Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av sykkel.


REs

Anbefalte innlegg

Annonse
37 minutter siden, Landsem skrev:

Det er jeg helt enig i. Kan være lurt å gjemme sykkelen ved endepunktet, selv om den er rimelig og fastlåst. 

Det er nok lurt. For mange år siden parkerte vi på Valdresflya, planen var å ha to toppturdager rundt Leirungsdalen, så sykle ned til Sjoa, rafte, sykle opp igjen og avslutte med Besshø. Da vi etter to dager kom tilbake til bilen var to sykler (de som var fastlåst på bil) borte, mens de to som var gjemt i terrenget fortsatt lå der. Ingen krise, kun syklinga utgikk, men plunder og heft. Etter det legger jeg alltid litt energi i å gjemme saker og ting  :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@qwer993 Det er en god tommelfinger regel. Stemmer bra med mine erfaringer også. 

En stålkassett vil vare mye lenger enn alu. Det samme gjelder krankdrevene. Jeg har et XTR-kranklager som har holdt i over 3000 mil. Er på mitt tredje kranksett. Problemet jeg opplever er aluminiums-drevene på kranken som slites rimelig fort. Har byttet disse noe oftere, dvs. det to største. Det er ulempen med lav vekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

34 minutter siden, qwer993 skrev:

Kranklager varer minst to kranksett,
kranksett varer minst to kassetter,
kassett varer minst to kjeder

Noen ganger er kanskje dette riktig. Midterste krankhjul hos meg varte to kassetter denne gangen, kassettene tror jeg har vart to kjeder.

Erfaringer?
 

Tjoh, Det kommer nok mye an på hvordan man kjører, rensker og smører!?

Kranklager (og styrlager) holder meget lenge for meg. Men lånte en gang sykkelen til sønnens kamerat, stor og tung gut på min egen størrelse selv om han bare var 15. Etter 2 ture i skogen var den vrak! Både styrlager, krank og bakhjulslager var gåen. De hadde "så'n hoppet over noen grøfter"

Det har så vært noe trøbbel med noen av de nyere typer kranklager.

Stål holder selvfølgelig lenger enn alu. En del kranksett kan en jo bytte klinger på enkeltvis. Jeg kjører mye på midterste med 2 huskyer foran og bytter oftere den.

Det er riktig at kassetter må byttes oftere enn klinger foran, men holder flere kjeder for meg. Bruker kjedemåler og bytter vel 1 gang i året, men mange kjører sikkert lenger enn meg. 

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hybrid fra BROSS, en Bross Sonic, og sist jeg byttet kranksett så tok jeg like godt med kranklageret i samme slengen. Det var ikke røket, men det kostet ikke så mye og tanken var at det kanskje ikke holdt så mye lenger. Det nye kranklageret bestod av en del plastdeler, men det var kun innfestingen så jeg tenkte ikke noe over det. Dette lageret holdt i ca. to år. Da satte jeg tilbake det opprinnelige lageret og det holder fremdeles etter flere år.

Det er tydelig at det kan være forskjell på kvaliteten på slike deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.