Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring i Aurlandsdalen sensommer/høst


monak

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

Jeg er leder for Friluftsgruppa på jobben og arrangerer i den sammenheng div turer for medlemmene i løpet av året. Har hittil arrangert bretur, hundekjøring og fottur i Rondane.

Nå til sensommeren/høsten har jeg planlagt en tur til Aurlandsdalen. Jeg har aldri vært der selv før, så hvis det er noen som har tips til ruter og evt andre gode råd, så mottas de med stor takk. Turen vil bli lagt til en helg (fre-søn) med overnatting på div hytter.

Har funnet mange forslag på nettet, men vil gjerne ha flere.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dere legger opp til 2 dager på samme sted, om dere har buss / transport tilgjengelig. Mulighetene er mange. Skal ikke utbrodere Aurlansdalen annet enn at jeg vil anbefale å gå den nedre delen, og ikke om Bjørnstigvarden. Ta heller en kort avstikker opp til Bjørnstigvarden fra nedsiden. Det kan riktignok være litt mørkt nede langs elva hvis det blir godt utpå høsten, men generelt er det etter min mening den fineste delen.

Man kan selvsagt ta en dagstur fra et av stedene i Aurlandsdalen en av dagene og så gå Aurlansdalen en av dagene.

Alternativt kan man gå to dagers tur fra Steinbergdalen og ned dalen... Dere bør uansett ha buss i Vassbygdi, alt. privatbiler og få satt det antallet biler som er nødvendig igjen nede i Vassbygdi (det gir en del mer kjøretid før turen kan starte.

Kan anbefale et trivelig sted som heter Øvsterbø fjellstue www.aurlandsdalen.com. For høgfjellsturer er kanskje ikke området direkte rundt Aurlansdalen det mest spennende. Hvis man ikke skyr kjøring, kan man ta en dag inn til Raggsteindalen. Det er en fin tur herfra inn til Folarskardnuten, Buskeruds høyeste topp med 1933 meter. Og så gå nedre del av Aurlandsdalen dag to.

GOD TUR!

Se for øvrig våre sider om Aurlansdalen på www.etojm.com dersom du ikke allerede har sett disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vart vel Aurlandsdalen rekna som turen frå Finse til Vassbygdi, etter dagens termar er dette tre dagsmarsjar. Diverre er dag to, Geiterygghytta-Østerbø, sterkt prega av kraftutbygginga nokre tiår tilbake. Har sjølv gått frå Steinbergdalshytta til Vassbygdi, den fyrste delen ned til Østerbø er vel ikkje den mest minnerike, du går tre-fire timar og ser ned på riksvegen. Vil tilrå å bruke fredagen til transport, ta ein tur med Flåmsbana laurdagen og så gå Østerbø - Vassbygdi søndag. Er samd med Morten i at den nedre ruta er best. Har faktisk blitt anbefalt å gå Aurlandsdalen opp av ein del lokalkjende, dei meiner du får langt meir utbyte av det. Elles går bussen mellom Flåm og Østerbø (vidare til Geilo) til slutten av september viss det skulle vere behov for den.

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei,

Jeg hadde en nydelig tur gjennom Aurlandsdalen i helgen. Jeg startet med å sykle langs Rallarvegen fra Haugastøl til Finse på fredags kvelden. På lørdag morgen sendte jeg sykkelen med toget til Myrdal. Gikk deretter fra Finse til Østerbø via Geitrygghytten og Steinbergdalen. Dette er en litt lang tur men med nydelig vær så gikk det fint. Tidlig søndags morgen (kl 0615 for å rekke buss fra vassbygdi) startet jeg fra Østerbø og gikk til Vassbygdi. Jeg hadde planlagt å gå over Bjønnstigen men litt for ivrig gikk jeg rett forbi stikrysset og fortsatte nedover langs elven, etterhvert kom jeg dit hvor det går en hengebru over elven, står skilt ved stien om bru. Bruen er tegnet inn på kart. Tok en avstikker ned til bruen (ca 200 meter) som går ca 30-40 meter(?) over elven. Tilbake til "hovedstien" gikk jeg 10 meter tilbake der står det nemelig et skilt "Veg til Holmen". Holmen er en gård som ligger langs stien som går over Bjønnstigen, siden jeg opprinnelig hadde planlagt og og gå den stien tenkte jeg at jeg måtte prøve med på denne "Vegen til Holmen". Stien var ganske grei å følge, men enkelte steder litt gjenvokst, ikke så mange som går denne, den var heller ikke tegnet inn på kartet som jeg hadde (Turkart over Aurlandsdalen). Stien gikk ganske bratt oppover og et god stykke tilbake oppover Aurlandsdalen så turen ble litt lengre men jeg rakk allikevel bussen med god margin :wink:. Etterhvert kom jeg meg til Vassbygdi. Tok buss til flåm (se http://www.ruteinfo.net for busstider), Flåmsbanen opp til Myrdal hvor jeg hentet sykkelen min og syklet Rallarvegen fra Myrdal og tilbake til Haugastøl hvor jeg hadde parkert bilen. Dette var en utrolig fin rundtur hvor jeg fikk med meg både Aurlandsdalen og Rallarvegen på en helg. Litt lange dagsetapper, men med lett oppaking så gikk det fint. Hadde strålende vær nesten hele lørdagen og hele søndagen. Anbefaler ellers http://www.etojm.com for mere info om Aurlandsdalen. Meget bra side!

God tur!

-gunnar a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.