Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur på Vestlandet


Martin Aronsen

Anbefalte innlegg

Har lenge, flere år faktisk, tenkt at det er på tide med en tur snart. Og det blir det nå. Første uka i Juli, da vil jeg befinne meg i Kvinnherad (etter endt festivalhelg). Hvilken vei skal jeg ta? 

Tenker primært at dette blir en tur med meg, fiskestengene og teltet. Hvorvidt det er ved sjøen eller et fjellvann spiller ingen rolle. Viktig å poengtere at dette skal være en fisketur, ikke en topptur, eller en "traske rundt i 12 timer"-tur.
Ser for meg å bli en, maks to, dager per sted. Og det bør heller ikke vært veldig befolket i campområdene.

Bor på østlandet, så alt fra Trondheim i nord til Kristiansand i sør er aktuelt.

 

Burde vel egentlig postet dette på en av fiskeforaene, men regner med at dere som er her fanger maten deres selv dere óg, og dermed har observert noen flotte fiskevann på turen opp til høyfjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Etnefjellene, f.eks. fra Seljestad og vestover. Fine fiskevann langs T-stien som er godt merket. Akkurat i dette området er i allefall ikke jeg så alvorlig opptatt av fiskekort lenger.

Flådalsvatnet/Krokavatnet-Steinavatnet-Sandbotnevatni-Simlebu (hytte)-Vaulo- Skardhiller (steinbu)-Svartavatnet-Langfoss

Flådalsvatnet/Krokavatnet

Sandbotnevatni + denne

Vaulo/Svartavatnet

DSC01919.jpg

Fra Sandbotnevatni

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg er godt kjent i og rundt Blådalen, sør av Rosendal og kan godt anbefale dette som et nydelig fiske-tur-område. Tilkomst er FV40 fra Dimmelsvik og så inn veien mot Blådalen. Her kan en kjøre nesten 2 mil innover fjellet helt opp til Insta Møsavatnet hvor en kan se Folgefonna kalve i vatnet. Det er masse gode fiskevann med relativt lett tilkomst bare en times gang sørvest av veien. Størrelse på fisken varierer til helt opp mot kiloen, men den er heller sjelden å få, de fleste ligger på 200-600g og i noen vann er den veldig bitevillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Vidar56 Kompis av meg har hytte/sommerhus på Matre, så dette er et område jeg er relativt kjent med. Det er også en plass jeg enkelt kan ta en tur senere, så rundt der blir nok ikke aktuelt i denne omgang.

Det blir heller ikke Vikefjellet, eller noen andre fjellbestigninger. Har rett og slett ikke kondis til å klatre høydemeter. Trasking innover vidda er ingen problem. Har derfor sett litt på området rundt veien opp fra Lysebotn, men sliter med å finne info om fiske og fiskekort for dette området.
Hvis ikke er Rv7 Hardangervidda også en mulighet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Martin Aronsen skrev:

Har derfor sett litt på området rundt veien opp fra Lysebotn, men sliter med å finne info om fiske og fiskekort for dette området.
Hvis ikke er Rv7 Hardangervidda også en mulighet da.

Fiskekort i det området er egentlig ikke noe problem - medlemskap i turistforeningen er stor sett nok (Dette gjelder for vann i tilknytning til merket sti.)

Det er fiskevann vest for veien mellom Sirdal og Lysebotn. Langavatn (nær STF hytte med samme navn) og lengre nede Rundevann er kjent for godt fiske. Mest kanadisk bekkerøye som formerer seg i dette området og etter hvert aure, som langsomt kommer tilbake. Jeg har selv spist aure tatt i bekken(ånå) nedenfor Blåfjellenden lengre nede i dalen. Fortsetter du turen videre nedover finner du både Fidjavannet og Månvannet med fisk...

På andre siden, så ligger Nilsebuvannet og Stakkavannet og Storhidlervannet (med Dyrgrovtjønn og Sandvaten like i nærheten) Alle kjent for godt fiske, og faktisk med stor fisk.

Og når det gjelder fiskekort: om en eier skulle spørre "Får du fisk" så er det fordi han er ønsker å vite om du virkelig får fisk - om fisken du tar er hans, betyr vesentlig mindre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Turen gikk ikke helt som planlagt. Ble ingen fisketur, men heller en biltur. Kjørt ~1650km. 

https://binged.it/29r1gEW

Hadde først tenkt meg til et vann ved Rv7, men når jeg kom opp dit på Onsdag blåste det noe så inn i .... Snudde rett før Eidfjord, og kjørte Rv 40 mot Kongsberg. Endte første natten ved Sønstevatn rett før Austbygdi/Rjukan. Lite lekkert landskap, i hvert fall på østsiden, med mye som ligner på sprengstein. Satte kursen mot Lysebotn dagen etter. Campet ved et vann som så nydelig ut, men som viste seg å være helt dødt. Dagen etter kjørte jeg ned til Lysebotn, bare for å ha vært der, for så å dra tilbake til Hovden. VIA Stavanger...

Ble ikke turen jeg hadde tenkt ut i hodet på forhånd, men fikk testet turutstyret og funnet ut hva som strengt talt ikke er nødvendig å ha med seg. Tror totalvekten på sekken ble rundt 20kg, og sekken i seg selv er 4 av dem. Her er rom for forbedring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.