Gå til innhold
  • Bli medlem

Atter en nytt telt tråd


Utendørs

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker å kjøpe meg et nytt telt. Har idag ett Vango Banshee 200 (2012) som er alt for lite, selv for soloturer, og jeg har også tilgang til ett Bergans Trysil 3, men det blir kanskje litt i tyngste laget (3,5kg) for kun meg, selv om jeg liker å ha så god plass.

Kunne tenkt meg en blanding mellom disse to teltene. Trenger bra plass i både fortelt og innertelt for matlaging, og små pakkevolum. Vekt er ikke superviktig, men vil holde meg under ca 3 kg.

Har sett endel på MSR Elixir 2, men er usikker på denne. Synes forteltet ser litt lite ut, men det er jo to fortelt så det veier kanskje opp? Kan nevne at f.eks Ringstind 2 tror jeg blir for lite.

 

God plass, under 3kg, tåle kuling på fjellet og god takhøyde (over 100cm) er vel kravene. Budsjettet er rundt 3.500 men jo billigere, jo bedre. Skal ikke brukes på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er eneste forskjell på vanlig og SL vekt? Vekt er ikke kritisk for meg, så tror jeg klarer meg med normalutgaven.

Har iallefall lagt inn bud på 4.200 kr så får vi se. Litt over budsjettet men sånn pleier det å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Elixir 2 som Whistler sier, har ikke brukt det så mye enda .. annet enn å sette det opp i hagen :P

Det er ikke noe palass, men for en er det mer enn god nok plass .. skal man være 2 bør man nok være venner i utgangspunktet og helst skal det nok ikke regne en uke i strekk. 
Ellers er det god plass til å sitte sånn med tanke på takhøyde. I alle fall for meg, men nå er ikke jeg mer enn 1,67. 
Det er ikke veldig god plass i forteltet, men hvis man vet hva man driver med er det nok mulig å sitte i teltåpningen og kokkelere i forteltet .. 
Har tatt noen bilder, er kanskje vanskelig å se størrelsesforhold på dem men liggeunderlaget er Exped winterlite LW. 

20160616_212659.jpg20160616_212339.jpg

20160616_212709.jpg20160616_212718.jpg

 

20160616_212751.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, ser jo fin ut for 1 person, skal jeg på tur med folk så blir det nok brukt et større telt :)  Hvis ikke budet mitt på Reinsfjell blir godtatt tror jeg at Elixir 2 kommer i posten ganske snart!

 

@whistler Går som regel bare mindre enn 2-3 mil når jeg er på tur, så tror SL blir waste for meg, foreløpig ;)

Endret av Baguett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Elixir 2 minner mye om mitt MSR Hubba Hubba 2 som jeg kjøpte for noen år siden og har brukt en del. Suverent på varme sommer morgener der solen baker og det er stille vær og man kan brette ytterduken tilbake eller ta den av. Til fjellbruk er jeg ikke fullt så begejstret fordi ytterduken ikke rekker helt ned til bakken og så fort det blåser litt kan det trekke ganske godt inn i teltet nedenfra, det blir fort rimelig kjølig. Plassmessig er det helt topp til 1 pers pluss en hund eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17. juni 2016 at 20.25, Baguett skrev:

Hmm, det kan bli et problem. Noen som er kjent med MHW Optic Vue 2.5?

Har også nylig gått til innkjøp av et MSR elixir 2. Laget en liten oppsummering på en annen tråd, men jeg tror det bør nevnes at elixir har betydelig mindre mesh i innerteltet enn hubba teltene, så jeg tror det vil bli en del mindre gjennomtrekk på elixir teltene. Man kan også trekke ytterduken ganske langt ned på vindsiden slik at man får litt mer ly. 

Da jeg var på teltjakt så jeg også på optic vue, men innerteltet består nesten utelukkende av mesh så der tror jeg faktisk gjennomtrekk blir et større problem.

Ellers tror jeg også at 2016 teltene av elixir er noe oppdatert ift eldre utgaver: De har fått to ekstra bardunfester (Ved øvre glidelås på ytterteltene) og de har fått lengre barduner og flere plugger. Bikester.no spesifiserer på sine sider at de selger 2016 varianten, men for alt jeg vet kan det være at alle grønne telt som er i salg har disse oppdateringene. Jeg har også lagt merke til at nesten alle nettbutikkene har bilder som viser de eldre teltene. Selv bikester.no har bilder som viser teltet uten disse oppdateringene selv om de altså selger 2016 varianten. Også hjemmesidene til MSR viser den gamle varianten.. :)  

De teltene jeg fysisk har sett i butikk har alle vært sølvgrå og av de eldre variantene som har manglet disse oppdateringene.

Endret av Cibarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.