Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste 1-2 uker


Rallarguten

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette var ej lang liste med mykje oppakning for et par veker. 

Kunne droppa noko på alle punkt slik eg ser det, kan byrje med det på føttene; 

Dropp alt unnateke compeed, sportstape og lite håndkle. 

Kvifor dampsperre på føttene når du søv? 

Negleklipp/skjæring kan du gjere med multitool. 

Ild: 

tennstål, never og fyrstikker. Dropp det andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også droppa signalpenn, med mindre det ligg ein tanke bak som eg ikkje forstår :-)

Kle; maks to sett undertøy ( eit om du ikkje sveittar). Eit mellomlag til overkropp. Vantar/vottar/buff/lue ein av kvar, kanskje eit panneband, alt etter tilhøva. Caps. Evt Myggnetting. Eit sett sokkar til forflytning, eit sett til natt. 

Handkle har du alt ført opp på "Føttene", du treng vel ikkje to? 

Både fleece og tjukkegenser høres voldsomt ut, men om du kallar det eine settet undertøy så er det vel innafor vil eg tru. 

Basert på resten av pakkelista hadde eg droppa alt under nødkit med unntak av nokre runder gaffa rundt drikkeflasker og liknande, evt ein liten rull, samt nokre strips og tlf. 

Radio og spade hadde eg lagt att heime. Eg hadde også begrensa kor mykje taug eg tok med, 15 m held ofte til det meste er mi erfaring. 

Desse tilbakemeldingane er tufta på føresetnad om vanleg vandretur i fjellet.

Skal du inn i spesielt terreng eller noko utanfor "normalen" kan det jo hende du treng andre ting, og skal du ligge fast utan særleg forflytning kan du jo unne deg meir av luksusen som til dømes radio. Eg ville likevel ikkje fatta med alt som skissert i lista, då ville eg heller brukt luksuskiloa på god mat og drikke. 

Pakk elles gjerne ein bossekk eller to og noko folie saman med førstehjelpa. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har gått i den evige fella med å pakke det du tror du muligens får bruk for. Våre kreative hjerner synes slike greier er fryktelig spennende og lager en hel masse merkelige scenarioer for oss når vi går ned den veien der. Det er ikke alltid særlig nyttig totalt sett.
For eksempel har jeg aldri savnet spade på sommerturer selv om det kanskje av og til kunne vært gøy å tilberede fisken i kokegrop. Blir det en besettende tanke for meg en gang får jeg spikke meg en gravepinne. Du pakker ned en masse greier ellers også som jeg sjelden/aldri har hatt bruk for på mine turer sommerstid. Stusser litt på kombinasjonen hodelykt og midtnattsol også. Jeg vurderte meget sterkt å droppe hodelykta denne uka for en tur til femundsmarka. Det er vesentlig lengre sør. Den ble med nærmest ved et uhell og jeg hadde selvsagt aldri bruk for den.
Brødposer på beina om natta høres egentlig litt merkelig ut. Kan du ikke bare la beina få litt luft i stedet? De er innestengt i sokker og sko og slikt så mye av resten av døgnet at de har bare godt av å få puste litt når muligheten er der. Vi er jo i utgangspunktet skapt for å gå barbeint 24/7.

Prøv å start prosessen på nytt med et annet "mindset": Hva er det du MÅ ha med for at turen ikke garantert blir en tragedie?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger, for et flott forum med flotte folk :) Dette var mitt første innlegg.

Quote

Det var mye greier! Trenger du spade?

En god øvelse er å finne f.eks fem ting på listen du ikke kan ha med. Hva tar du bort først? Trenger du dette?

Hvilket terreng er det du ferdes i: skogsterreng, høyfjell/vidde?

Hei, Prebb! :-) Oppakninga veier rundt 30kg, det er under 30% av kroppsvekta mi. Det er i grunn ikke kjempemye, syns jeg. Men det er heller ikke kjempelite. Jeg har ikke behov for å leve helt minimalt og bærer heller noen ekstra kilo for kosen. Tørrfisk, en slurk jæger, litt kokesjokolade og værmeldinga på radioen etter en 2mils-dag i variert terreng... Definisjonen på kos!

Min Fiskars-spade er gull verdt for meg og har hatt stor nytteverdi, også sommerstid. Oppgaver jeg gir den om sommeren kan være å lage latrine og grave ned nedbrytbar søppel eller en vanntett nødpsoe med litt bjørkenever, fyrstikker og ekstra fiskekroker. Det siste gjør jeg konsekvent på steder jeg ferdes mye. Kanskje litt sært, men det funker for meg.

Terrenget er variert, både skog og høyfjell, og det huser brunbjørn. Se for deg ruta fra Innset i Bardu til Alta. Har fått anbefalt dette signalblusset, dog har aldri måtte bruke det. Har faktisk enda til gode å treffe på bjørn.

Fem ting på lista jeg klarer meg fint uten.. Det var en fin øvelse! Skal vi se.. Kan redusere taumengden, da jeg aldri har brukt 20 meter. Så kanskje 10m. Overlevelsespleddet har jeg aldri vært i nærheten av å ha behov for (heldigvis) - men det veier kun 40g og tar i praksis ingen plass. Så det er en fin trygghet dersom alt skjærer seg. Maten jeg har med veier en god del. Jeg har prøvd og feila og funnet ut at denne komboen fungerer bra for meg. Jeg er en røslig kar på 110 kg fordelt på 185 cm, kroppen min trives når den får i seg kalorier og både ryggen og rammesekken min tåler det.

Quote

Vil tro du kan lette sekken her litt. Trenger du 20m med paracord? Bruker du multi-toolen? Hvor mye vokser neglene på 7-14 dager? Trenger du sokker om natta? Overlevelsespledd?

Hei, Bjørja! :-) Du har helt rett, og jeg har aldri brukt 20m tau, så denne skal jeg kutte ned til 10m ved neste tur. Har bare fått inn med teskjei at tau får man aldri for lite av. :-P

Neglene: Alt er relativt, dog ser jeg poenget ditt. De vokser ikke "mye" i løpet av 1-2 uker. Men neglene vokser nok til at mine sokker blir hullete dersom jeg ikke tøyler dem.

Multi-tool'en er uunnværlig for meg, den brukes flere ganger om dagen til ymse gjøremål og aktiviteter. Den henger på beltet og gjør svært lite ut av seg. Nytteverdien ifht vekt/plass er altfor stor til å la den ligge hjemme. Bruker ikke du multitool? Hvilke verktøy pleier du ha med deg?

Nattasokker bruker jeg av to grunner: 1. Jeg smører føttene inn med krem noen ganger i løpet av turene, og da bruker jeg plastpose og sokker utenpå for at det skal trekke inn gjennom natten. 2. Det er jo så koselig med ullsokker i soveposen! :hadet:

Overlevelsespleddet har jeg aldri brukt, og jeg håper naturligvis at jeg aldri behøver å bruke det. Det er en trygghet i tilfelle alt skulle skjære seg, og det er enkelt å dra fram å krype inn i, i tilfelle noe skummelt og skadelig skulle skje. Det veier 40g og tar særs liten plass. Hva er dine tanker rundt overlevelsespledd, Bjørja? Jeg har vurdert å teste fjellduk i stedet for teltduk, har du erfaring med det?

Quote

Dette var ej lang liste med mykje oppakning for et par veker. 

Kunne droppa noko på alle punkt slik eg ser det, kan byrje med det på føttene; 

Dropp alt unnateke compeed, sportstape og lite håndkle. 

Kvifor dampsperre på føttene når du søv? 

Negleklipp/skjæring kan du gjere med multitool. 

Ild: 

tennstål, never og fyrstikker. Dropp det andre  

Hei, Tessatroll! :-) The more, the merrier....?  8) Skulle jeg ut på en overlevelsestur eller en lengre eksepedisjon på 4+ uker, så hadde jeg halvert den halverte pakklista her. Men jeg liker å kose meg i fjellsia foran bålet, og når både sekken og ryggen min tåler litt ekstra vekt, så hvorfor ikke. Nevnte lengre opp at oppakninga for denne lista er 30 kg, som er under 30% av min kroppsvekt. Dog har du helt rett når du sier at det er mykje oppakning for et par veker. Hvor er du fra, Tessatroll? Tromsø her, flytta hjem ifjor høst etter altfor mange år borte.

Fotkremen og resten av utstyret er uunnværlig når jeg trør 1-3 mil om dagen med 30kg på ryggen. For meg er føttene det viktigste å ta vare på under turene, så da skjemmer jeg de bort så ofte jeg kan. Plastposene er for øvrig ikke dampsperre, men de brukes for at kremen skal trekke helt inn gjennom hele natta, dessuten skåner jeg både ullsokkene og soveposen for en tung og fettete fotkrem. Hvordan pleier du føttene på turer over ei uke? Noen gode tips?

Telysene kan jeg droppe, kjempetips som jeg av en eller annen grunn ikke vurderte. Takk! Jeg har pleid å legge nakne telys øverst på bålet, da smelter stearinen og faller ned og brenner bra. Men bålet blir nok like bra uten. Hvordan tenner du opp bålet, Tessatroll? Liker du tennstål, fyrstikker eller lighter best?

Quote

Hadde også droppa signalpenn, med mindre det ligg ein tanke bak som eg ikkje forstår 

Kle; maks to sett undertøy ( eit om du ikkje sveittar). Eit mellomlag til overkropp. Vantar/vottar/buff/lue ein av kvar, kanskje eit panneband, alt etter tilhøva. Caps. Evt Myggnetting. Eit sett sokkar til forflytning, eit sett til natt. 

Handkle har du alt ført opp på "Føttene", du treng vel ikkje to? 

Både fleece og tjukkegenser høres voldsomt ut, men om du kallar det eine settet undertøy så er det vel innafor vil eg tru. 

Basert på resten av pakkelista hadde eg droppa alt under nødkit med unntak av nokre runder gaffa rundt drikkeflasker og liknande, evt ein liten rull, samt nokre strips og tlf. 

Radio og spade hadde eg lagt att heime. Eg hadde også begrensa kor mykje taug eg tok med, 15 m held ofte til det meste er mi erfaring. 

Desse tilbakemeldingane er tufta på føresetnad om vanleg vandretur i fjellet.

Skal du inn i spesielt terreng eller noko utanfor "normalen" kan det jo hende du treng andre ting, og skal du ligge fast utan særleg forflytning kan du jo unne deg meir av luksusen som til dømes radio. Eg ville likevel ikkje fatta med alt som skissert i lista, då ville eg heller brukt luksuskiloa på god mat og drikke. 

Pakk elles gjerne ein bossekk eller to og noko folie saman med førstehjelpa. 

Der var du igjen, Tessatroll - moro! :-) Signalpenna nevnte jeg lengre opp her, den brukes i tilfelle bjørneangrep, noe jeg aldri har opplevd *banker i bordet her jeg sitter*

I frykt for å dele altfor mye privat info her som nykommer - så svetter jeg ganske mye og må ha litt ekstra skift med i sekken. Pleier bare å ha med ett sett ullundertøy, i tillegg til fleeceundertøy som jeg som oftest bruker i leiren. Ellers har jeg alltid med ett par nattsokker og et ekstra par ullsokker i tillegg til de jeg går i. Jeg bruker dessuten alltid et par linersokker innerst og tjukke ullsokker utenpå. Hvordan pleier du å gjøre det?

Søppelsekk og plastfolie er faste følgesvenner i sekken min, tror de står i lista. Søppelsekken er veldig anvendelig, men jeg pleier som oftest å bruke den til å oppbevare utstyr og/eller ved. Har også brukt det til å samle regnvann dersom jeg er langt unna vann.

Radioen er veldig luksus, det er jeg helt enig med deg i. Og det hadde nok ikke gjort noe om den ble hjemme. Jeg har brukt den til å få inn værmeldinga og så er det veldig fint selskap når jeg er 10 dager alene på tur. Dog er det langt fra alle steder jeg får inn signaler, og da er det bare et irritasjonsmoment. Radioen droppes på neste tur! Takk for tipset.

Som jeg nevnte lengre opp her, vedrørende hvilket terreng pakklista er ment for: Forestill deg ruta fra Innset i Bardu og opp til Alta. Høyeste punktet er rundt 1200 moh og laveste er ved vannkanten i Alta.

Drikkeflaske med gaffa rundt... I like this idea, skal prøve det, takk! :)

Quote

Ser ut som du har gått i den evige fella med å pakke det du tror du muligens får bruk for. Våre kreative hjerner synes slike greier er fryktelig spennende og lager en hel masse merkelige scenarioer for oss når vi går ned den veien der. Det er ikke alltid særlig nyttig totalt sett.
For eksempel har jeg aldri savnet spade på sommerturer selv om det kanskje av og til kunne vært gøy å tilberede fisken i kokegrop. Blir det en besettende tanke for meg en gang får jeg spikke meg en gravepinne. Du pakker ned en masse greier ellers også som jeg sjelden/aldri har hatt bruk for på mine turer sommerstid. Stusser litt på kombinasjonen hodelykt og midtnattsol også. Jeg vurderte meget sterkt å droppe hodelykta denne uka for en tur til femundsmarka. Det er vesentlig lengre sør. Den ble med nærmest ved et uhell og jeg hadde selvsagt aldri bruk for den.
Brødposer på beina om natta høres egentlig litt merkelig ut. Kan du ikke bare la beina få litt luft i stedet? De er innestengt i sokker og sko og slikt så mye av resten av døgnet at de har bare godt av å få puste litt når muligheten er der. Vi er jo i utgangspunktet skapt for å gå barbeint 24/7.

Prøv å start prosessen på nytt med et annet "mindset": Hva er det du MÅ ha med for at turen ikke garantert blir en tragedie?

Hei, Ståle Sæther! :-) Du er skeptisk - men det er bare sunt! Vi har nok litt forskjellige vaner og ritualer når vi er på tur. For meg har spaden stor nytteverdi, som jeg forklarte lengre opp.

Fra slutten av juli og hele august og september må jeg ha hodelykt med meg, da er det ikke lengre midnattsol her oppe. Men du har helt rett i at dersom jeg legger ut på tur den neste måneden, da bør jeg droppe lykta.

Brødposer på beina om natta - du er ikke den første som har stilt seg undrende til det, og det er forståelig. Noen ganger i løpet av hver tur smører jeg føttene inn med en feit krem, og da trekker den inn gjennom hele natta ved at jeg har brødposer utenpå. Da skåner jeg samtidig soveposen og ullsokkene for en feit krem og unødvendig rengjøring. Det har funka kjempebra for meg i flere år og jeg anbefaler alle å prøve det

Vedrørende lufting av beina, er det kjempeflott at du tok dette opp! Enhver fjellrev vet at det er viktig, og mine tottelotter får masse luft gjennom hele turen.  :afro:

Jeg kikka innok bloggen din, Ståle - kjempekult, den skal følge, fin lesing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6/18/2016 at 21.11, Rallarguten skrev:
Den 6/18/2016 at 21.11, Rallarguten skrev:

Tusen takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger, for et flott forum med flotte folk :) Dette var mitt første innlegg.

Hei, Prebb! :-) Oppakninga veier rundt 30kg, det er under 30% av kroppsvekta mi. Det er i grunn ikke kjempemye, syns jeg. Men det er heller ikke kjempelite. Jeg har ikke behov for å leve helt minimalt og bærer heller noen ekstra kilo for kosen. Tørrfisk, en slurk jæger, litt kokesjokolade og værmeldinga på radioen etter en 2mils-dag i variert terreng... Definisjonen på kos!

Eg er samd med deg, ein skal kose seg på tur. Eg er likevel overtydd om at ein kan kose seg på tur med litt mindre, trikset er å tenke over kva behov du eigentleg allereie har dekt inn. Til dømes er overlevelsesfolie/pledd nokså unødvendig når du har med både sovepose, telt og søppelsekk, med mindre du skal ferdast i lende som er så bratt, at du ikkje kan nyttigjere deg noko av det alternativet du har frå før (eg har med nødbivuakk og folie til dømes på bretur. Vanskeleg å slå opp telt over skadde folk eller meg sjølv der for beskyttelse mot vær og vind. Slik er det med mange ting; sjå i sekken/pakklista om du alt her pakka/skrive ned ting som kan dekkje behovet. Dobbelt/fleirbruk er etter mitt begrep the "mastretrick". Dersom ting berrre har eit bruksområde må det gjennom fleire intervjurunder med meg før dei får tilbud om stilling ;)

Terrenget er variert, både skog og høyfjell, og det huser brunbjørn. Se for deg ruta fra Innset i Bardu til Alta. Har fått anbefalt dette signalblusset, dog har aldri måtte bruke det. Har faktisk enda til gode å treffe på bjørn.

Kva type signalbluss er dette? For ein slik penn er eg jammen usikker påkorleis funkar. Kan du sikt emed den på samme vis som med ein signalpistol, og slik rette varselskota/blussq på ein formålstenleg måte? Dersom ikkje, har eg trøbbel med  å sjå at det skal avverge ein potensielt kritisk situasjon. Med fare for å spørre dumt, då det einaste eg har brukt av slik er signalpistol på Svalbard.

Multi-tool'en er uunnværlig for meg, den brukes flere ganger om dagen til ymse gjøremål og aktiviteter. Den henger på beltet og gjør svært lite ut av seg. Nytteverdien ifht vekt/plass er altfor stor til å la den ligge hjemme. Bruker ikke du multitool? Hvilke verktøy pleier du ha med deg?

Etter mitt begrep høg nytteverdi. Igjen, gjenbruk; du slepp neglesaks.

Hei, Tessatroll! :-) The more, the merrier....?  8) Skulle jeg ut på en overlevelsestur eller en lengre eksepedisjon på 4+ uker, så hadde jeg halvert den halverte pakklista her. Men jeg liker å kose meg i fjellsia foran bålet, og når både sekken og ryggen min tåler litt ekstra vekt, så hvorfor ikke. Nevnte lengre opp at oppakninga for denne lista er 30 kg, som er under 30% av min kroppsvekt. Dog har du helt rett når du sier at det er mykje oppakning for et par veker. Hvor er du fra, Tessatroll? Tromsø her, flytta hjem ifjor høst etter altfor mange år borte.

Eg er frå Vestlandet, nærare bestemt Sunnmøre :) Sambuar med Lofoting, så har pittelitt link nordover fått også etterkvart. Eg har også ein kropp som toler relativt tung bør, også over lang tid ( med unntak av fotblada mine men dei får hjelp av eit par spesialsolar når vekta overstig 20 kg). Likevel vert eg stadig meir bevisst på langtideffekten. Til tross for at eg er kjernesterk, og ikkje merkar noko til det no, er det særs belastande for ryggsøyle, fotblad og kne over tid, og eg prøvar skjerpe meg litt slik at eg får nyte fridomen i fjella også når eg vert eldre.

Fotkremen og resten av utstyret er uunnværlig når jeg trør 1-3 mil om dagen med 30kg på ryggen. For meg er føttene det viktigste å ta vare på under turene, så da skjemmer jeg de bort så ofte jeg kan. Plastposene er for øvrig ikke dampsperre, men de brukes for at kremen skal trekke helt inn gjennom hele natta, dessuten skåner jeg både ullsokkene og soveposen for en tung og fettete fotkrem. Hvordan pleier du føttene på turer over ei uke? Noen gode tips?

Akkurat dette med fotstell er jo så individuelt kva ein treng, så det må ein jo berre kjenne på sjølv. Eg har sjeldan med meg noko, anna kanskje ei flaske talkum dersom eg mistenkjer utstrakt bruk av dampsperre på dagtid ved vandring/skigåing.

Telysene kan jeg droppe, kjempetips som jeg av en eller annen grunn ikke vurderte. Takk! Jeg har pleid å legge nakne telys øverst på bålet, da smelter stearinen og faller ned og brenner bra. Men bålet blir nok like bra uten. Hvordan tenner du opp bålet, Tessatroll? Liker du tennstål, fyrstikker eller lighter best?

Fyrstikker og never. Eit par tennbrikettar og stål i backup.

I frykt for å dele altfor mye privat info her som nykommer - så svetter jeg ganske mye og må ha litt ekstra skift med i sekken. Pleier bare å ha med ett sett ullundertøy, i tillegg til fleeceundertøy som jeg som oftest bruker i leiren. Ellers har jeg alltid med ett par nattsokker og et ekstra par ullsokker i tillegg til de jeg går i. Jeg bruker dessuten alltid et par linersokker innerst og tjukke ullsokker utenpå. Hvordan pleier du å gjøre det?

Høyres jo fornuftig ut . Eg er heldig og frys lite, så eg kan greie meg med eit sett netting som eg brukar både dag og natt (tørkar ved leirslaging og leirgjeremål) samt eit mellomlag til overkropp. Dette er jo dog høgst individuelt. Sambuaren min synes tørt skift er så vesentleg for turkosen at det ikkje kjem på tale for han å ikkje ha det med. Me er ulike :)

Søppelsekk og plastfolie er faste følgesvenner i sekken min, tror de står i lista. Søppelsekken er veldig anvendelig, men jeg pleier som oftest å bruke den til å oppbevare utstyr og/eller ved. Har også brukt det til å samle regnvann dersom jeg er langt unna vann. Søppelsekk har ein superfunskjon i førstehjelpsøyemed, så den er fornuftig og kan saman med ein sovepose og telt vere ein god del av HMS i tillegg til bustad. Ta med to, så kan du total-dampsperre ein person.

Radioen er veldig luksus, det er jeg helt enig med deg i. Og det hadde nok ikke gjort noe om den ble hjemme. Jeg har brukt den til å få inn værmeldinga og så er det veldig fint selskap når jeg er 10 dager alene på tur. Dog er det langt fra alle steder jeg får inn signaler, og da er det bare et irritasjonsmoment. Radioen droppes på neste tur! Takk for tipset.

Samd i at radio over tid på luksustur er kos :) Alt kjem jo an på terreng, framdrift og type tur.

Som jeg nevnte lengre opp her, vedrørende hvilket terreng pakklista er ment for: Forestill deg ruta fra Innset i Bardu og opp til Alta. Høyeste punktet er rundt 1200 moh og laveste er ved vannkanten i Alta.

Jamne slake stigningar i store delar av området? (Her er forresten alt relativt. Eg har lært at det som for meg er slakt ikkje nødvendigvis er det for alle, og ikkje minst har eg hørt andre seie "når Therese seier  bratt er det styggbratt/uframkommelig". Har visst noko med Sunnmøringen i meg å gjere. Prøvar likevel å kalibrere meg til normalen når eg seier bratt/slakt :P

Drikkeflaske med gaffa rundt... I like this idea, skal prøve det, takk!

Evt på skistav (isolerar  tillegg) eller andre ting. På lengre tur ville eg likevel kveila saman ein liten rull, som eg pakka ikkje-eksponert for vær, slik at eg var trygg på at lim og kvalitet heldt seg. Ved bruk av surring på andre remediar, må ein bytte den ut ofte dersom ein ikkje brukar han, for at han skal være påliteleg ved behov.

:)

:)

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg droppet:

Samekniv, spade, mygghatten, radio, spade, hodelykt (midtnattsol?), skrivesaker, bjørkenever, telys, lommemotorsaga, knivsliper, søppelsekk, negleklipper, talkum, egne sokker for nattestid, ekstra plugger.

Mye greier her som sikkert kan diskuteres, og som er avhengig av om man forflytter seg hver dag eller om man er på samme plassen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små gram her og der kan fort bli til flere kilo spart, det er sånn man må tenke om man virkelig vil ha ned vekta og det totale volumet. Syntes selv du har med i overkant mye uten å gå i detalj men hva som er "riktig" utstyr er jo veldig individuelt og avhenger av type tur osv. At du kan bære 30kg sekk med store forflytninger over en så lang periode er jommen ganske bra men husk som @Tessatroll sier at det gir en ganske heftig slitasje på kroppen over tid. Selv sliter jeg når sekken tipper endel over 20kg :) Hovedproblemet med en to ukers tur er jo at maten vil ta mye volum og vekt, man kan jo muligens satse på et depot eller en proviantering på en betjent hytte eller lignende.

Uansett så regner jeg med at du ønsker litt forskjellige input på den lista du postet her, om du allerede er overbevist om at du MÅ ha med deg alt på den lista så er vel poenget med å legge den ut her heller lite ;) 

Ut fra egen erfaring, hva du skriver og hva du har på lista så er du definitivt en av de som har med mye på en slik tur. De fleste andre pakklister jeg har sett for lignende tur og generelt hva andre gjør så har du endel å gå på for å få ned volum/vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere helt sikkert har skjønt, så er jeg langt fra noen verdensmester i lettpakking. :cat: Kanskje jeg skulle organisert NM i tungpakking?! Hadde lett vunnet.

Eg definerar ikkje meg sjølv som lettpakkar, men som nokon her inne ein gong påpeika når eg meinte eg hadde pakka tungt; det er forskjel på stupid light og light. Med det første meinar ein å pakke seg til fant, slik at ein anten mistar turgleda eller ikkje tek i vare tryggleiken. Grensa der er det jo berre du som kan trekke :) Men ein ting er sikkert; ingen av innspela til kutt her vil på nokon måte utsette deg for risiko, så det verste som kan skje om du fer utan er jo at du saknar det, og tek det med att neste gong :)

Jeg vil også gjerne oppklare en mindre god formulering fra min side; når jeg skriver "spade" mener jeg egentlig en sånn liten hagespade for å grave i bedd. Pitteliten sak.

Ei slik ei kan jo være grei i enkelte tilfeller. Me hadde med ei i fjor, når me var ei større gruppe på tur over lengre tid. Dette for å kunne grave ei skikkeleg latrine kvar gong me slo leir, slik at etterlatenskapane etter oss vart og forblei ei godt bevart løyndom :P

For øvrig digger jeg at ingen har sagt "lommelerka trenger du ikke". 8)

Sitat

Kva type signalbluss er dette? For ein slik penn er eg jammen usikker påkorleis funkar. Kan du sikt emed den på samme vis som med ein signalpistol, og slik rette varselskota/blussq på ein formålstenleg måte? Dersom ikkje, har eg trøbbel med  å sjå at det skal avverge ein potensielt kritisk situasjon. Med fare for å spørre dumt, då det einaste eg har brukt av slik er signalpistol på Svalbard.

@Tessatroll flerbruksdronninga: Du har helt rett, det er en slags signalpistol hvor du retter blusset/skuddet på en fornuftig måte, f.eks over/foran trusselen (bjørnen/elgkua). Hadde kanskje vært bedre å beskrive det som en signalpistol. 

Då forstår eg :) Men er det noko alle som skal inn i dette området brukar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt solkremen, men de finnes å få på bittesmå tuber. Nå er kanskje du blant de som blir pent brun. Selv blir jeg som en skoldet spegris om jeg ikke har solkrem.

Når det gjelder verktøy på tur har jeg stort sett alltid klart meg med kniv og gaffatape, men jeg har brent meg på det en gang. Da falt en mutter ut av bæresystemet i den gamle bæremeisen. Det oppdaget jeg ikke før etter en stund, og da var mutteren borte. Nå har det blitt mange turer siden dengang, og med det utstyret jeg bærer i dag sommerstid, så kommer jeg langt med kniv og gaffatape.

Det beste tipset er egentlig å dra mye på tur. Vær ærlig med deg selv når du kommer hjem. Hva brukte du av det du tok med deg? Over tid finner man fort ut hva som kan være hjemme. En fin bieffekt av å la unødvendige ting være hjem, er at det blir plass til litt mer luksus. Når jeg ikke skal så langt så tar jeg gjerne med litt ekstra god mat og drikke.

Min største utfordring er å ikke dra med meg altfor mye fiskeutstyr. Av en eller annen grunn så har jeg vondt for å klare meg med bare litt fiskeutstyr. Jeg drar gjerne med sluker som jeg knapt bruker. Det er nok den litt irrasjonelle fiskefeberen som gjør seg gjeldende. Kanskje blir det værforhold for den neongrønne sluken som jeg aldri har fått fisk på....kanskje :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du trenger å ta med noe eller ikke avhenger selvsagt av vekt og volum også. Jeg har for eksempel alltid med et par sokker som jeg sover i. De skal ikke brukes til marsj og de skal holdes tørre. Om sommeren er disse det eneste ekstra paret jeg har med. Om det er kaldt ute så ville jeg hatt med et ekstra par. Og til vinteren planlegger jeg å kjøpe noen sånne dunsokker. Det er faktisk et poeng å ikke redusere komforten så mye at det ikke blir kjekt! Poenget er å stille seg kritisk til hva man tar med, vurdere flerbruk og se på hvor nødvendig en gjenstand er.

Når det gjelder spaden jeg spurte deg om tidligere så var jeg av inntrykk av at vi snakket om en feltspade eller noe på størrelse med en snøspade. Hvis vi snakker om en plastspade til hagebruk på 100g så er det ikke denne som virkelig øker vekten av sekken din. Ut i fra listen har du med en ekstra mobiltelefon med kontantkort. Er det slik å forstå at du har Telia og derfor trenger Telenordekning? Hva med å bytte operatør. Det virker litt absurd å ha med seg en ekstra mobiltelefon. Om du har sterkt behov for å komme i kontakt med noen utenfor allfarvei er kanskje en satelitttelefon (f.eks iridium) eller nødpeilesender/nav med meldingsfunksjon (f.eks. inreach) mer praktisk. Jeg har radio/musikk på mobiltelefonen, men den har ikke evig med strøm den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser mest over er matlageret ditt. 1-2ukers tur, og du har med: 

"PROVIANT Pose med blanding av firkorn, havregryn, chiafrø, hampfrø, valnøtter, rosiner, tørka aprikos, tørrmelk, multivit, b-vitamin Noen plater mørk kokesjokolade Salami eller røkt kjøttpølse Litt tørrfisk og beef jerky En boks peanøttsmør Et par poser Real turmat Et par hundre gram Evergood kaffe Rett i koppen solbærtoddy Kjøttbuljonger Primus og ekstra fuel Kokekar og panne Spiseskjei"

Med så ekstremt tung sekk må du jo forbruke flere tusen kalorier om dagen, spesielt om du tråkker rundt 1-3mil om dagen. Regner med at du ønsker å livnære deg på fisk, men hva med noe ris, pasta eller potetmos?

Olje til å steke ? Salt, pepper, krydder (utenom kjøttbuljonger)

Og 200g kaffe?? :D Kanskje ikke så kaffegal? 
 

Det jeg hadde droppa: 

Hodelykt (sommer, langt langt nord!)
Lille lommemotorsaga (siden du allerede har samekniv og multitool)
Knivsliper liten
Gorilla/duct tape (kjekt med noe, men ikke en hel rull). 
Ekstra AA-batterier (du tok med batterier i generelt, hva brukes de til?)
Robust fulladet mobiltelefon med Telenor kontantkort
Negleklipper
Håndkle (du har allerede ett).
Skjorts (bad naken!)
 

Det er ikke mye jeg fjernet, men alle gram teller på tur! En god kompis av meg starta med 35-40kg for en helgetur. Nå er han nede i 30kg (røssli kar på 120kg men likevel). Problemet er at man tenker: 150gram, det veier jo ingenting! Men 150gram x 10 = 1,5kg så det baller på seg. 

 

Skal forøvrig snart til Alta for en 5dagers tur. Var usikker på sommerpose eller en litt tjukkere. Tror jeg går for en litt tjukkere, samt noe varmere klær. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips allerede :-) Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å få sekken ned til rundt 20 kg. Turen blir så mye hyggeligere da!

Mitt beste tips til proviant er forøvrig pannebrød - ha tørr brødblanding (mel, grovmel, salt, bakepulver) i en pose og tilsett vann før steking. Stekes med smør på primusen/stormkjøkken, kjempegodt!

 

Jeg tror forresten jeg ville beholdt mygghatten hvis du skal nordover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.