Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut Ringstind Superlight?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Skal bytte ut mitt Ringstind Superlight med ett som er like lett men med mer takhøyde og gjerne åpning på begge sider. Har sett på Reinsfjell, men MSR har vel også noen alternativer?

Forslag ønskes - jeg kan kjøpe fra USA også.

Jeg bruker ikke gåstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, whistler skrev:

Jeg gikk for MSR Freelite 2. Foreløpig strålende fornøyd, men høyfjellstesten kommer litt senere i sommer. Verdt å sjekke ut :-)

Hvor mye veier det med alt på kjøkkenvekta? Ser Philip i Sectionhiker.com skriver at det veier mer enn det som er oppgitt. Jeg har allerede et Fjellheimen Superlight 3 som veier knappe 2 kilo allerede.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Erik Haaland skrev:

Hvor mye veier det med alt på kjøkkenvekta? Ser Philip i Sectionhiker.com skriver at det veier mer enn det som er oppgitt. Jeg har allerede et Fjellheimen Superlight 3 som veier knappe 2 kilo allerede.....

Jeg har veid det inn til 1275 gram på kjøkkenvekta. Syntes det er helt kurant. Har også Reinsfjell SL som bare veier 800 gram mer, men hadde behov for to telt og Freelite er konge som solotelt og bra med plass til meg og en av ungene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Moment DW er 9 cm høyere inni, har 2 fortelt og 2 åpninger og veier noenlunde det samme. Det brukes også et "mye" sterkere stoff som derfor vil gjøre det mer slitesterkt(og mindre utsatt for ulykker).

Ulempen med det er at det snevrer inn mer i toppen og bunnen enn Ringstind gjør. Opplever ikke selv at det er noe problem da det er ganske langt, men man må alltid kompromisse på noe i teltvalg. Tarptent har også noen ganske så ålreite priser på produktene sine(husk å få forsegla sømmene). Så tilfeldigvis at du holder til i Stavanger (på din tidligere salgsannonse). Det gjør jeg også og du kan gjerne få se mitt Moment DW om du vil det. Bare ta kontakt i en PM så skal vi se hva vi kan få ordnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Nimrad skrev:

Tarptent Moment DW er 9 cm høyere inni, har 2 fortelt og 2 åpninger og veier noenlunde det samme. Det brukes også et "mye" sterkere stoff som derfor vil gjøre det mer slitesterkt(og mindre utsatt for ulykker).

Ulempen med det er at det snevrer inn mer i toppen og bunnen enn Ringstind gjør. Opplever ikke selv at det er noe problem da det er ganske langt, men man må alltid kompromisse på noe i teltvalg. Tarptent har også noen ganske så ålreite priser på produktene sine(husk å få forsegla sømmene). Så tilfeldigvis at du holder til i Stavanger (på din tidligere salgsannonse). Det gjør jeg også og du kan gjerne få se mitt Moment DW om du vil det. Bare ta kontakt i en PM så skal vi se hva vi kan få ordnet.

Høres bra ut. Hvor kjøpte du ditt? Sender PM om jeg vil komme innom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Erik Haaland said:

Høres bra ut. Hvor kjøpte du ditt? Sender PM om jeg vil komme innom :-)

Jeg kjøpte direkte fra www.tarptent.com

De selger i utgangspunktet ikke via butikker da de lager teltene på bestilling, men jeg vet det er noen andre som også selger. Du har muligheten til å gjøre noen endringer på bestilling dersom du ønsker det og jeg anbefaler derfor å kjøpe direkte fra dem. Man kan f.eks. bestille flere barduner(som festes på sidene til selve stanga), en kryssende stang som gjør teltet selvstående, velge hvilket innertelt man vil ha(standard er kun myggnetting og passer mindre bra til vindutsatte teltplasser), footprint, andre plugger osv.

Selv valgte jeg å kjøpe både mesh og solid interior, en kryssende stang, ekstra barduner og noen andre plugger. Pluggene til Tarptent er bare en tykk stang så jeg kjøpte MSR Mini Groundhog Stakes i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msr freelite 2 er vel bare 1 cm høyere inni enn teltet du har. Et alternativ her hjemme er fjellheimen superlight 2 uten camp. Det veier vel 1,5. Men du får bare en inngang.

lignende telt jeg selv bruker er Big Agnes Copper Spur UL 2. Dagens versjon veier 1,4 kilo. Mitt er vel 4 eller 5 år og veier littt mer. Er det teltet jeg bruker klart mest. Veldig romslig kontra vekt. Rette vegger så god høyde i mye av teltet, 229cm langt så ikke noe subb i duken. Spiller egentlig ikke så mye rolle om man subber i enden da yttertelt dras ut med barduner så det er god klaring mellom inner og ytterduk. Liker godt 2 fortelt, et til lager og ett til inngang. En del hemper inni så en kan henge opp tørkesnører. Selvstående og kjapt å sette opp. Teltet er luftig og har ganske lys duk så det ikke blir badstu om morgenen. De lager også noen enda lettere modeller men så vidt jeg husker er de ikke like selvstående og har litt snaue fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, borgern skrev:

Msr freelite 2 er vel bare 1 cm høyere inni enn teltet du har. Et alternativ her hjemme er fjellheimen superlight 2 uten camp. Det veier vel 1,5. Men du får bare en inngang.

lignende telt jeg selv bruker er Big Agnes Copper Spur UL 2. Dagens versjon veier 1,4 kilo. Mitt er vel 4 eller 5 år og veier littt mer. Er det teltet jeg bruker klart mest. Veldig romslig kontra vekt. Rette vegger så god høyde i mye av teltet, 229cm langt så ikke noe subb i duken. Spiller egentlig ikke så mye rolle om man subber i enden da yttertelt dras ut med barduner så det er god klaring mellom inner og ytterduk. Liker godt 2 fortelt, et til lager og ett til inngang. En del hemper inni så en kan henge opp tørkesnører. Selvstående og kjapt å sette opp. Teltet er luftig og har ganske lys duk så det ikke blir badstu om morgenen. De lager også noen enda lettere modeller men så vidt jeg husker er de ikke like selvstående og har litt snaue fortelt.

Ser ut som litt mer mikkmakk å sette opp det Big Agnes teltet, men sikkert en vanesak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en vane. Jeg synes det er enkelt. Slippe å tre stenger inn og ut i duken. Bare klipse på i stedet. Liker godt at det settes opp slik da jeg kan flytte det litt rundt når det er oppslått for å finne beste spot å sette det. Så sette i plugger og ha på ytterduk.
Noen er litt skeptisk til telt som settes med innertelt først men det har ikke plaget meg. Jeg har ekstra bunnduk til det så det kan reises med yttertelt først ved behov. I tillegg beskytter den bunnduk. Gir også mulighet til å legge igjen innertelt hjemme i sesong med lite innsekter. Kan også bare ta med innertelt å slå det opp som myggtelt under en tarp f.eks, best egnet i marka så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.6.2016 at 18.31, Nimrad skrev:

Tarptent Moment DW er 9 cm høyere inni, har 2 fortelt og 2 åpninger og veier noenlunde det samme. Det brukes også et "mye" sterkere stoff som derfor vil gjøre det mer slitesterkt(og mindre utsatt for ulykker).

Ulempen med det er at det snevrer inn mer i toppen og bunnen enn Ringstind gjør. Opplever ikke selv at det er noe problem da det er ganske langt, men man må alltid kompromisse på noe i teltvalg. Tarptent har også noen ganske så ålreite priser på produktene sine(husk å få forsegla sømmene). Så tilfeldigvis at du holder til i Stavanger (på din tidligere salgsannonse). Det gjør jeg også og du kan gjerne få se mitt Moment DW om du vil det. Bare ta kontakt i en PM så skal vi se hva vi kan få ordnet.

Hvordan ligger duken tett mot bakken, Superlight ligger jo som klistra og svært lite vind kommer inn. Men det er kanskje ikke noe problem med en solid inner?

Ser også at Moment er en del kortere enn Superlight? 213 vs. 235?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Erik Haaland said:

Hvordan ligger duken tett mot bakken, Superlight ligger jo som klistra og svært lite vind kommer inn. Men det er kanskje ikke noe problem med en solid inner?

Ser også at Moment er en del kortere enn Superlight? 213 vs. 235?

Det ligger ikke heelt ned mot bakken som er grunnen til at man bør velge Solid Inner, ja. Jeg var tidligere skeptisk til det med Hilleberg Anjan, men det går mye lenger ned enn dette. Fordelen er jo ypperlig lufting, ulempen er egentlig bare om regn kommer inn på ting som ligger i ytterteltet, ikke vind egentlig(med solid inner).

 

Ja, Moment er 213cm langt hvis du måler fra der innerteltet er 50cm bredt. Det snevrer inn i endene, så det er jo litt lenger, men det teller jo egentlig ikke. Jeg er ikke særlig høy (179cm), så for meg var ikke lengden noe stort problem. Det er for øvrig også ganske bratte vegger i endene på innerteltet, så det hjelper også godt på: 

mtdw-3.jpg

 

En stor fordel i mine øyne er at man kan justere innerteltet. Ypperlig til matlaging:

mtdw-5.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.