Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk 4/5 åring.


Hammer

Anbefalte innlegg

Hei,

Dattera har vokst ut av sekken sin. Hun er rett å slett blir for lang. Hun ble 4 i januar og er relativt lang for alderen. Hun har to stk Bergans 12L sekker. Nordkapp heter modellen. Ut i fra hjemmesidene til Bergans, så er dette en utmerket sekk for barn i alderen 2-6 år. Har sett litt på modellen større, 18L (5-9 år) samt Deuter sin sekk i samme størrelse. Fortsetter hun å vokse i det tempoet her, så er den for liten om et år eller to også. 

Så, finnes det noen andre gode alternativ som hun kanskje kan leve med litt lengere? 30L til Deuter som mange skryter av er vel kanskje for stor enda en stund? Hva med 22L?

Endret av Hammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om Mammutt har nokre fine sekkar i den storleik? Her har me brukt Nordkapp 18 fram til 30 l til Osprey passa. Men har jo sett i ettertid at det er fleire sekkar som kjem til, som ikkje var når mine var  i den alder. Har ikkje Osprey en også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Osprey har også en 18L som ser veldig lovende ut. Ut i fra det jeg har sett, så er det Nordkapp 18, Mammut First trion 18L og Osprey Jet18 som virker som skikkelig tur sekker for barn i den alderen. 

Vi får vel ta en runde på noen butikker i byen etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fekk du kjøpt sekk før sommarferien starta? 

Eg er på leit etter sekk til femåringen i huset. Han har Bergans Nordkapp på 18 liter men misliker sterkt sekken. Sekken er rett og slett ekkel seier femåringen. Eg ser på Deuter Fox30 til han. Framleis vil sekken hans bare innehalde kosebamse og litt snop (kanskje soveposen) samt ekstra hue/vottar/buff til turen og eg tek resten i min sekk. Så han vil ikkje bera tungt - reknar med at sekken hans framleis blir festa på min etter dei fyrste par kilometerane... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strilaliv skrev:

g ser på Deuter Fox30 til han.

Vi bruker deuter fox 30 til våre, og det er en veldig bra sekk, men for en femåring er den for avansert. I seg selv veier sekken for mye til det bruket. Jeg ville brukt en enkel sekk - f.eks bergans sin 12 liter. https://www.gsport.no/produkt/122483/bergans-of-norway-nordkapp-ryggsekk-12l-junior?gclid=CKHmhYm93c4CFQT4cgodJGgJgg#001100?cid=_adwordspla_cpc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Strilaliv skrev:

Fekk du kjøpt sekk før sommarferien starta? 

Eg er på leit etter sekk til femåringen i huset. Han har Bergans Nordkapp på 18 liter men misliker sterkt sekken. Sekken er rett og slett ekkel seier femåringen. Eg ser på Deuter Fox30 til han. Framleis vil sekken hans bare innehalde kosebamse og litt snop (kanskje soveposen) samt ekstra hue/vottar/buff til turen og eg tek resten i min sekk. Så han vil ikkje bera tungt - reknar med at sekken hans framleis blir festa på min etter dei fyrste par kilometerane... 

Vi har 3 barn i hus, Ei på 5 og en på 7 år. Han er nokså liten av vekst så mange tar dem for å være tvillinger. Vi har Bergans sin 18l og vi har vært veldig fornøyd med den, vi har også 12l som jeg anser som en "vits", det er stort sett ikke plass til noe i den... om vi stapper noe ned i den ser den ut som en badeball på ryggen. For noen uker siden kjøpte jeg Deuter Fox 30 til 7 åringen og han var kjempe stolt! Men personlig synes jeg den ble stor på ryggen hans (men så lenge han liker den så er alt vell). Når jeg tenker på det å tar egenvekten i betraktning samt  størrelsen synes jeg den egner seg for litt større turer hvor vi trenger litt mer med oss på tur. Noen vi kanskje tro det er motsatt da vekten er stor, men det går fint når en ikke legger ut på lange turer som i km, men heller telt tur i "nærturen" og vi har med litt mer enn en dagstur. Så for han vil Bergans sekken være en dagstur sekk og Deuter være en vandre sekk. Vi fikk prøve Deuter på butikken før vi kjøpte den og det anbefales, for det er mye skryt av sekken (- egenvekten), men den kan fort være større en du tror på ryggen til ungen!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjell Iver skrev:

Vi bruker deuter fox 30 til våre, og det er en veldig bra sekk, men for en femåring er den for avansert. I seg selv veier sekken for mye til det bruket. Jeg ville brukt en enkel sekk - f.eks bergans sin 12 liter. https://www.gsport.no/produkt/122483/bergans-of-norway-nordkapp-ryggsekk-12l-junior?gclid=CKHmhYm93c4CFQT4cgodJGgJgg#001100?cid=_adwordspla_cpc

Samd. Fox 30 er for stort for femåring. Meinar husmerket til Gresvig, Norheim, har ok jr sekk, samt Jotunheimen til Sport 1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august 2016 at 21.21, Strilaliv skrev:

Fekk du kjøpt sekk før sommarferien starta? 

Eg er på leit etter sekk til femåringen i huset. Han har Bergans Nordkapp på 18 liter men misliker sterkt sekken. Sekken er rett og slett ekkel seier femåringen. Eg ser på Deuter Fox30 til han. Framleis vil sekken hans bare innehalde kosebamse og litt snop (kanskje soveposen) samt ekstra hue/vottar/buff til turen og eg tek resten i min sekk. Så han vil ikkje bera tungt - reknar med at sekken hans framleis blir festa på min etter dei fyrste par kilometerane... 

Mine barn fikk Osprey barnesekker (husker ikke modellnavn) rundt femårsalderen. Størrelse 18-25 liter. Funker ypperlig som tursekk på skolen også når de kommer så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Datteren her i huset endte opp med en Deuter Climber 22L sekk. "Voksen" sekk i barne format. Den er ørlite stor akkurat nå, men fungere helt fint på de korte dagsturene i vinter i påvente av snø. Til sommeren så blir den fin. Datteren er iallfall strålende fornøyd.

IMG_5644.thumb.JPG.f595b816a277b0df64d145a323e46198.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.