Gå til innhold
  • Bli medlem

De syv søstre


Trine RS

Anbefalte innlegg

Hei!

En venninne og jeg har planer om å gå de syv søstre første helga på juli. Vi er begge i grei form, hun har vært på to av toppene før, men vi tenker nå å gå hele ruta i ett strekk.

Finner noen rapporter her om turen, men lurer allikevel på om noen har gode råd og tips. Jeg begynner å dra på åra, og har et kne som krangler, men har tenkt å klare alle toppene på en gang om jeg så må gå baklengst ned! Av bilder jeg har sett på synes det å se ut som om det er mere fast fjell og sva enn løse stener, stemmer det? Er det slike forhold at joggesko kan være tingen å ha i sekken når det røyner på med fjellskoene, eller er det ok å gå hele turen i joggesko ( typ terrengjoggesko ) ? Snakker selvfølgelig om godværsdag og tørt fjell.

Er det lurest å starte fra nord eller sør? Er det noen steder som kan være kinkige ( venninna mi har et snev av høydeaversjon ) ?

Takker på forhånd for tilbakemeldinger, alle tips tas imot med takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bumper denne opp, siden jeg også har skumle planer med søstrene i årets sommerferie - mao feie over alle sammen ila kort tid :devil: Tenkte å kjøre opp fra Nord-Trøndelag når værmeldingen blir gunstig, parkere (hvor?) og gå til foten av første fjell for en lettvekstovernatting, over alle syv når jeg står opp, og tilbake til bilen på fornuftig vis.

I tillegg til råd om start i nord eller sør, hadde det vært greit å vite noe om måter å komme seg tilbake til start på. Og hvis noen har gått både 7-fjellsturen i Bergen og de syv søstre, hadde det vært nyttig å vite litt om tidsforskjellen - jeg ligger normalt mellom 8 og 9 timer på 7-fjellsturen, og satser på under 12 på søstrene, er det realistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk de 7 for et par år siden, flott tur:) mulig jeg tar den denne sommern også. Jeg er i rimelig grei form, og brukte 14,5 timer. Jeg begynte i sør med Breitind. Etter en så lang dag er det greit å ha et par ekstra skiftesko i sekken, for en blir litt "slitt" under fotan! Jeg foretrekker joggeskovarianter som sitter godt på stein. Bruker speedcross 3 fra solomon. Mye svabergflater, men også en god del stein. Jeg synes det er greit terreng å gå i. Ellers er det kanskje nr to Kvasstind som kan være litt bratt mot toppen. Anbefaler å komme seg tidlig i gang på morgenen, og hvis en går litt seint på sesongen er hodelykt greit å ha i sekken. En flott tur:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale å starte fra sør - med Breitinden først. Det er en flott tur - og jeg ville ikke tenkt så mye tid om jeg gikk den en gang til. http://kjiver.no/7sostre.htm

Nyt turen og utsikten om været er bra!

Parkerer på Søvik. Avslutter ved kraftstasjonen. Kan jo egentlig sette en sykkel der før start så er det kjapt å sykle til Søvik igjen.

Det er egentlig ganske langt ned fra den siste toppen - Botnkrona som er den høyeste på 1072.

DSC_2754[1].JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar, @Kjell Iver og @AK74!

Det med tiden har sammenheng med at jeg tar sen sommerferie, og turen kan bli langt ut i august - og jeg liker å ha godt med lys når jeg skal plassere pailabbene mine i bratt terreng :) Tok nettopp en sjekk på årssolgrafen for Sandnessjøen hos TimeAndDate, og ser at der er "daylight" i minst 16 timer pr døgn helt til 21 august, det holder nok fint, tror jeg. Forutsatt, selvfølgelig, at ikke solen ligger bak tykke skylag - der må vel yr.no hjelpe meg med timingen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg og en venninne var og gikk turen nå på torsdag. Fantastisk tur som virkelig anbefales! Anbefaler som de andre å starte fra sør, da du på Kvasstind må opp og ned igjen samme vei, før du videre må "rundt" på baksiden av Kvasstind for å komme deg på Tvillingene. Seig etappe å ha helt på slutten. Som Kjell Iver sier er det ganske langt ned igjen fra Botnkrona, men utrolig hvor radig det går når man er full av adrenalin og gledesrus over å ha vært på alle toppene. Vi parkerte ved Søvikskaret og sov over i bilen. Men det er også fint/muligheter for å sette opp teltet. Ellers ligger Sandnessjøen Campingplass ikke så veldig langt unna. Er ikke noe problem å sykle tilbake når en kommer i mål. Tipper det er rundt 8km langs veien tilbake. Starter en fra sør, går det stort sett nedover i trillefart også :-)  Vi hadde litt kontakt med Sandnessjøen turistforening på forhånd, og fikk en helt utrolig service med skyss tilbake til start. De fortjener all ros de kan få, både med merking av turen, kart og tilgjengelighet. Når det gjelder skotøy gikk vi i de samme skoene hele turen. Halvhøye lette fjellsko. Var mye snø i fjellet enda, så ble en ekstra utfordring. Hadde med terrengsko i sekken, men var godt med sko som støttet opp anklene litt. Samt at det føltes litt tryggere dersom en gikk gjennom snøen. Vi var utrolig heldig ved været og hadde fantastisk utsikt hele veien. Regnet og var litt skyet fra morgenen av, men værmeldingen viste at solen skulle komme utover dagen. Startet derfor ikke før kl. 09.30, noe vi ikke angret på. Brukte 14 timer og gikk i midnattssol den siste delen av turen. Går en senere på året, må man selvfølgelig ta høyde for at det blir mørkt på kvelden. 

En nydelig tur som virkelig anbefales! :-D   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, får ikke varsel om at noen hadde svart i tråden. Så ikke før nå, men takker for innspill!
MarteR, var det så mye snø at jeg bør velge vanntette sko? Driver og skal kjøpe meg sko, men er så usikker på hva jeg skal velge. Fikk anbefalt Salewa Wildfire Pro på en butikk i Trondheim.

Venninna mi var ikke helt keen på å gå fra sør, men ser nå at det må hun bare finne seg i. Vi har planlagt å starte veldig tidlig på morgenen, men vi får no se :)
Gruer meg dog til mange høydemeter ned......jeg sliter aldri opp og er sta og seig, men de der forbanna knærne er ikke like unge som hodet lengere.

Vi skal ikke ha med sykler, men regner med det er drosjer å oppdrive. Ser at Sandnessjøen camping har hytter, så får ta en tlf dit. De er kanskje behjelpelig med skyss etter turen også.

Krysser fingrene for godvær, og gruegleder meg til en lang tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.