Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske med makk i fjellet


can

Anbefalte innlegg

Noken som kan forbarma seg over meg og forklara meg på ein lettfattelig måte korleis eg skal gjera da. Har ingen mentora som kan visa meg så er derfor nødt til å lesa meg opp. Har kun fiska med sluk til no, men ein gong må jo vera den først til dette og. Tenkte i hovedsaklig til fjellfiske gjerne med konkret tips til kva sluk, snøre og krok eg bør benytta og. 

Det eg har lest meg opp til no er , ikkje bruk for store samt sløve kroka men bør eg benytta dupp i tilfelle kva dupp, eller uten dupp ja korleis skal eg gjera det, er liksom så mykje enklare med ein sluk som ein knyte fast i enden på ein gøt men har tenkt å lera meg noke nytt derfor spør eg her. Har fått med meg at andersduppen og sånt er vistnok godt litt ut på dato. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det veldig enkelt. Først en dupp som snører sklir fritt gjennom ("mesterdupp" f.eks), så et lite søkke som snøret også glir fritt gjennom og til slutt krok. Krok og søkke går da til bunns når du kaster ut. Duppen blir liggende i overflata. 
Ønsker du å fiske i øvre vannlag bruker du en fast dupp og knyter på en "fortom" på f.eks. en meter.

Sjekk masse tips her:
http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/195/Duppfiske.aspx
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du "toppmeiter"  med dupp, så fester iallefall jeg, snøret i duppen, slik at jeg har dupp - > søkke (30-40 cm unna duppen)  og til slutt 40-50cm til har jeg krok og mark.  Da ser du veldig godt når du har fisk eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ei lang og myk stang, så funker det fint å bare sette et par splitthagl en halvmeter over kroken. Kast, og la det synke til bunns. Sett snella åpen, og vent til det begynner å løpe ut litt sene. Stram opp og gi tilslag. Enkelt og effektivt, men man kommer ikke så veldig langt ut. 

I bekker og elver er det veldig effektivt å fiske bare med marken, evt et lite splitthagl. Kast litt oppstøms, og la marken flyte naturlig med strømmen. Veldig spennende snikfiske. Husk å bevege deg stille med lav siluett og ikke plaske.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tenkte eg skulle kjøpa meg ei Berkeley 11 fotar 5 til 30 gram å bruka på fjellet tenkte kanskje om det gjekk ann å sette på Ein makk hiva uti og så fiska det litt av seg selv dvs passivt fiske.  Men Bør eg da ha stramt eller slakt snøre for å fiska passivt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du bør ha snella åpen, og la fisken kunne gå med agnet til det er slukt. Skal du gå fra stanga så er det vel lurt å sette på en liten brems (men sjekk at det er lov å fiske med stående utstyr. På veldig mange steder er dette ikke tillatt..)

Fisken kan være var for motstand i snøret, så jeg mener det er større sjanse for å få fisk ved å ha litt slakk slik at fisken ikke merker noen mens den sluker marken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.