Gå til innhold
  • Bli medlem

Kveldstur til Jervfjellet


espenmh

Anbefalte innlegg

I to dager på rad har jeg gått til toppen av Jervfejllet

Turen dit er en perfekt halvdagstur. Rett etter jobb pakker jeg sekken og kjører 35min opp forbi Jonsavnnet i Tronhdeim, og begir meg oppover.

hele turen tar gjerne 3 timer inkludert litt rasting, litt slingring avhengig av hvem som er med meg, og om vi vil utforske Finn Pål-Stuggu.

Finn Pål-Stuggu er en fascinerende helle-hule. Det er ikke en "ekte" hule, men en hule laget av en diger helle som har lagt seg slik at det bli et hulrom under,
Det ligger en kiste ved inngangen som inneholder en del historiske dokumenter som utreder litt om historien om hvem Finn Pål var og om hvordan Milorg brukte hulen under andre verdenskrig som del av motstandsbevegelsen. 

Turen er variert, vi går opp og ned igjen i myr og skog til vi klatrer opp og kommer til snaufjellet, med en flott utsikt over Jonsvannet, Fosen, Trollheimen og Sylan,

Vi starter etter jobb, og er tilbake igjen i 21-tiden på kvelden. litt salige og litt takknemlige over at det finnes slike turmuligheter rett i nærhten av Trondheim.

Jeg anbefaler denne turen på det sterkeste til topptur-hungrige trondheimere som ikke finner tiden til å dra på de store toppene.

På de to turene jeg har hatt har jeg vært heldig å sett to rever på kloss hold, en elg, og heiloer som ivrig beskytter sine små.

20160605_191548.jpg

 

 

 

myrull_jervfjellet_mid.jpg

20160605_180020.jpg

Endret av Kjell Iver
Endret tittelen

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, espenmh skrev:

Kunne gjerne tenkt meg å redigere tittelen på denne posten, men jeg finner ikke ut hvordan ;)

Hei - det er fikset. La det også inn på turkartet så nå kommer det inn som en av dine turrapporter. 

Takk for en kjempeflott turrapport  og fine bilder. Stadig nye steder å se - trodde jeg var rimelig kjent i Trondheimsområdet men den gang ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.