiskestang.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, ADHDsmurfen said:

Tusen takk for oppklarende svar, de var til veldig stor hjelp :) 

Jeg har ikke klart å finne ut om hvilken av aksjonene som kaster lengst, er det i det hele tatt noe forskjell?

Stenger med toppaksjon (rask aksjon) kan gi lengre kast dersom teknikken din er riktig. Men stenger med halv- eller helaksjon er mye bedre å kjøre (og trette ut) stor fisk med siden du får utnyttet hele stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.