Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk for tung oppakning, 100+ liter


Anbefalte innlegg

Hei, alle! :-)

Jeg skal erstatte min gamle og svært lojale Bergans 110 L tursekk. Opptaksuka er kommende og kriteriene er:

  • Kontinuerlig beredskap i inn- og utland
  • Oppdragene varierer fra grensekontroll, internasjonalt samarbeid og sikre norsk suverenitet til støtte for det sivile samfunn
    • Grensekontroll skjer hovedsaklig på de nordlige deler av svenske- og finskegrensa, men også ved den norsk-russiske grensa
    • Sikring av norsk suverenitet primært i Indre Troms og på Finnmarksvidda
    • Støtte for det sivile samfunn skjer ved å bidra med bærehjelp og avlastning for turkameratene
    • Innhenting av kritisk informasjon i både kjent og ukjent territorie, primært lokasjonen til gode fiskevann, leirplasser og bærplukkerparadis
  • Må tåle å være ute over lengre tid i variert terreng med full mage hele året
  • Forventet tjenestetid: 3 - 5 år
  • Ingen marine ferdigheter behøvs

Ser at XXL selger Norrøna Para Ranger 120 L til 2.400 kr, OG de har den på lager hjemme i Tromsø. Er ikke det skammelig billig for denne sekken? Har dere andre forslag?

Jeg bruker ikke masse penger på utstyr, og er ikke opptatt av "the latest and greatest". Jeg kjøper gjerne brukt og syns ikke turutstyr skal koste allverdens. Kvalitet behøver ikke koste allverdens etter mine erfaringer, så lenge kunnskap og korrekte teknikker ligger i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg en Norrøna Recon Pack i den kategorien og er strålende fornøyd. En trofast sliter. Jeg har også flere kamerater som sverger til denne sekken når børa blir tung. Eneste "menèt" er høy egenvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, SRM said:

Selv har jeg en Norrøna Recon Pack i den kategorien og er strålende fornøyd. En trofast sliter. Jeg har også flere kamerater som sverger til denne sekken når børa blir tung. Eneste "menèt" er høy egenvekt. 

Hei, SRM! :-) Jeg har absolutt tenkt på Norrøna Recon Pack, selv om egenvekta er på nærmere fem kg. Kvalitet VEIER, sier de gamle...!?

9 hours ago, Prebb said:

Pararanger er et godt valg og prisen er VELDIG bra. Jeg hadde ikke vært i tvil selv om egenvekten er nærmere ett kilo mer enn andre sekker (med noe mindre volum).

Hei igjen, Prebb - din ræser! :-) Ja, jeg liker Para Rangern, selv om jeg ikke har hatt gleden av å gå tur med den enda. Du har brukt den en stund?

7 hours ago, vikern said:

Para ranger har tjent meg godt i alle år, så langt fallskjermhopping ikke er et krav (ramma knekker) så finner du ikke bedre sekk i den klassen

Hei, vikern! :-) Takk for tipset, det bare forsterker trua på sekken!

Jeg stikker innom XXL og prøver Recon Pack, Para Ranger og Alpinist. Så kan jeg si fra her hva det blir til! :hadet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rallarguten skrev:

Hei, SRM! :-) Jeg har absolutt tenkt på Norrøna Recon Pack, selv om egenvekta er på nærmere fem kg. Kvalitet VEIER, sier de gamle...!?

Hei igjen, Prebb - din ræser! :-) Ja, jeg liker Para Rangern, selv om jeg ikke har hatt gleden av å gå tur med den enda. Du har brukt den en stund?

Hei, vikern! :-) Takk for tipset, det bare forsterker trua på sekken!

Jeg stikker innom XXL og prøver Recon Pack, Para Ranger og Alpinist. Så kan jeg si fra her hva det blir til! :hadet:

Jeg har ikke denne sekken selv. Jeg har bare prøvd den, og en av dem jeg går mest på tur med bruker kun denne. Jeg endte opp med en lettere og mindre sekk (Arcteryx Altra 85) som forøvrig er en god sekk, men jeg tviler på at du får plass til hele pakklisten din i den :-P

Forskjellen mellom Recon Pack (som jeg hadde en versjon av i Forsvaret) og Para Ranger er jo at førstnevnte er pakkramme, mens para ranger har en (lettere) plate og dermed ikke tåler den samme lasten. Få prøvd sekkene med noe vekt i 10-20 kg og gå rundt inne i butikken i en halvtimes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk i butikken og prøv de ja. Testet de samme sekkene sist jeg skulle kjøpe storsekk. Pararanger passet min rygg dårlog mens Reconpack satt som støpt. Alpinist satt også bra men der syntes jeg hoftebeltet var for bredt. Endte med Recon og har brukt den mye. Veldig god komfort med tung last. Har bare værr litt over 30 kilo men det gkkk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke Para Ranger til med min rygg, og endte med recon. Min ble kjøpt med formål å bære rein ned fra fjellet, og da var det ikke tvil. Med mye vekt er jeg ganske overbevist om at recon er bedre. Den holder formen samme hvor tung last man legger på. Belastningen kommer på de rette (og de samme) stedene, uavhengig av vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.6.2016 at 15.43, Rallarguten skrev:

Må tåle å være ute over lengre tid i variert terreng med full mage hele året

Bergans powerframe er digg. Og du har plass til det meste ettersom sekken er 156L når du ekspanderer sidelommene.   

For øvrig liker jeg at du må tåle variert terreng med full mage hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg en gammel modell. 2002? Karrimor på 100L. Eg har ikke någre planer på å skifte för å si det sånn. Vatt med meg på tilsammen 7 måneder i Thailand. Mangen kortere fjell/skogsturer å som vanlig bag ved charterreiser. Er som ny, utenom en liten revning pga meg som drog åt en stropp litt hardt en gang. Men den har ikke revnet mer konstigt nokk. 

Tips på modell med den störrelsen du er ute etter. http://www.karrimorsf.com/index.php/expedition-adventure-products/item/18-sabre-80-130-plce.html

Endret av GlennJ
Link edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.