Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kjøper jeg ekstra bardunfester?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror du bør sjekke bardun festene på teltet ditt. På Helsport Ringstind som jeg har, er det ekstra forsterkninger ved alle bardunfestene. Er du sikker på at teltduken din tåler ekstra barduner uten forsterkninger? Flere her på forumet som har Helsport telt har sendt teltet inn for å få nye bardunfester fagmessig utført. Tror ikke du bør  gå for en løsning som kan svekke teltduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ringstind superlight og har ingen problemer med klipsene mine der. Men jeg anbefaller ikke å feste klipsa direkte på den tynne duken. Selv festet jeg en solid bit med gaffa og festet da klipset på gaffateipen igjen. Da får du litt større område som fordeler kreftene og du beskytter duken mot rift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha festene på de samme stedene hele tiden, og disse stedene er helt i kanten av duken (der den er sydd tredobbelt og lekkasjer ikke spiller noen rolle), er en håndsydd løsning relativt enkel å få til selv, det veier en brøkdel av klipsmaljer og gir en løsning som tåler minst like mye.

Tok noen bilder av syjobben jeg gjorde med min Hilleberg 10 UL i dette innlegget, noen innlegg høyere opp i samme post ser du også klipsmaljene de selger på Clas Ohlson :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://webshop.brightgroup.no/search?q=hold on

Detter er samme klips som Easyklip. De heter bare holdon i Europa.

Butikken har også fysisk butikk ved Mathallen i Oslo og veldig trivelige å snakke med. Og prisen er jo latterlig lav !

 

Bruk som @Tor-Erik-L-77 sier litt  gaffatape der du setter klypene. Gjorde dette både på Lavvo jeg har og det nye lette Mckinley teltet mitt og det fungerer bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mareng

 

Disse klypene ser slik ut inni. Hvordan blir det å sette disse på en tynn silylon duk på ett telt? Ser for meg at taggene kan skade duken, og dessuten ikke vil henge veldig godt? Gaffateip hefter ikke til silnylon.

https://webshop.brightgroup.no/tekstil-og-dekor/tekstil-tilbehør/krok-holdon-mini-hvit-teppeklype/834281

Tar jeg feil? Noen forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
25 minutter siden, Humbug skrev:

Da støtter jeg @a_aa sitt innlegg over :)

Da tenker du sikkert på @a_aa sin metode i denne tråden:

 

Legger man på en forsterkningslapp på èn side av duken? Eller begge sider?

Det er litt kraftig webbing som er benyttet, eller?

Jeg bruker dette teltet i ruskevær på vinteren også, så jeg er litt skeptisk om dette faktisk kan svekke konstruksjonen totalt sett? Kanksje det er bedre å leve med litt blafring når det er ruskevær? (Jeg sover med øreproppper allikevel da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mareng skrev:

Legger man på en forsterkningslapp på èn side av duken? Eller begge sider?

Jeg la webbing i en V på tvers av falden baksiden av duken, og en kort bit webbing langs falden på forsiden, som passet omtrentlig til øvre del av V-en. Så sydde jeg tvers gjennom for hånd.

22 minutter siden, Mareng skrev:

Det er litt kraftig webbing som er benyttet, eller?

Ikke veldig kraftig, nei. 14 mm bred og ganske tynn. Fikk den fra Hilleberg. Vet ikke om det er nylon/polyamid eller polyester. Det er sterkt nok uten å være unødig tungt på en UL-tarp. Uansett: Det er ikke noe poeng i å gjøre dette kjempesterkt, siden dukens rivestyrke uansett er begrenset. Jeg dro på 20 kg, og det er egentlig for mye for duken ("ufaldet" vel og merke) - men det holdt. :thumbsup:

27 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg bruker dette teltet i ruskevær på vinteren også, så jeg er litt skeptisk om dette faktisk kan svekke konstruksjonen totalt sett?

Jeg tviler på at det vil svekke konstruksjonen mye om du syr noen sting i falden på duken. Du kan jo også velge å la være å bruke maljene i noen situasjoner, eller lage en malje som er ment å ryke dersom kreftene i den blir større enn du liker?

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

 

Disse klypene ser slik ut inni. Hvordan blir det å sette disse på en tynn silylon duk på ett telt? Ser for meg at taggene kan skade duken, og dessuten ikke vil henge veldig godt? Gaffateip hefter ikke til silnylon.

https://webshop.brightgroup.no/tekstil-og-dekor/tekstil-tilbehør/krok-holdon-mini-hvit-teppeklype/834281

Tar jeg feil? Noen forslag?

Bare prøv med gaffa du. Fungerer som fy det. Gaffa trenger ikke sitte godt, skal bare fungere som forsterkning av duken så det ikke blir skader i den.

Har brukt denne løsningen på telt i endel netter i år og ikke blitt noen skade hos meg, og det er tynn duk. 

 

klypene er geniale til å spenne opp en pinne eller plugg i , så man kan skaffe ekstra lufting 5988a46ba7a02_aero2.thumb.jpg.34d3cf9c2c7b301a6eb0ca18623f960d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tak @a_aa, jeg bruker din løsning for å fete en bit webbing, og ett tynt strikktau som vil ryke før duken tror jeg 👍 Men jeg får teste ut teltet litt mer først.

@lars p fortsatt fornøyd med teltet? Jeg sikler litt på dette som solotelt. Lettere og mer romslig innvendig enn akto/fje og mye billigere. Blir det vanskelig å lufte på sommeren siden det ikke er mulighet for full mesh i døren på sommeren, eller går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Tak @a_aa, jeg bruker din løsning for å fete en bit webbing, og ett tynt strikktau som vil ryke før duken tror jeg 👍 Men jeg får teste ut teltet litt mer først.

@lars p fortsatt fornøyd med teltet? Jeg sikler litt på dette som solotelt. Lettere og mer romslig innvendig enn akto/fje og mye billigere. Blir det vanskelig å lufte på sommeren siden det ikke er mulighet for full mesh i døren på sommeren, eller går det greit?

Fremdeles veldig fornøyd. For meg er det ikke noe problem om det er full mesh eller ikke, venter jeg veldig varmt vær stiller jeg teltet så åpning fanger vindretning som er meldt og får masse luft inn der likevel. Til fjellbruk synes jeg det er viktigere at telt er mulig å få lunt i drittvær enn kaldt i varmen.

Tåler rett og slett mye vind også dette spinkle teltet. Men synes den nye versjonen med rette ender på yttertelt er en nedgradering pga du mister mye plass jeg bruker til bagasje. Men masse telt for penga så lenge man takler lav høyde i taket.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.