Gå til innhold
  • Bli medlem

Standard för friluftsvaror?


LightDan

Anbefalte innlegg

Råkade stöta på denna artikel, där ekstra lett melk ska försvinna som märkning i butik (melk med samma fettprocent kommer fortsatt säljas under annan märkning).

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4056

"- Det ville ha vært uheldig for både forbrukere og virksomheter dersom man lovlig kunne ta i bruk nye og ustandardiserte utsagn som inneholder gradsangivelser, forsterkninger eller superlativer, for eksempel «ekstra lett», «ultra lett», «super lett» og «hyper­ lett» osv. uten at det i regelverket er fastsatt noen grenser for bruk av slike utsagn, sier seksjonssjef Merethe Steen."

Är enig i detta, men det jag nu lurar på, om det är uheldig för förbrukare och verksamheter om melk säljes som 'ekstra lett', borde det inte vara lika uheldig för både förbrukare och verksamheter när tält, ryggsäckar, sovsäckar och alla andra friluftsvaror lovligt får säljas under exakt samma premisser. Det är enkelt att hitta massor av dessa super, ultra och hyperlätta varor, och sannsynligvis också någon som är extra lätt. Allt detta utan någon industristandard. Borde det vara (samma) regler för friluftutstyr som för matvaror?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig ikke. Så lenge produsenten ikke lyver om hva produktet faktisk veier/inneholder (altså bedriver svindel) bør myndighetene etter min mening la den ballen ligge død enten det handler om ryggsekker eller melk. Blir for dumt å bruke masse tid (og ikke minst fellesskapets ressurser) på å krangle om semantikk så lenge fakta oppgis korrekt enten det nå handler om fettprosent, liter eller gram.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ståle Sæther: Hallooo! En sånn holdning vil jo føre til at yrkesgruppen jeg tilhører - byråkratene og teknokratene - ender opp som rødlisteart! Det kan vi selvsagt ikke ha noe av :shock: Det er veldig veldig skummelt å overlate til folk å vurdere fakta selv, plutselig er det en eller annen som gjør noe han/hun angrer på...     [/ironi]

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen fra næringsmidler til forbrukergjenstander er stor. For næringsmidler er jo varierende hva som er "trendy" med tanke på innhold basert på den nå(da)værende politiske agenda. På 80- og 90-tallet var fett, spesielt mettet fett, den store fienden og forbrukeren skulle lokkes med produkter med lite av dette. Vinden har snudd og mettet fett er plutselig ikke den samme fienden lengre. Sukker har mer eller mindre overtatt rollen og de beskrivende titlene er således noe utdatert. Dette er nok ikke et forslag som primært kommer for å beskytte forbrukeren, det kommer fordi den politiske agendaen ikke har bruk for dem slik de er lengre.

Med friluftsutstyr går retningen egentlig bare en vei. Det er ingen som gjør et poeng av å lage tunge produkter for vekten sin skyld. Det handler alltid om å få den samme eller bedre kvalitet med mindre vekt. Om man innfører spesifikke grenser for når en får lov å kalle noe lett, ultralett osv må det lages grenser for hver kategori og disse må stadig vekk oppdateres etterhvert som teknologien utvikler seg. I tillegg vil gamle produkter bytte navn dersom grenseverdiene endres. Noe som i seg selv er litt absurd.

Jeg tror heller at ærlig merking er veien å gå. Dersom produsentene skriver en vekt på pakken så er det maks tillatt med et gitt antall prosents avvik. Om det avviker mer burde det være reklamasjons-årsak. I dag er det mange produsenter som oppgir en vekt på emballasjen, men som skriver med liten skrift at det kan avvike med opptil så og så mange prosent. De burde heller oppgi hele spekteret med like stor skrift.

Det finnes også produsenter som oppgir en vekt som så og si alltid er høyere enn reelt. Av utstyr jeg har av S2S så opplever jeg veldig ofte at de oppgir en vekt som er høyere enn det jeg måler selv. Noe jeg setter pris på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Public Management. Vår tids største sykdom.

La oss lage et komplisert kontrollregime, der vi gir noen få byråkrater makt til å definere hva som kan kalles lett, ultralett, osv, og sett en haug mennesker til å kontrollere og følge opp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.6.2016 at 22.05, a_aa skrev:

@Ståle Sæther: Hallooo! En sånn holdning vil jo føre til at yrkesgruppen jeg tilhører - byråkratene og teknokratene - ender opp som rødlisteart! Det kan vi selvsagt ikke ha noe av :shock: Det er veldig veldig skummelt å overlate til folk å vurdere fakta selv, plutselig er det en eller annen som gjør noe han/hun angrer på...     [/ironi]

Jeg har noen gode ideer til hva vi kan bruke all den rødlista arbeidsstokken til.
Siden du henger her på forumet kunne det kanskje være interessant å omdisponere arbieidstida til dette formålet? ;)
 

Vi skal nok klare å finne noe fornuftig seksjonssjef Merethe Steen kan bruke arbeidstida si på også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en dubbelstandard när en viss typ av varor får kallas ekstra lett (eller vilket annat prefix som helst), men inte andra.

En enkel lösning, och lätt att kontrollera är att producenterna får ta bort nonsensord i marknadsföring och basera marknadsföring på fakta. (Under 2 kg, under 500 g och liknande.) Det vore enkelt att följa, kontrollera och framför allt, det ger information som faktiskt betyder något och är till nytta för konsumenten. :-)

Endret av LightDan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.