Gå til innhold
  • Bli medlem

Med stjerneskudd og ufo til Besshø (22.04)


morten

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Svein: CMYK er også et "smalere" fargerom... Nettopp derfor kan det lønne se å jobbe i et slikt fargerom. Vet ikke hvordan proffer gjør det, om de jobber i CMYK - men ved sRGB synes jeg det blir ganske bra ved CMYKing, enkelte mette blå og grønntoner dempes ved konverteringen, men ikke alt for ille.

Jarle: Det er riktig at fargene er der, men hvis man forsterker en eller to farger mens andre holdes igjen vil man likevel forvrenge noe. Jeg vil tippe at Erik har forsterket bl.a. rød og ev. magentatoner. Det gjorde vi i beskjeden grad. Det er klart at en del er gjort, fordi selve soloppgangen var av de skikkelig tamme - derfor er jeg imponert over det Erik har fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sRBG er vel et smalere fargerom enn RGB, dvs at RGB gjengir flere fargetoner. Setter en opp kameraet med sRGB vil jeg tro at man allerede har forspilt sjansene til å få beste mulighet korrigering av farger og kontraster. AdobeRGB/16-bit --> :roll:

Litt avhengig av tiltenkt etterbruk. Som du sier er sRGB et "smalere" fargerom, men til gjengjeld vil ikke et 16 bits Adobe fargerom kunne utnyttes i skjerm likevel. Her er kortversjonen fra PS sin egen hjelpetekst om emnet:

"If you work with photos in a wide-gamut color working space such as ProPhoto RGB or Adobe RGB, you might want to convert the image profile to sRGB before optimizing it or including it in a Web Photo Gallery. Most web browsers can’t read embedded color profiles and assume an sRGB profile. If your images look desaturated in a web gallery, convert them to sRGB..."

Men hvis opptaket i kameraet er gjort i sRGB, så får man ihvertfall ikke utvidet fargerommet ved å konvertere til Adobe RGB etterpå.

Men motsatt går fint, da konverteringen "smalner" av fargerommet utfra et større fargerom...

Derfor bør man, hvis allsidig etterbruk er planen (fx både web og trykk), benytte Adobe RGB allerede i kameraet, og Adobe RGB 16 bits i PS, inntil man evt. velger å koke det ned til sRGB for skjerm/web-bruk. Som altså Svein så korrekt sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at Erik har forsterket bl.a. rød og ev. magentatoner. Det gjorde vi i beskjeden grad. Det er klart at en del er gjort, fordi selve soloppgangen var av de skikkelig tamme - derfor er jeg imponert over det Erik har fått til.

Helt riktig Morten, rødt og magenta er økt littegrann, dog i beskjeden grad, faktisk ikke mer enn hva en tradisjonell VS-filmemulsjon ville gitt.

I tillegg er en generell liten økning av fargemetning benyttet.

Jeg viste til to bilder for sammenlikning litt lenger opp i tråden, og disse viser det reelle utslaget av endringene. Som man ser er det ikke all verden, men visuelt så gjør det seg godt likevel. Man skal her også huske på at små endringer i pastellnyanser oppfattes visuelt lettere enn tilsvarende endring i allerede "tunge" og fargesterke flater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dpi gjelder utskrifter, jo høyere tall jo finere detaljer (flere punkter pr areal) HVIS printeren støtter 300dpi.

Hvor lang er en fisk? Filstørrelse avhenger av format, størrelse (piksler) og bildemotivet. Ukomprimert TIFF, ettertrykkelig bearbeidet i lag-på-lag kan gjerne være 50-100mb i 8megapiksler. Samme bilde komprimert i høykvalitets jpeg tipper jeg blir max 5-10% av størrelsen, kanskje ikke det en gang. Har ikke sett så nøye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Det kan du bare endre. Filen blir i prinsippet like stor, men arealet den dekker ved en utskrift blir langt mindre (72/300 i annen), eller bare litt over 5% av det arealet utskriften ville dekt med 72dpi

Ved 72dpi trenger du 5184 pixels for å skrive ut et bilde på en kvadtat-tomme.

Ved 300dpi trenger du til sammenligning 90.000.

Punktettheten blir først og fremst en problemstilling i forhold til trykk / utskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bildet er 3000 pixels bredt og 2000 pixels høyt, så har det 6.000.000 pixels , altså 6 megapixels.

I 300 dpi vil opptaket utgjøre 25,4 cm x 16,93 cm (1 tomme = 2,54 cm)

Har du kun 6 megapixels men trenger større flate enn det i 300dpi så kan bildet normalt skaleres opp (det gjennomføres da en interpolering) noe uten nevneverdig kvalitetstap for det utrente øye.

A3 = 42x29,7 cm. Likevel sier mange at 6mpx holder i massevis til A3 utskrifter, men som man ser, er ikke det da ekte 300 dpi men en oppskalering.

Men for enkelthetsskyld - i trykk-kvalitet trenger du ca. 118 pixels langs hver akse for hver cm. bildeflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går bra jeg Svein. Turrapporten og bildene ligger i de første 3-4 innleggene, og skjæringspunktet er vanskelig å finne - er enig i at de siste innleggene er veldig off topic, men den begynnende fotodiskusjonen utviklet seg jo med bakgrunn i bildene fra denne tråden.

Så jeg vet ikke helt hvor jeg skal skille ut, og nå bør jeg uansett jobbe litt og ikke surre med fjellforum. Du får bli med som moderator Svein og hjelpe litt til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.