Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye oppsett


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Skal teste ut hengekøyelivet og trenger litt tips og triks til knuter å bruke på opphenget. Tenker det må være smart med en knute som både holder hele natten, kan regulere taulengde og er mulig å få opp igjen uten å fikle i ti minutt før man klikker i drittsinne og brenner hele tauet. 

Har vært i speiderboka til fattern og funnet ut at 1. Jeg har glemt å ta med meg kortbukser og knestrømer på tur alltid (bummer), og at 2. Man kan muligens bruke den knuten som brukes til bardunering. Hva tror dere hammockmennesker om den knuten, funker det eller har dere andre tips? 

Videre har jeg lett litt på youtube og funnet en del om oppheng og knuter, menhar enda ikke funnet en video som faktisk viser en bra knute som kan brukes til akkurat dette. Artig nok så hopper folk over den delen og står i stedet å prater om været, seg selv eller andre mer lettforståelige ting, som hvordan man putter en bardun ned i jorden. Må også si at den forklaringen som står på posen ikke gav meg så innmari mye, så om noen har en video som viser denne knuten så er det helt topp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sett den varianten som er med to ringer? Den så smart ut syntes jeg, men har ikke prøvd det selv. Jeg har bare køyer med "ferdig" opplegg selv, men tenkte jeg skulle teste den varianten når jeg kjøper meg ei dagsturkøye. Ikke kommet så langt ennå (forhandler var fri!), men kan melde her når det er gjort. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er den letteste løsningen (i vekt), men løsningen som Ticket to the moon bruker er rimelig enkel, og justeres på sekunder. Legg tre-fire meter tau dobbelt, og knyt mange knuter. Dette krever kroker på køyen, men krokene vil samtidig fungere som vann-avvisere. (Vann som renner på tauet drypper av.)

8646323.jpg

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Miamaria said:

Har du sett den varianten som er med to ringer? Den så smart ut syntes jeg, men har ikke prøvd det selv. Jeg har bare køyer med "ferdig" opplegg selv, men tenkte jeg skulle teste den varianten når jeg kjøper meg ei dagsturkøye. Ikke kommet så langt ennå (forhandler var fri!), men kan melde her når det er gjort. :)

Ja, så den selv, vurderer å kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser det mangler litt info, jeg har følgende hengekøye og utstyr: 

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-expedition-asym-zip.html?gclid=COWQjt_ErM0CFSUMcwodrVYAyw

Det vil si at jeg har to lastestropper med løkker i begge ender, disse kan festes rundt hvert sitt tre. Deretter har jeg en hengekøye med lange tau i hver ende. Spørsmålet er altså til knuten som skal feste tauet til lastestroppene. Altså hvordan kan man lage en knute som både sitter godt, kan justeres og er mulig å løsne uten nevneverdig bruk av vold.

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Kløver said:

http://hennessyhammock.com/pages/set-up-instructions

Sjekk denne siden. En av videoene der er meget informativ når det gjelder å sette opp dette. Knuten som benyttes er en 8-tallsknute
og den er lett å knyte, solid og lett å åpne igjen.

 

Takk for tips, ser det er den knuten de prøvde å forklare på posen, toppers! :D 

Skulle gjerne hatt en knute der man også kan stille lengden på tauet, hvis det finnes en sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse knutene til Hennessy er liksom en del av sjarmen med køyene. Har man lært åttetallet så husker man den. Og har sjelden hastverk når jeg bruker køya så da har det ikke noe å si om det tar et minutt lengre å henge de opp. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett forslag til. Du trenger 2karabinkroker og  2x5/6meter klatretau. det kreves ikke noe fancy knuter

 

Løsningen kommer i løpet av filmens første 3 minutter ish.

 

 

 

Endret av Lar5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.